سعید قربانی* مازیچال در گویش محلی از دو کلمه مازی به معنای درخت بلوط و چال به معنای گودی و چاله تشکیل شده و در مجموع «مازیچال» به دره‌هایی مملو از درخت بلوط گفته می‌شود. اگر دنبال محلی ساکت و دور از هیاهوی شهر هستید، پیشنهاد ما برای آخر هفته «مازیچال» است. روستای ییلاقی با ارتفاع ۲۶۰۰متری از سطح دریا و فراتر از جنگل‌های عباس‌آباد. وجود تپه‌ها و کوه‌ها در این منطقه محلی را برای زایش ابرها ایجاد کرده که در هنگام بارندگی مملو از ابرهایی زیبا و بی‌بدیل می‌شود. باید خوش‌شانس باشید و این منطقه را بارانی ببینید!

برای برنامه‌ریزی و سفر به این ناحیه ما مسیر زیر را پیشنهاد می‌کنیم: از تهران به جاده چالوس، پس از آن به مرزن‌آباد، بعد کلاردشت، سپس کرد محله را طی می‌کنیم و در نهایت به روستای مازیچال می‌رسیم.

جاده چالوس با همه زیبایی‌هایش برای خیلی‌ها مسیری تکراری شده. پس مسیر را از مرزن‌آباد به سمت کلاردشت عوض می کنیم. بعد از نیم ساعت رانندگی به میدان بزرگ کلاردشت رسیده و خودرو را پارک می‌کنیم و مایحتاج سفر یکروزه را از بازار سنتی کلاردشت تهیه می کنیم که به جامعه محلی نیز سود رسانده باشیم.

بعد از خرید، مسیر را ادامه داده تا کیلومتر ۲ جاده عبا‌س‌آباد و حالا به کرد محله رسیده‌ایم. (بهتر است خروجی مازیچال را از محلی‌ها بپرسیم چون هیچ گونه نشانه‌ای وجود ندارد). اگر مایل به رفتن به مازیچال بدون وسیله شخصی هستید پیشنهاد می‌کنیم خودروتان را در کلاردشت پارک کرده و با کرایه کردن یک لندرور و به صورت دربستی رفت و برگشت به این منطقه سفر کنید.

در این سفر هم از جنگل‌های زیبای عباس آباد بازدید می‌کنید و هم از دریای خزر لذت می برید. درختان بلوط، افرا و کاج‌های سوزنی انبوه و صدای پرندگان وحشی درون جنگل به شما آرامش خاصی می‌بخشد. تقریبا نیم ساعته با خودرو به انتهای جاده می‌رسیم.

روستایی ییلاقی با ۵۰ تا ۶۰ خانوار که از اواخر خرداد تا اوایل پاییز محل زندگی موقت مردمان این منطقه است و به‌علت نداشتن برق و آب لوله‌کشی در زمستان و فصول سرد سال خالی از سکنه است. داخل روستا جاده به دو شاخه منشعب می شود: جاده خاکی شمالی که به بالاترین نقطه روستا می‌رود که انتهای آن چند ویلا وجود دارد و جاده پایین که به مرکز و قسمت جنوبی روستا می‌رود. جالب است این را نیز بدانید که آب آشامیدنی مردم روستا به صورت چشمه ای از دل زمین بیرون می‌آید.

باز هم باید اضافه کنیم: با طبیعت مهربان باشیم!

*راهنمای طبیعت گردی