دنیای اقتصاد: جشن جهانی نوروز درحالی روز ششم فروردین در کاخ گلستان و با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر امور خارجه، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام، وزیر علوم، جمعی از مسوولان و تعدادی از سفرا و نمایندگان کشورهای حوزه نوروز مربوطه برگزار شد که سخنرانان همگی بر اهمیت این جشن باستانی در صلح، اعتدال و امید تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، در این مراسم معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در نوروز، به‌نام و بر مدار آن می‌توان به‌آسانی و فراوانی از آشنایی‌ها، خویشاوندی‌ها، همبستگی‌ها و همکاری‌ها سخن گفت، تصریح کرد: «نوروز حلقه وصل فرهنگی و پل استوار ورود ما به دنیاهای گوناگون قدیم و جدید و میراث ما در مقیاس‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی است.»

اسحاق جهانگیری نوروز را سرمایه‌ای فرهنگی خواند که می‌توان از آن بهره‌های ملموس برد و تاکید کرد: «باید نوروز را فراتر از یک رسم و آیین تاریخی-‌فرهنگی این‌زمانی و این‌جهانی دانست؛ فرهنگی که اساس آن بازآفرینی دوستی، همزیستی و همکاری است.»

این عضو دولت در ادامه سخنانش، در قالب ۶ نکته به برشماری اهمیت نوروز در منطقه و در شرایط کنونی دنیا پرداخت.

جهانگیری نخست، جان‌مایه فرهنگی و اجتماعی نوروز را حرمت نهادن به انسان و طبیعت و گسترش و تعمیق آموزه‌ها و باورهای اخلاقی عنوان کرد و گفت: «مبانی و مفاهیم نهفته در این آیین آنقدر فراوان است که اسلام هم بر آن صحه می‌گذارد و تندباد حوادث ناگواری چون حمله مغول نیز آن را به‌فراموشی نمی‌سپارد. به‌راستی، چه‌چیز برای دنیای امروز زیباتر و کارآمدتر و خیرخواهانه‌تر از این باور نیاکانمان که نوروز، روز تقسیم خوشبختی برای تمام مردمان جهان است و ازهمین‌رو این روز را «روز امید» هم نامیده‌اند.»

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به اینکه در زمانه ما اقلیم‌های فرهنگی در معرض خطر نابودی هستند، از نوروز به‌عنوان عنصری هویت‌بخش یاد کرد و افزود: «در این شرایط نوروز و فرهنگ منبعث از آن اهمیتی دوچندان یافته و نقش متحدکننده بیشتری پیدا کرده است. «حوزه نوروز» خود اقلیمی فرهنگی است که مولفه‌های فرهنگی فراوانی اجزای این حوزه را به‌هم پیوند می‌زند و نوروز توانسته در نقش عنصر هویت‌بخش به این قلمرو هویت مشترکی ببخشد.» به گفته وی، نوروز هدیه مشترک ما به فرهنگ جهانی و بیانگر نقش سازنده و فعال کشورهای حوزه نوروز در معماری این فرهنگ است. جهانگیری خاطرنشان کرد: «اینکه همزمان با کشورهای منطقه نوروز، سفره نوروزی در سازمان ملل‌متحد هم گسترده می‌شود، نشان‌دهنده این است که جامعه جهانی هم شریک و همراه ما در بزرگداشت این آیین است. از سوی دیگر، اسلام همه ساحت‌های حیات فرهنگی ما را دگرگون کرد، اما سنت نوروز را پذیرفت و در بسیاری از موارد به آن هویت دینی هم بخشید.»

این مقام مسوول در سومین پرده از تحلیل خود درباره اهمیت نوروز، گفت: «جهان هستی بدون نوروزگویی چیزی کم دارد. نوروز فقط یک سنت و آیین نیست؛ بلکه نشان تلاش هوشمندانه و خلاق نیکان ما در همراهی با طبیعت است؛ طبیعتی که متاسفانه امروز در معرض دستبرد نابکارانه بشر قرار گرفته و آثار این دستبرد امروز در زندگی ما آشکار شده است.» معاون اول رئیس جمهوری پاسداشت نوروز را احترام به طبیعت و همراهی و همسازی با آن دانست.

جهانگیری در ادامه سخنانش، با بیان اینکه نوروز از جنس اعتدال و امید است، اظهار کرد: «نوروز مرزها و دیوارهای فروبستگی را درمی‌نوردد، انسان‌ها را به‌هم پیوند می‌دهد و به ما می‌آموزد معتدل و میانه‌رو باشیم. نوروز مظهر امید و زندگى و بیدارى است.»

وی پنجمین دلیل اهمیت نوروز را همگرایی ذکر کرد و تصریح کرد: «ما به‌عنوان یک مجموعه می‌توانیم و باید برای تشکیل یک «کل» متعهد شویم. این اتحاد می‌تواند برای رسیدن به هدفی سازمان‌دهی شود و همگرایی را در معانی مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به‌منصه ظهور برساند و بر همین مبنا، حل مسائل ازطریق تشریک مساعی برای غلبه بر منازعات و اختلافات در دستورکار قرار می‌گیرد.»

او در نهایت بر نقش نوروز در دیپلماسی عمومی تاکید کرد و گفت: « قرابت جغرافیایی، قرابت تاریخی، قرابت دینی، قرابت فرهنگی و هنری، زبان و ادبیات مشترک، نمادها و مفاخر مشترک و در کنار همه اینها سرنوشت مشترک، تهدیدها و فرصت‌های مشترک ایجاب می‌کند که ما با همگرایی هرچه بیشتر به زمینه‌های مناسب و افق‌های امیدبخش در هماهنگی‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و ملی بیشتر روی آوریم. آینده مشترک را با دیپلماسی فعال و مشارکت فعال همه ذی‌نفعان در هر حوزه و عرصه‌ای می‌سازند. نوروز می‌تواند مبنا و مدار این دیپلماسی فعال باشد.» جهانگیری یادآور شد: «تلخی‌ها و سختی‌ها در برابر یکایک ما کم نیست، اما شیرینی و زیبایی نوروز می‌تواند به‌عنوان یک منبع زاینده و خلاق فرهنگی، سیاست و اقتصاد و اجتماع ما را به‌زیبایی سامان دهد.»

مکانیسمی برای همگرایی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این مراسم، نوروز را بهترین مکانیزم برای تحکیم و تقویت همگرایی بین اقوام کشورهای مختلف عنوان کرد و آن را جلوه‌ای مهم از فرهنگ غنی مردم ایران برشمرد.

زهرا احمدی‌پور افزود: « نوروز جشنی جهانی با ریشه ایرانی است و در طول قرن‌های گذشته از شکوهمندی سنت‌های این جشن باستانی کاسته نشده است. این جشن با احساس و اندیشه‌های صلح و دوستی و همبستگی و همزیستی پیوندی ناگسستنی دارد و شکوهش باعث شد تا سازمان ملل‌متحد نیز به آن توجه کند و به‌رسمیتش بشناسند.»

وی نوروز را فرصتی مغتنم دانست تا ملت‌های حوزه نوروز در تقویت و تحکیم روابط و ایجاد صلح و دوستی در منطقه گام بردارند. معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: «باید فراتر از مرزهای جغرافیایی به نوروز پرداخته شود.»

در این مراسم همچنین معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از نوروز به عنوان مصداق بارز میراث صلح و دوستی و اعتدال و امید یاد کرد و گفت: «ما ایرانیان در طول تمدن خود از روزنه فرهنگ با کشورهای همسایه ارتباط داشته‌ایم و نوروز یکی از این روزنه‌های ارتباط است. این میراث دیرپا از تنگناهای تاریخ گذشته است تا امروز امید به زندگی را بشارت دهد.»

محمدحسن طالبیان راز ماندگاری نوروز را پیام‌آوری صلح، امید و اعتدال عنوان کرد و ادامه داد: «نوروز می‌تواند الگوی همگرایی و تعامل و گفت‌وگو بین کشورهای مختلف باشد.»

در پایان، مقامات حاضر در این مراسم از نمایشگاه‌های برپاشده در محوطه کاخ گلستان دیدن کردند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نوروز در سال ۸۳ با مشارکت ۷کشور به‌ثبت رسید سپس در سال ۹۵، ۵ کشور خواهان پیوستن به این پرونده شدند و به‌این‌ترتیب با همکاری نمایندگان ۱۲ کشور پرونده نوروز بازنویسی شد و در قالب پرونده جدیدی اواخر سال ۲۰۱۶ دوباره به‌ثبت رسید.