طرح تطبیق استانداردهای کیفیت خدمات واحدهای اقامتی
گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: طی هفته‌های گذشته طرح تطبیق استانداردهای کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری که به استناد ماده 11 آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها مصوب سال83 هیات محترم وزیران و به موجب مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور در پی انعقاد توافق نامه‌ای در سال89، بین شرکت سمگا و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور آغاز شد.
طی نامه‌ای از طرف مدیر کل امور خدمات گردشگری سازمان مرکزی، تطبیق استانداردهای فنی کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری و تمامی فعالیت‌های مربوط به این طرح به گروه تخصصی کاراد محول
شد.
در همین‌باره دکتر ناصر عندلیب، مدیر فنی طرح تطبیق راجع به این طرح و روند آتی آن به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: اجرای طرح تطبیق استانداردهای کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری، در چهار گروه از این تاسیسات، شامل هتل‌ها، مهمانپذیرها، متل‌ها و واحدهای پذیرایی بین راهی در طول مدت سه سال به انجام رسیده و خوشبختانه تجارب مطلوب و کارآمدی در این مدت حاصل شده است؛ به نحوی که امروز در حوزه ارزیابی تاسیسات گردشگری در سطح کشور زمینه فعالیت‌های اثربخش آتی به نحوی شایسته فراهم شده است.
وی افزود: اجرای این گونه اقدامات نظارتی امری تازه و جدید به ویژه در حوزه واحدهای خدماتی تلقی می‌شود؛ کما اینکه مشابه آن را در اکثر کشورهای جهان به سبک و سیاق متنوع و متفاوتی می‌توان رصد کرد. این‌گونه اقدامات متضمن توسعه کیفی خدمات، حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان، وجاهت و منزلت ارایه‌کنندگان خدمات، توسعه پایدار صنایع مرتبط و وابسته است.
عندلیب ایجاد بستر مناسب برای رقابت سالم بین تاسیسات گردشگری جهت ارتقای کمی و کیفی خدمات، ایجاد انگیزه، ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران در ارایه خدمات و سرویس با کیفیت برتر و تعیین معیارها و شاخص‌های موردنیاز برای نظارت بر کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری را از جمله اهداف مهم این طرح عنوان کرد و گفت: ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از رفتارهای سلیقه‌ای در زمینه ارزیابی درجه‌بندی تاسیسات گردشگری و کمک به گردشگران برای انتخاب یک واحد گردشگری که بتواند نیازها و انتظارات آنها را برآورده سازد، با اجرای کامل این طرح محقق خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه توسعه هدفمند در اجرای این طرح ملی و سرعت بخشی به اجرای عملیاتی آن، بسترسازی فرهنگی مربوطه را مهیا می‌کند، خاطر نشان کرد: با مدیریت بهینه زمان، این طرح زیرساخت‌های گردشگری در جریان تحقق اهداف سند چشم انداز را ارتقا بخشیده و قابلیت دستیابی به اهداف یاد شده را فراهم می‌سازد.
وی گفت: بر همین اساس، توافق نامه‌ای به تاریخ ۱۰/۹/۹۲ با موضوع اجرای طرح تطبیق استانداردهای کیفیت خدمات واحدهای اقامتی گردشگری کشور به عنوان عامل چهارم سازمان فی مابین معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران ( سمگا ) منعقد شد.
عندلیب با اشاره به محقق شدن مراحل زیربنایی برنامه مکانیزاسیون طرح تطبیق و پیاده سازی جامع آن، افزود: فرهنگ‌سازی، آموزش و ارتقای دانش تخصصی عاملان تطبیق، مدیران فنی، سر ارزیابان، ارزیابان و سایر دست‌اندرکاران اجرایی طرح و همچنین توسعه دانش فنی طرح به واسطه تعاملات ملی و بین‌المللی، ساماندهی معیارها و شاخص‌های عملی جهت پیشبرد بهینه و روان طرح و تسریع در امر پیاده‌سازی استانداردهای کیفی و نیز تهیه و تدوین ضوابط و شیوه‌نامه برای استانداردسازی سایر تاسیسات گردشگری، از دیگر موارد مد نظر در اجرای طرح تطبیق است.
وی معتقد است همکاری گسترده جوامع و انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی در جهت نهادینه کردن روند نظارت و استانداردسازی واحدهای گردشگری، خود می‌تواند عامل موثری در جهت پیشبرد اهداف طرح تطبیق باشد.