بازاریابی از طریق سایت‌های اینترنتی امروزه به یک مدل آشنا در بازار صنایع‌دستی تبدیل شده است. کرزکاوسکی و همکارانش یک چارچوب با پنج سرفصل را در این باره ارائه کرده‌اند.

جذب کاربران

در اینجا هدف کشاندن کاربر برای ورود به سایت است. برای این کار نیازمند شناساندن آدرس سایت به افراد هستیم. در مورد آدرس سایت باید دقت کرد تا حد امکان از آدرسی کوتاه و خوش ساختار استفاده شود. اختصار در نام باعث در ذهن ماندن خواهد شد. گرفتن یک دامین معروف و قدرتمند مانند com کمک‌کننده خواهد بود. اگر دامین شناخته شده باشد آنگاه از آدرس فرضی

http:://www.ebay.com فقط یادآوری ebay کافی خواهد بود. ازجمله راه‌هایی که از طریق آن می‌توان کاربران را به سایتی مشخص رهنمون ساخت عبارت است از:

۱- استفاده از نامی جامع و مختصر

۲- شناساندن آدرس سایت به موتورهای جست‌وجوی معروف مثل Yahoo، Google، Aol، Msn

۳- تبلیغات نام سایت در اماکن عمومی، مجلات، نشریات و رسانه‌های گروهی

۴- تبادل لینک با سایت‌های قوی و وبلاگ‌ها

آمدن کاربری خاص به سایتی مشخص اولین گام است. در صنایعی که ما می‌خواهیم به بخش معینی خدمت ارائه دهیم کار آسان‌تر خواهد بود اما در شرکت‌هایی که استراتژی‌های جهانی را دنبال می‌کنند و قصد ایجاد تقاضای انبوه آن‌هم در میان ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را دارند، کار بسیار سختی خواهد بود. تا امروز کمتر سایتی بوده یا اصلا نبوده که محتوایش کاربران جهانی را به خود جذب کرده باشد به جز سایت‌هایی که خدمات رایگان ارائه می‌دهند نظیر موتورهای جست‌وجو و سایت‌های ارائه‌دهنده گفت‌وگوهای اینترنتی و پست الکترونیک رایگان. به هر حال جذب کاربر اولین گام است که با وجود هزینه‌بر بودن و نیازمندی به کارهای فراوان ترویجی، ترغیبی و تبلیغی از تمام مراحل بعد آسان‌تر خواهد بود.

متعهد ساختن کاربران

هدف آن است که بعد از جذب کاربر به سایت، او وبگاه را پویا، متین و در یک کلام زیبا ببیند که به راحتی می‌تواند به قسمت‌های دلخواه خود برود و اطلاعات لازم را کسب کند. در اینجا لازم است از برنامه‌های فلش، تیزرهای خوش‌آمدگویی و... استفاده شود چون امکان دارد در رایانه شخصی فرد برنامه‌ای که فرمت‌های موجود در فایل‌های سایت را بخواند، وجود نداشته باشد. بهتر است امکان دانلود برنامه‌های خاص به‌صورت کم‌حجم برای کاربران فراهم شود. البته چون کاربر فعلا با سایت آشنایی ندارد، بهتر است از فرمت‌های استاندارد و فراگیری استفاده شود که همراه برنامه سیستم‌عامل کامپیوتر‌های شخصی ارائه می‌شوند و به دست آوردن آنها کار چندان مشکلی نیست. اگر به‌گونه‌ای عمل شود که کاربر نیاز به تبادل اطلاعات و ارتباطات را با مدیران و سایر کاربران حس کند و امکان ارائه نظرات فراهم شود، زمینه‌های ایجاد تعهد در کاربر فراهم شده است.

بازگشت کاربران

کاربر به سایت آمده، از آن دیدن کرده و در معرض برنامه‌های متعهدکننده نیز قرار گرفته اما نمی‌دانیم آیا او در ارتباط بعدی که با اینترنت خواهد داشت به سایت مراجعه خواهد کرد یا خیر. در اینجا نمی‌توان فایل‌های مخفی را به رایانه انتقال داد تا صفحه نخست مرورگر او اتوماتیک سایت را بالا بیاورد و نمی‌توان آدرس سایت را در قسمت خانگی قرار داد، مگر به اجازه و درخواست کاربر. اگر کاربر سایت را در هوم‌پیج مرورگر خود قرار دهد آنگاه هر گاه به اینترنت متصل شود برای آگاهی از تغییرات سایت به دیدن آن خواهد پرداخت. همچنین اگر کاربر موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل، یاهو و... را که در دنیا کاری روتین و عادی است، به‌عنوان صفحه خانگی خود انتخاب کرده باشد یا اصلا صفحه خانگی خود را در حالت سفید قرار دهد آنگاه اگر تشخیص دهد که سایت ما صلاحیت قرار گرفتن در قسمت‌های سایت‌های مورد علاقه را دارد، می‌توان امید داشت کاربر حتما به سایت مراجعات مکرری خواهد داشت.

حالتی را در نظر بگیریم که کاربر از کامپیوتر شخصی خود استفاده نمی‌کند و بدیهی است که او در قسمت صفحه خانگی مرورگر به آدرس سایت ما دسترسی ندارد. آیا او آدرس را به خاطر دارد تا مراجعه کند؟ آیا سیاست‌های جذب به خوبی کار کرده‌اند که نام سایت ما را در یادها زنده کنند؟ آیا کاربر در صورت عدم یادآوری آدرس به خود زحمت می‌دهد برای به دست آوردن آدرس از موتورهای جست‌وجو استفاده کند و کمی وقت صرف کند؟

اگر در چنین حالتی باز هم کاربر به سایت ما مراجعه کند آنگاه می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که کاربر به صورت مرتب به سایت ما مراجعه می‌کند. در اینجا لازم است بازاریابان و فعالان صنایع دستی به صورت مستمر سایت را به روز کنند یا از اطلاعات پویا و متغیر استفاده کنند. ارائه خدماتی که به صورت مستقیم از طریق سایت قابل دسترس باشد، باعث ماندگاری بیشتر کاربر در درون سایت خواهد شد. ازجمله خدمات این‌چنینی می‌توان به ارائه خدماتی چون پست الکترونیک درون سایتی اشاره کرد.

یادگیری درباره ترجیحات کاربران

امروزه این امکان به صورت عام و رایگان در اختیار مدیران و بازاریابان سایت‌ها قرار گرفته است که بتوانند قسمت جست‌وجوی سایت‌ها را به صورت کد جاوا در سایت خود قرار دهند. با چنین امکانی می‌توان علایق کاربران را شناسایی کرد. اگر کاربری حول محور خاصی دنبال اطلاعات می‌گردد ما می‌توانیم از طریق پیگیری وبگردی کاربر علایق و ترجیحات او را بشناسیم. البته باز هم بیان این نکته لازم است که کاربر نباید احساس کند دارد کنترل می‌شود.

ایجاد ارتباط

لازم است کاربر را شناخت و هر چند یک‌بار از طریق پست الکترونیک با او در ارتباط بود و او را در دسته کاربران مخصوص و وفادار قرار داد.