گروه گردشگری- رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دوران ریاست 100 روزه اش چهار بار با نمایندگان مجلس دیدار کرد و به تبادل نظر با آنها پرداخت. بر همین اساس می‌توان گفت محمد علی نجفی در مقایسه روسای پیشین سازمان میراث فرهنگی تعامل بیشتری با مجلس داشته است.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، انتصاب محمد علی نجفی به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی بی‌حاشیه نبود. او پیش از حضور در سازمان میراث فرهنگی، از سوی رییس جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد. در رویارویی موافقان و مخالفان وزیر شدن نجفی، مخالفان پیروز میدان شدند و نجفی کلید دار وزارت آموزش و پرورش نشد.
نمایندگانی که به حضور نجفی در وزارت آموزش و پرورش رای منفی داده بودند، نخستین منتقدان انتخاب او به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودند.
به گزارش دنیای اقتصاد از یک سو رواداری نجفی و از سوی دیگر عزم وی برای از آب و گل در آوردن این سازمان راسخ‌تر از آن بود که از این مخالف خوانی‌ها برنجد و از اولین هفته‌های حضورش در سازمان میراث فرهنگی تلاش کرد، تا با تعامل بیشتر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظر منتقدان را جلب کند. رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در همین راستا چهار بار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

نخستین دیدار با نمایندگان
نخستین دیدار رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با هیات رییسه فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس نهم انجام شد. اعضای هیات رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس نهم در روزهای نیمه شهریور به کاخ سعدآباد رفتند و به گفت و گو با محمد علی نجفی و معاونانش در سازمان نشستند.
ایرج ندیمی، سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس نهم در گفت و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی گفت که تغییرات مدیریتی سال‌های گذشته سازمان، برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سازمان از جمله اصلی‌ترین بحث‌های مطرح شده در این نشست مشترک بود.
رییس سازمان میراث فرهنگی نیز در این جلسه از برنامه‌هایشان درباره آینده و جبران صدمه‌هایی که تغییرات مدیریتی و تغییر مکان سازمان به اصفهان و شیراز به وجود آورد، سخن گفت.

حضور نجفی در مجلس
حدود یک ماه پس از جلسه مشترک رییس سازمان میراث فرهنگی و اعضای هیات رییسه فراکسیون، این بار نجفی به مجلس آمد. رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با حضور در اتاق دولت در ساختمان بهارستان، حدود دو ساعت به صورت انفرادی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها نمایندگان مجلس مشکلات حوزه انتخابیه خود در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری را مطرح کردند.
نجفی پس از دیدارش با نمایندگان مجلس به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: «بخشی از صحبت‌های نمایندگان مربوط به موضوعات میراث فرهنگی بود. اماکن تاریخی و باستانی که در حوزه‌های انتخابیه‌شان وجود دارد و آنها درخواست داشتند که به این آثار باستانی رسیدگی بیشتری شود. همچنین بخشی از صحبت‌ها درباره گردشگری است. برخی مناطق کشور قابلیت‌های خیلی بالای گردشگری دارند. اما متاسفانه سرمایه‌گذاری لازم روی آنها انجام نشده است.»

حضور در کمیسیون فرهنگی
چهارمین دیدار رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کمیسیون فرهنگی مجلس بود. محمد علی نجفی در هفته دوم آبان ماه با حضور در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس نهم به تشریح برنامه‌هایش برای اعضای این کمیسیون پرداخت.
به گفته طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی، نجفی در کمیسیون فرهنگی درباره وضع موجود در سازمان میراث فرهنگی توضیحاتی را ارائه داد و همچنین کاستی‌ها و نیازمندی‌های سازمان را تشریح کرد و درباره برنامه‌هایی آینده سازمان توضیح داد.
یکی از اصلی‌ترین نتایج حضور نجفی در کمیسیون فرهنگی، اطلاع اعضای این کمیسیون از وضعیت بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود، تا جایی که قرار شد کمیسیون فرهنگی برای افزایش بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در قانون بودجه سال آینده به این سازمان کمک کند.
علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی میراث فرهنگی گفت که «با توجه به اهمیت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، دیدگاه کمیسیون فرهنگی به افزایش بودجه میراث فرهنگی مثبت بود و قرار شد در بودجه سال 93 به این سازمان کمک شود.»
محمد علی نجفی همچنین قرار بود برای بررسی برخی پرونده‌های مربوط به سازمان تحت امرش، به کمیسیون اصل نود هم برود که به گفته سخنگوی این کمیسیون این جلسه به زمان دیگری موکول شد.
آغاز ریاست نجفی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اگرچه با انتقاداتی از سوی نمایندگان مجلس همراه بود، اما رییس سازمان میراث فرهنگی، با در دستور کار قرار دادن سیاست تعامل با نمایندگان توانست، تا حدودی انتقاد‌های را کاهش دهد؛ انتقاد‌هایی که قسمتی از آنها ریشه سیاسی دارند و قسمتی نیز ریشه در تعامل بسیار ضعیف روسای سازمان میراث فرهنگی در دولت‌های دهم و یازدهم با مجلس دارد.