مترجم: مهدی نیکوئی* تکنولوژی دو جنبه متفاوت دارد: تکنولوژی حمل‌ونقل و تکنولوژی اطلاعات. تکنولوژی حمل‌ونقل باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل یا زمان‌های سفر می‌شود. هواپیماهای بزرگ‌تر (هر چند که این مورد استراتژی شرکت بوئینگ نیست) و سریع‌تر، طراحی شده‌اند؛ قطارهای جدیدتر و سریع‌السیرتر به بازار آمده‌اند (به عنوان مثال؛ قطار هوایی که با سرعت 500 کیلومتر در ساعت مسیر هامبورگ تا برلین و بالعکس را طی می‌کند) و حتی کشتی‌های کروز تفریحی بزرگ‌تر در حال ساخت هستند.

حمل‌ونقل هوایی و بلیت آن تحت تاثیر چندین عامل اند، که گروهی از آنها به شرح زیر است:
• قانون‌زدایی از بخش حمل‌ونقل هوایی و همچنین افزایش روزافزون خطوط هوایی ارزان‌قیمت
• افزایش خصوصی‌سازی خطوط هوایی ملی جهان
• هواپیماها منجر به مدیریت مسیرهای هوایی تعیین شده و انتخاب هواپیماهای مناسب برای این مسیرها می‌شود.
تکنولوژی اطلاعات نیز با روند قابل توجهی در حال رشد است. طبق نظر برخی کارشناسان، اطلاعات را می‌توان خون رگ‌های صنعت گردشگری دانست. اطلاعات باعث پیوند گردشگران، اپراتورهای گردشگری، آژانس‌های گردشگری و عرضه‌کنندگان این صنعت به یکدیگر می‌شود. برخی دیگر از صاحب‌نظران، اطلاعات را به مثابه بتنی می‌دانند که تولیدکنندگان مختلف در بخش گردشگری را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد؛ خطوط دریایی تفریحی، خطوط هوایی، هتل‌ها، اپراتورهای گردشگری، آژانس‌های گردشگری، شرکت‌های کرایه اتومبیل و بسیاری دیگر از عرضه‌کنندگان. باید این نکته را مد نظر قرار داد که ایجاد ارتباط بین عرضه‌کنندگان از طریق کالا و محصولات نیست، بلکه از طریق اطلاعات است. این جریان‌های اطلاعاتی شامل داده‌ها، خدمات و پرداخت‌ها می‌شوند. از طرف دیگر، مصرف‌کنندگان اطلاعات را به شکل تبلیغات، آگهی‌ها، مشاوره‌ها، کتابچه‌ها (مثلا بلیت‌های خطوط هوایی) دریافت می‌کنند. شکل سوم اطلاعاتی نیز از مصرف‌کنندگان به سوی عرضه‌کنندگان جاری است. (به شکل پرداخت‌ها).
تکنولوژی اطلاعات برای پردازش بهینه و به موقع و همچنین توزیع همه اطلاعات ضروری، بسیار حیاتی است. تکنولوژی اطلاعات را می‌توان یک مفهوم عام دانست؛ در حقیقت انواع مختلفی از سیستم‌های تکنولوژی اطلاعاتی وجود دارد. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سیستم اطلاعات در بخش گردشگری سیستم رزرو کامپیوتری (CRS) است. امروزه سیستم‌های رزرو بسیار فراگیر شده‌اند.
سیستم‌های رزرو کامپیوتری توسط خطوط هوایی ایجاد شدند. آنها از این ابزار برای مدیریت بر صندلی‌های خالی هواپیما استفاده کردند و تاثیر شگرفی هم بر تسهیل افزایش حجم سفرها طی سه دهه گذشته داشته‌اند. حرکت قابل توجهی به سمت سیستم‌های توزیع جهانی (GDS) مسافرت در حال رخ دادن است و این امر باعث افزایش رقابت بین گروه‌های خطوط هوایی شده است؛ چرا که آنان تلاش می‌کنند از طریق توسعه سیستم‌های رزرو کامپیوتری خود به منطقه و جهان، محصولات خود را به صورت گسترده‌تر و موثرتری توزیع کنند. یک GDS، اطلاعات خود را (در مورد پروازها و صندلی‌های خالی) از یک یا چندین CRS دریافت کرده و آن را از طریق آژانس‌ها و سایر روش‌ها توزیع می‌کند. یک GDS به جز بازگشت دادن گزارش به آژانس‌ها و شرکت‌ها نقشی در مدیریت صندلی‌های آنها ندارد. از اوایل دهه ۱۹۹۰ کاربرد آنها گسترش یافته، به بسیاری از محصولات گردشگری دیگر نیز (اقامتگاه‌ها، کرایه اتومبیل و...) سرایت کرده و همچنین روش‌های جایگزین دیگری را (مثل اینترنت) برای ارتباط برقرار کردن با آژانس‌های مسافرتی به کار برده است.
نتیجه روندهایی که در عرضه محصولات دیده می‌شود، نیاز روزافزون به سیستم‌های کامپیوتری رزرو برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد سفر، زمان عملیاتی کمتر و عملیات کامل‌تر رزرو و صدور بلیت می‌باشد. سیستم‌های رزرو تنها شکل از تکنولوژی اطلاعات که به صورت عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیستند. به علاوه این سیستم‌ها بیشتر در بین آژانس‌های مسافرتی متمرکز بر تجارت مرسوم هستند تا آژانس‌هایی که به صورت اختصاصی به ارائه محصولات گردشگری و اوقات فراغت می‌پردازند. با این وجود، نرخ بالایی از گسترش این سیستم‌ها در تمامی آژانس‌های فعال در بزرگ‌ترین بازارهای اروپا دیده می‌شود.
سایر سیستم‌های رزرو عبارتند از:
• سیستم‌های رزرو هتل
• سیستم‌های رزرو که توسط شرکت‌های مستقل مالکیت می‌شوند.
• سیستم‌های Videotext (سیستم‌هایی که متون نوشته یا طراحی شده را روی صفحه مانیتور نمایش می‌دهند).
• سیستم‌های رزرو محصولات که توسط اپراتورهای تور مالکیت می‌شوند.
• سیستم‌های رزرو اتومبیل کرایه
• سیستم‌های توزیع ملی (چند سیستم توزیع ملی یکپارچه یک سیستم توزیع جهانی را شکل می‌دهند).
شکل دیگری از تکنولوژی اطلاعات که طی سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته، اینترنت است. امروزه اینترنت بسیار فراگیر و دسترسی به آن نیز آسان‌تر شده است. هر کاربر می‌تواند از هر گوشه‌ای از جهان با استفاده از اینترنت به سیستم‌های اطلاعاتی و رزرو آژانس‌های مختلف فعال در بخش گردشگری دسترسی داشته باشد.
nikoueimahdi@gmail.com*