دعوت از شرکت‌های بزرگ نمایشگاهی دنیا

گروه گردشگری، عاطفه نبوی: مراسم رونمایی از «هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته» که در بهمن‌ماه سال‌جاری برپا خواهد شد، پیش از ظهر دیروز در محل سالن آمفی‌تئاتر ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» این مراسم در حالی با حضور معاون گردشگری و جمعی از فعالان دولتی و خصوصی با تاخیر یک ساعته برگزار شد که حاضران در انتظار ورود رئیس سازمان به‌عنوان سخنران اصلی برنامه بودند اما مسعود سلطانی‌فر غایب اصلی این مراسم بود.

معاون گردشگری این نمایشگاه را فرصتی برای خلاقیت، ابتکار و معرفی رویکردهای گردشگری ایران دانست و خروجی این نمایشگاه را منبعی برای معرفی گردشگری کشور به دنیا عنوان کرد. رحمانی موحد افزود: در دولت یازدهم با بازبینی عملکردهای گذشته، تمرکزی بر بحث نمایشگاه آغاز شد. براساس نظرات کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که ایران نیازمند آن است که به واسطه تمرکز بر بحث نمایشگاه به قطب گردشگری تبدیل شود. در جلسات معاونت تعیین شاخص‌های برگزاری نمایشگاه قدرتمند در دستور کار قرار گرفت. وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در ۷ سال قبل خاطرنشان کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تسلسلی که از سال‌های قبل وجود داشته حفظ شود و به همین خاطر ما عنوان هشتمین نمایشگاه را به این دوره اطلاق کردیم اما در واقع، نمایشگاه امسال در نوع خود اولین است.

رحمانی‌موحد تجمع ظرفیت‌های مناسب برای ایجاد زمینه‌های لازم جهت حضور بخش خصوصی را جزو اولویت‌های این نمایشگاه برشمرد. معاون گردشگری افزود: زمان برگزاری هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در تقویم بین‌المللی نمایشگاه‌ها، جایگاه خودمان را پیدا کنیم و با هیچ‌یک از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تداخل زمانی نداشته باشیم. وی ادامه داد: تهران به‌عنوان مکان برگزاری نمایشگاه به‌عنوان نماد و شاخصی که در جهان شناخته شده است انتخاب شده و لوگوی نمایشگاه بر این اساس طراحی شده است.

رحمانی‌موحد یادآور شد: معرفی جاذبه‌های کویر به عنوان نقطه محوری نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته و تمام طراحی‌ها براساس این شاخص انجام شده است. او ضمن اشاره به عزم جزم سازمان جهت بازاریابی برای این نمایشگاه، اقداماتی نظیر این نشست را، اثباتی برای این مدعا دانست.

به گفته معاون گردشگری کشور، در حاشیه فرصت چهارروزه نمایشگاه نیز همایش گردشگری سلامت، گردشگری الکترونیک و بازاریابی برگزار خواهد شد.

رشد ۵۵ درصدی محوطه نمایشگاه

مدیرعامل شرکت بازرگانی و نمایشگاهی تهران و برگزارکننده نمایشگاه نیز ضمن توضیح جزئیات برگزاری نمایشگاه و تعداد شرکت‌های شرکت‌کننده در سال‌های گذشته گفت: ۷دوره قبلی نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شده و به ثبت سازمان جهانی جهانگردی رسیده بود. در سال‌های پیش ۶۰۰شرکت در این نمایشگاه شرکت کردند و ما میزبان ۲۰۰ شرکت از دیگر کشورهای دنیا بودیم اما تفاوت امسال با سال‌های پیش حضور فعال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در برپایی این نمایشگاه است که نقشی راهبردی در این مسیر ایفا کرده و فقط حضورش به غرفه‌داری محدود نمی‌شود.

فرهاد امینیان در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی در قالب شورای سیاست‌گذاری با ۲۰ جلسه کارشناسی مشخص شد. رویکردهای اصلی امسال یک طرح توسعه نمایشگاه از نظر کمی و کیفی است؛ به گونه‌ای که محوطه برگزاری نمایشگاه با ۵۵ درصد رشد به ۲۱ هزار مترمربع افزایش یافته است. وی ‌هتل‌ها، شرکت‌های خدمات مسافرتی، بخش‌های خارجی، مراکز آموزشی، مراکز سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و بیمه‌ها را از بخش‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه برشمرد. به علاوه امینیان نقطه عطف نمایشگاه را محل استقرار استان‌ها دانست که به صورت کاروانسرایی طراحی شده است. به گفته او در سالن‌های جنبی نمایشگاه حضور سازمان‌های مردم نهاد و همچنین وزارتخانه‌هایی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت مرتبط هستند را خواهیم داشت.

برگزارکننده این نمایشگاه در پایان اظهار کرد: برای تقویت بنیه علمی نمایشگاه، کارگاه‌های گردشگری سلامت، شیوه‌های نوین بازاریابی و توزیع متوازن سفر را خواهیم داشت.

پالس منفی ندهید!

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، با اشاره به ۷ دوره قبل نمایشگاه گفت: ما در نمایشگاه دوره‌های قبل حضور نداشتیم. این نقطه بسیار مثبتی است که این نمایشگاه در تقویم سازمان جهانی وجود دارد اما اگر تبلیغات بین‌المللی صورت نگیرد مفید فایده نخواهد بود. محمدحسن کرمانی تاکید کرد: اگر از همین حالا این تبلیغات آغاز شود، شاید بتوان برای سال آینده امیدوار بود تا کمی از بار سفرهای ما به خارج کم شود. وی در ادامه خاطر نشان

کرد: سازمان باید برای جذب گردشگری به ایجاد فضاهای مناسب بپردازد و مانع از باز شدن فضاهای نامناسب گردشگران خارجی شود تا از دادن پالس‌های منفی خودداری شود. این صنعت باید جدی گرفته شود تا هر کسی نتواند هر زمان که اراده کرد به آن آسیب برساند. وی افزود: صنعت گردشگری شکننده و ظریف است و مخاطب و خط تولید آن، انسانی و باروح و روان و درک و شعور در ارتباط است و اگر به‌واسطه فضاهایی که به‌وجود آمده، مورد حمله قرار گیرد، فعالیت‌های دیگر ما مانند برگزاری نمایشگاه و غیره از خاصیت می‌افتد. کرمانی تاکید کرد: ما باید بازار هدف تعریف کنیم و دستگاه‌های ذی‌ربط برای این کار هماهنگ شوند.

در ادامه رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان با اشاره به کارکردهای اصلی برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری گفت: در نمایشگاه بین‌المللی دو اتفاق می‌افتد؛ اول معرفی کالا و بعد تبادل نظر و ارزیابی. در سال‌های پیش هیچ وقت این اتفاق نیفتاد که در بحث برگزاری نمایشگاه بخش خصوصی وارد شود و شرایطی فراهم آید تا این بخش هم بتواند از تجارب خود در این حوزه استفاده کند؛ کاری که در نمایشگاه امسال خوشبختانه انجام شد.

ابراهیم پورفرج با اشاره به کارکرد نمایشگاه در سال‌های گذشته به عنوان محلی برای فرستادن مسافر، خاطر نشان کرد: برای دو موضوع باید فکر کرد؛ زمانی که ما در نمایشگاه فضایی را برای معرفی محصولات کشورهای خارجی فراهم می‌کنیم باید ببینیم اساسا زمینه استفاده از این محصولات و پکیج‌های سفر در ایران فراهم هست یا نه؟! و دیگر اینکه ما از این نمایشگاه فقط جایی برای تبلیغات تورهای خارجی فراهم نکنیم و بتوانیم از آن بیشترین بهره را برای معرفی ایران و بازاریابی خود نیز ببریم.

وی در ادامه پیشنهاد کرد معاونت گردشگری دعوت از شرکت‌های بزرگ نمایشگاهی مانند WTM لندن وITB برلین را در دستور کار خود قراردهد تا به این ترتیب در فضای واقعی نمایشگاه‌های بین‌المللی قرار گرفته و در دراز مدت از ارتباطات موثر و اعتبار این شرکت‌ها بتوان برای بهبود کار استفاده کرد. پورفرج در پایان به ساعت نامناسب کار نمایشگاه، ساعت ۱۶-۹ اشاره کرد و گفت: برای عموم مردم ساعت فراغت و بازدید از نمایشگاه بعد از ساعت ۴ است و این درحالی است که در آن ساعت، نمایشگاه تعطیل می‌شود و به این ترتیب عملا امکان بازدید از نمایشگاه برای مخاطبان داخلی وجود ندارد.

گردشگری و هتلداری، لازم و ملزوم

رئیس جامعه هتلداران نیز برگزاری نمایشگاه را یکی از روش‌های موثر جهت معرفی خدمات و پیشرفت‌ها در صنعت هتلداری دانست و گفت: نمایشگاه‌ها معمولا با توجه به جامعه هدف خود به دو گروه نمایشگاه تخصصی و عمومی تقسیم می‌شود، باید ببینیم هدف برگزاری چه نوع نمایشگاهی است، در سال‌های پیش این نمایشگاه تلفیقی بود. جمشید حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: اگر هدف برگزاری نمایشگاه عمومی است، بهمن ماه، بدترین زمان برگزاری آن است. در سال‌های گذشته بارش برف حتی مانع از این بود که خود غرفه‌دار نیز بتواند در محوطه تردد کند، اما اگر بحث نمایشگاه تخصصی است و مخاطبان خاص خود را دارد این زمان برای عدم تداخل با زمان پیک سفر و نمایشگاه‌ها زمان مناسبی است. رئیس جامعه هتلداران در پایان تاکید کرد که ما گردشگری بدون هتلداری نداریم و این دو حوزه مشخصا لازم و ملزوم یکدیگرند و جامعه هتلداران نیز از این فرصت طلایی ایجاد شده، هم درکلیت دولت یازدهم و هم نمایشگاه پیش رو نهایت تلاش خود را برای ارتقای خدماتش انجام می‌دهد. به گزارش «دنیای‌اقصاد» نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه طبق روال سال‌های قبل در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.