خانه کویر اقامتگاهی برای کویرنوردان
حسنا حاجیان* جایی در میان ماسه‌های بادی حاشیه کویر مرکزی در شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان، روستایی شگفت انگیز به نام مصر قرار دارد که درست مانند سایر روستاهای این منطقه تا 5 سال پیش در آن نه از برق خبری بود و نه از تلفن و تلویزیون.
تا ۵ سال پیش بعد از ساعت ۹ شب یعنی با خاموش شدن موتورهای برق در روستاهای مصر و فرحزاد می‌توانستید به دور از آلودگی‌های نوری، آسمان شب را نظاره کنید و آن بهانه‌ای بود برای کسانی که از هیاهوی شهر می‌گریختند تا قدری در کنار آتش به سکوت بنشینند؛ اما از ۵ سال گذشته با اتصال به شبکه سراسری برق وآمدن تلویزیون، تلفن و دکل‌های موبایل، تغییرات شگرفی در منطقه رخ داد.
ورود امکانات از یکسو و سرازیر شدن گردشگران به این منطقه توسط آژانس‌های گردشگری از سوی دیگر، موجب رشد انفجارآمیز اقامتگاه‌های محلی در این منطقه شد؛ اکنون شمار آن به ۴۰ اقامتگاه رسیده که تبعاتی را نیز چه مثبت و چه منفی در پی داشته است.
وحید دزفولی، یکی از افرادی است که ۳ سال قبل یعنی وقتی گردشگری نوید بخشی در این منطقه پا گرفته بود، خانه‌ای را از محلی‌ها خریداری کرد و با هزینه نزدیک به ۱۵ میلیون تومان به مرمت و تجهیز تدریجی آن پرداخت. در آغاز کار یعنی سال ۱۳۹۰ وسایل خواب در اتاق‌ها فراهم نبود و گردشگران باید با خود کیسه خواب می‌آوردند؛ اما به تدریج این خانه تجهیز شد و اکنون اقامتگاه «خانه کویر» با ۴ اتاق گنجایش ۲۵ نفر را دارد. او پس از راه‌اندازی این خانه به مدت ۲ سال زندگی خود را در تهران رها کرد و در آن خانه سکونت گزید تا بیشتر با روستا و جامعه محلی آشنا شود؛ اما غیر بومی بودن و برخی تنگ‌نظری‌ها همواره مشکلاتی را برای وی به همراه داشته است تا آنجا که به آتش کشیده شدن خانه او در ۹ ماه پیش منجر شد. آنچه در این میان برای یک سرمایه‌گذار گردشگری آزاردهنده‌تر جلوه می‌کند، سکوت و عدم پیگیری این قضیه توسط مسوولان امر است. مشکلات ذکر شده و همچنین برخی موانع و سختگیری‌های به وجود آمده در مسیر گردشگران به منطقه خور و بیابانک موجب کاهش تعداد گردشگران این منطقه در سال ۱۳۹۲ شده است. دزفولی معتقد است وجود مکان‌هایی نظیر اقامتگاه او خود باعث جذب گردشگر به منطقه است و به تبع مسوولان باید در جهت رشد گردشگری و افزایش گردش مالی در روستاها توجه بیشتری به امنیت سرمایه‌گذاری کنند. روستای مصر ۴۰ خانوار جمعیت دارد و با روستاهای گردشگرپذیر دیگر یعنی فرحزاد و گرمه فاصله اندکی دارد؛ به طوری که برخی از برنامه‌های گشت آنان به‌طور مشترک در کویر انجام می‌شود. از فعالیت‌هایی که در این مناطق رونق دارد پرداختن به رصد ستارگان، سافاری، شتر سواری، موتور سواری، شرکت در برنامه‌های موسیقی و شب‌نشینی در کنار آتش است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری در این منطقه می‌توان به دریاچه نمک، ریگزارهای اطراف مزرعه مصر در ۵۰ کیلومتری خور، قلعه گرمه، نارنج قلعه، مسجد جامع جندق، دیوان خانه ادیب، قلعه ایراج و آسیاب آبی اشاره کرد.
* کارشناس ارشد بازاریابی توریسم