خبرگزاری میراث فرهنگی ـ صنعت گردشگری برای عربستان سعودی درراستای پیشبرد اهداف درازمدت این کشور در توسعه گردشگری، بیش از 60 دلار درآمد در سال و نیز بیش از یک میلیون اشتغال برای شهروندان این کشور تامین می‎کند.
به گزارش عرب نیوز، مدیر کمیسیون گردشگری ومیراث فرهنگی سعودی با اعلام این مطلب یادآورشد که این میزان اشتغال نشانگر رشد این صنعت درکشور و نیز جلب علاقه مردم برای کار در این بخش است. در سال 2011 درآمد عربستان از محل صنعت گردشگری به 59 میلیارد ریال رسید که حاصل آن اختصاص یک درصد از تولید ناخالص این کشور به صنعت گردشگری بوده است. دولت عربستان در سال 2010 نیز اجرای برنامه‌ای ‌10 ساله را آغاز کرد که هدف از آن افزایش تعداد گردشگران این کشور به چندین برابر و رشد تعداد شاغلان در صنعت گردشگری از رقم 457 هزار نفر در آن سال به دو میلیون نفر اعلام شده بود. طبق همین گزارش، روند افزایش تعداد شاغلان دراین صنعت گام مهمی در تحقق اهداف تعیین شده در توسعه صنعت گردشگری است. به گفته مدیرکمیسیون گردشگری وآثار باستانی عربستان، چند سال گذشته نیروی کار شاغل در گردشگری از 230 هزار نفر بیشتر نبود، اما هم اکنون بیش از 88 موافقتنامه رسمی برای مشارکت و همکاری با آژانس‎ها و موسسات دولتی و خصوصی فعال دراین صنعت درکشور سعودی امضا شده که زمینه را برای افزایش ورونق بازار اشتغال دراین صنعت فراهم می‎کند. پیش‎تر نیز دولت عربستان از تشکیل سازمان ویژه‌ای در راستای جذب بیشتر گردشگر و به ویژه سرمایه‌گذاران به این کشور خبر داده بود. همچنین اقدامات ویژه برای توسعه گردشگری کشاورزی، تبدیل تعدادی از روستاهای تاریخی عربستان به مقاصد گردشگری با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و راه‌اندازی چندین موزه دردستور کار آن قرار دارد. طبق همین گزارش دولت سعودی هم اکنون پروژه آماده‌سازی 6 سایت گردشگری جدید را در دست کار دارد که بلافاصله پس از پایان عملیات، آماده بهره‌برداری است. توسعه منطقه طایف و نیز طرح ویژه‌ای برای جزیره فراسان درجازان، از جمله این طرح‌ها است. غار تاریخی «حرا» و دیوار «تاوا» درمکه و «جبل عهود» در مدینه، از دیگر سایت‎های مهم گردشگری عربستان است.
گردشگری هم اکنون به عنوان دومین تولید کننده بازار اشتغال در این کشور فعال‎تراز همیشه شده است و مقامات سعودی قصد دارند تا سال ۲۰۲۰ درآمد گردشگری خود را به بیش از ۸۳ میلیارد دلار در سال افزایش دهند.