سعید معتمد* در عصر حاضر که نقش اینترنت در زندگی روزمره مردم و آسان‌سازی فعالیت‌های تجاری سازمان‌ها و کسب‌وکارها در حال افزایش است، صنعت گردشگری نیز از این امر بی‌نصیب نمانده است و اینترنت هر روز در حال بازی کردن نقش مهم‌تر و بزرگ‌تری در عرصه این صنعت است.
ورود اینترنت به این عرصه، باعث به‌وجود آمدن تغییرات زیادی در این صنعت شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به رزرو بلیت کلیه وسایل حمل‌ونقل و هتل‌ها، ‌آشنا شدن با جاذبه‌های توریستی از طریق تورهای مجازی، خواندن سفرنامه و گزارش‌ها که اغلب همراه با عکس و فیلم هستند و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در این میان داشتن یک وب‌سایت برای کلیه کسب‌وکارها و سازمان‌های دولتی و خصوصی فعال در این عرصه امری کاملا ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا این امر زمینه تعامل ساده و ارزان با مشتریان، کارگزاران و سایر متقاضیان خدمات گردشگری را فراهم می‌سازد. در این مقاله سعی شده است، اهمیت دارا بودن پایگاه اینترنتی برای ۳ بخش از صنعت گردشگری شرح داده شود.
۱- بخش آژانس‌های خدمات مسافرتی، هوایی، جهانگردی و زیارتی:
این بخش از صنعت گردشگری، نزدیک‌ترین تعامل را با مسافران و گردشگران برقرار می‌سازد و به همین خاطر همیشه در پی برقراری راه‌هایی جهت آسان‌سازی این ارتباط هستند و پایگاه‌های اینترنتی یکی از ارزان‌ترین و بهترین راه‌ها جهت این امر هستند. یک دفتر خدمات مسافرتی از طریق این پایگاه می‌تواند چندین هدف را دنبال کند که به قرار زیر است:
۱-۱ - معرفی کامل و جامع خدمات خود
۱-۲- امکان رزرو اینترنتی بلیت وسایل حمل‌ونقل مسافرتی، هتل و تور
۱-۳ - در اختیار قرار دادن بروشورها، کاتالوگ‌ها و برنامه‌های سفر مقاصد گردشگری به‌صورت الکترونیک
۱-۴ - امکان برقراری ارتباط با مسافران بالقوه از طریق گفت‌وگوی اینترنتی و تبدیل آنها به مسافران بالفعل
۱-۵ - چند زبانه کردن پایگاه و به‌روز رسانی‌های آن و جذب مسافران ورودی از کشورهای خارجی
۱-۶ - جمع‌آوری اطلاعات افرادی که مایل به دریافت اطلاعات آخرین تورها و خدمات هستند.
۱-۷ - دریافت سوابق کاری و رزومه بازاریابان و کارجویانی که مایل به کار در دفتر مربوطه هستند.
۱-۸ - معرفی و زمینه‌سازی جهت برقراری ارتباط با هتل‌ها، مجتمع‌های گردشگری، آژانس‌ها و کلیه بخش‌های فعال در صنعت گردشگری در داخل و خارج از کشور و یافتن شرکای تجاری جدید
۱-۹ - اطلاع‌رسانی تورهای لحظه آخری
۲ - بخش اماکن اقامتی:
این بخش از صنعت گردشگری از طریق پایگاه اینترنتی می‌تواند به معرفی کامل امکانات، خدمات، نرخ‌های ویژه فصلی و ارایه رزرواسیون آنلاین اتاق‌های خود بپردازند. نکته‌ای که در این زمینه باید حتما به آن توجه شود، استفاده از عکس، فیلم و تور مجازی جهت معرفی کامل ویژگی‌ها و امکانات مکان اقامتی مربوطه است. همچنین محل قرارگیری آن باید به‌صورت کروکی و از طریق مشخص‌سازی بر روی پلت‌فرم‌هایی همچون نقشه‌های آنلاین در پایگاه مشخص شود.
۳ - مجتمع‌های گردشگری و تفریحی:
این اماکن نیز همچون هتل‌ها باید به معرفی سرگرمی‌ها و تفریحاتی که از طریق آنها قابل ارایه است، بپردازند و در این مورد نیز عکس و فیلم نباید فراموش شود. همچنین تور مجازی هم می‌تواند خود به‌عنوان عاملی جهت جذب گردشگران تبدیل شود. نکته مهم در مورد این مجتمع‌ها، طراحی پایگاه اینترنتی آنها با رنگ‌های شاد و طرح‌های فانتزی است که با توجه به فلسفه وجودی این اماکن که با شادی و تفریح عجین شده است امری ضروری به نظر می‌رسد. همچنین برگزاری مسابقات آنلاین و برندسازی از طریق پایگاه‌های اینترنتی قابل انجام است.
*مشاور در زمینه بازاریابی اینترنتی گردشگری