استقرار مراجع قانونی برای رسیدگی تخلفات مالی سازمان میراث فرهنگی

گروه گردشگری: مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، به تشریح اجمالی وضعیت گذشته و کنونی این سازمان پرداخت وی گفت: با توجه به ادغام بخش گردشگری با سازمان میراث فرهنگی در سال ۸۳ و ادغام صنایع دستی در این سازمان که سال ۸۵ اتفاق افتاد و همچنین نقل و انتقال معاونت‌های سازمان به شیراز و اصفهان، اگر بخواهیم ارزیابی کنیم از عمر مفید سازمان ۲ سال بیشتر نمی‌گذرد. رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: اولین اقدامی که پس از روی کار آمدن دولت جدید در سازمان میراث فرهنگی انجام شد، با توجه به رویکرد دولت، ایجاد یک وضعیت باثبات و آرامش در این سازمان بود، چراکه پیش از این، سلیقه‌ها بوده که رویکردها را مشخص می‌کرده است و با ایجاد ثبات و آرامش شرایط برنامه‌ریزی برای توسعه و حل مشکلات سازمان فراهم می‌شد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تلاش بر استفاده از امکانات و نیروی انسانی موجود در سازمان برای انجام اقدامات و برنامه‌ها در دستور کار بوده است، یادآور شد: تلاش شد تا کمترین تغییر در مجموعه مدیریتی سازمان اتفاق بیفتد و از ظرفیت‌های داخلی برای پیشبرد برنامه‌ها استفاده شود.

سلطانی‌فر با بیان اینکه از هم‌پاشیدگی و بی‌نظمی در زمینه مسائل مالی سازمان میراث فرهنگی در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را به دنبال داشته و دارد، تصریح کرد: مسائل و مشکلات مالی و قراردادهای بدون ضابطه‌ای که در سازمان میراث فرهنگی وجود داشته است امروز با حضور نمایندگان مراجع رسمی قانونی کشور اعم از دیوان محاسبات، قوه قضائیه، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و بازرسی دفتر مقام معظم رهبری مورد رسیدگی قرار گرفته و ما پیشنهاد دادیم برای کنکاش دقیق و ارائه راهکار برای حل این مشکلات گروهی از سازمان بازرسی کشور در این سازمان مستقر شوند.

معاون رئیس‌جمهور همچنین به مشکلات شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اشاره کرد و افزود: شرکت‌های زیرمجموعه سازمان هرکدام مشکلاتی دارند که باید رسیدگی شود، به‌طور مثال در شرکت توسعه، بی‌نظمی‌های مالی، نبود اسناد، مدارک و قراردادها، مسائل و مشکلاتی به دنبال داشته که برای رسیدگی به این موارد، سازمان حسابرسی، ورود پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: مشکلات بسیاری در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که عدم اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره یکی دیگر از آنها است، پروژه موزه دوران اسلامی که در سال ۸۶ مبلغ ۸ میلیارد تومان برای اتمام آن در نظر گرفته شده، به‌رغم پرداخت این مبلغ همچنان ناتمام باقی مانده، این در حالی است که این پروژه در آینده نزدیک با برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه مناسب به پایان می‌رسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار گردشگران ورودی در ایران اشاره و اظهار کرد: آمار ورودی گردشگری در سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ نفر بوده است که ورود این تعداد گردشگر ۵ میلیارد دلار درآمد برای کشور به دنبال داشته است، با توجه به این اعداد و ارقام، سرمایه‌گذاری و نگاه جدی به گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در گردشگری خارجی، جذب گردشگران خارجی، افزایش تعاملات فرهنگی، تامین ارز و ایجاد شغل مورد تاکید و توجه است و در حوزه گردشگری داخلی ساماندهی زمانی و مکانی سفر در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: با وجود ۴ میلیون بازنشسته و حدود ۳ میلیون دانشجو این امکان وجود دارد که با ارائه بسته‌های تشویقی به این گروه‌ها، ۲۴۰ روز غیرفعال سفر در کشور را فعال کنیم و موجب رونق تاسیسات گردشگری کشور شویم.

سلطانی‌فر همچنین از احداث هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در کشور خبر داد و افزود: با هماهنگی و مشارکت صندوق توسعه ملی تکمیل هتل‌های نیمه کاره با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت قرار گرفت و پس از آن احداث هتل‌های ۴ و ۵ ستاره با مکان‌یابی و نیازسنجی‌هایی که انجام شده است در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه از تهیه برنامه ۴ ساله سازمان میراث فرهنگی خبر داد و افزود: این برنامه نقشه راه سازمان میراث فرهنگی را از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۶ مشخص کرده و پس از ویرایش نهایی ظرف چند هفته آینده اعلام می‌شود.