رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در یادداشتی به مناسبت هفته دولت، به تشریح دستاوردها و اقدامات دولت یازدهم در سه حوزه تحت مسوولیتش پرداخت. گزیده‌هایی از این یادداشت را که روز گذشته در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت در ادامه می‌خوانید: به جرات می‌توان گفت در عرصه گردشگری، اتفاقاتی افتاده است که بیش از هر چیز، مرهون لبخند دیپلماتیک رئیس جمهور محترم دکتر حسن روحانی، گشایش دوباره درهای ایران به روی جهانیان و نیز ناشی از برکات برجام به‌عنوان کانون محوری و طلایی این سه سال پرفراز و نشیب است. آمارها گویای آن است که شمار ورود گردشگران غربی از کشورهای مختلف به ایران افزایش پیدا کرده است. رشد عمومی گردشگری ورودی ایران در سه سال گذشته به‌صورت میانگین به ۱۰ درصد رسیده که دو برابر میانگین جهانی است. حضور ایران در نمایشگاه‌ها و رویدادهای جهانی گردشگری پررنگ‌تر شده، درهای ارتباط و تعامل و گفت‌وگو با کشورهای مختلف گشوده شده و تفاهم‌نامه‌های کاربردی و اجرایی و سندهای همکاری در حوزه گردشگری با ده‌ها کشور به امضا رسیده است. کمیته‌های فنی مشترک گردشگری با کشورهای دیگر تشکیل و ورود گردشگران خارجی به کشور تسهیل شده است.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ارائه تسهیلات صدور ویزا و افزایش مدت زمان ویزای فرودگاهی به ۳ ماه، احداث و ایجاد هتل‌های ۴و۵ ستاره و ساماندهی و نوسازی شبکه حمل‌ونقل هوایی که به‌دلیل تحریم‌های ناعادلانه دچار مشکلاتی شده بود، ازجمله مهم‌ترین اقدامات در بخش گردشگری است. همچنین آموزش نیروی انسانی در حوزه گردشگری در قالب برنامه‌ گسترده و بلندمدت ۱۰ ساله، تدوین شده و در حال اجرا است. دو سال گذشته با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین برخی کشورهای توریست‌پذیر غربی تعامل‌های کاری در قالب مذاکرات، تفاهم‌نامه‌ها و سندهای همکاری داشته‌ایم. اگر بخواهم تنها به برخی شاخص‌های آماری مهم در حوزه گردشگری اشاره کنم، باید بگویم بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری در قالب ۱۵۰۰ پروژه با اعتباری معادل ۳۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف مرتبط با گردشگری برای فضای پس از تحریم آماده شده و بخشی از آن از هم‌اکنون در حال اجرا است. در پی تماس با هلدینگ‌های بزرگ دنیا، ما برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بخش گردشگری کشور اعلام آمادگی کردیم و بسیاری از این شرکت‌ها در زمان کوتاهی به این تماس‌ها پاسخ مثبت دادند و برای احداث هتل در کشورمان اعلام آمادگی کردند.

بخش خصوصی داخلی نیز با تمام توان و اعتماد به میدان آمده است و هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ساخت و بهره‌برداری از ۱۷۰ هتل ۴ و ۵ ستاره تا پنج سال آینده هستیم. در حال حاضر ۸۲۰ پروژه اقامتی در کشور در دست احداث است و بین ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با محوریت بخش خصوصی انجام می‌شوند. در موضوع اشتغال‌زایی، طرح ضربتی ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت‌های سه بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جهت ارائه به دولت و شورای‌عالی اشتغال تهیه شده و با استفاده از این طرح و ظرفیت‌های سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این سازمان در بخش اقتصادی و به‌ویژه برای حل مشکل معیشت و معضل اشتغال، کمک جدی و تاثیرگذاری به دولت برای ایجاد ۱۴۰ هزار شغل در دو سال خواهد کرد. خوشبختانه در برنامه ششم توسعه، گردشگری به‌عنوان یکی از ۸ محور اصلی شناخته شده و امروز این صنعت مورد تاکید و تمرکز تمامی مسوولان عالی رتبه کشور است. درواقع برای اولین بار در تاریخ کشور، تمامی مسوولان کشور، مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، وزرا و سران قوای قضائیه و مقننه به این نتیجه رسیده‌اند که باید از حوزه گردشگری که ما از آن به‌عنوان گنج پنهان یاد می‌کنیم، استفاده مطلوب‌تری شود، و در واقع گردشگری می‌تواند یکی از مهم‌ترین محورها برای شکوفایی اقتصاد ایران باشد.

از سوی دیگر، نهادینه شدن صیانت از میراث فرهنگی و گسترش همکاری مردم و دستگاه‌های مختلف در این زمینه، مشارکت گسترده مردم و بخش خصوصی در احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، رشد روند ثبت آثار و از همه خوشحال‌کننده‌تر بازگشت گنجینه‌های فرهنگی به کشور، تنها بخشی از دستاوردهای ارزنده سه ساله دولت یازدهم در بخش میراث فرهنگی است. به بار نشستن تلاش‌های صورت گرفته در عرصه ثبت آثار، طی سه سال گذشته منجر به ثبت جهانی شهرسوخته در استان سیستان و بلوچستان، منظر فرهنگی میمند در کرمان، شهر باستانی شوش در استان خوزستان، قنات‌های ایرانی و بیابان لوت شده و تعداد آثار جهانی کشورمان را از ۱۶ به ۲۱ و جایگاه ایران را به ۱۱ در بین کشورهای جهان ارتقا داده است. رشد ۱۸ درصدی صادرات صنایع‌دستی، رشد ۶۰ درصدی فروش صنایع‌دستی در داخل کشور، همچنین انتخاب شهر اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی، انتخاب تبریز به‌عنوان شهر جهانی فرش، انتخاب لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال، انتخاب مشهد به‌عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی، برگزاری بیش از ۵۵۰ بازارچه صنایع دستی در سراسر کشور، گردش مالی ده‌ها میلیارد تومانی غرفه‌های صنایع دستی، اعطای نشان ملی به یک هزار و ۱۰۰ اثر صنایع دستی تنها در سال ۹۴، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و حضور موثر در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، فعالیت حدود ۲۰۰ فروشگاه مجازی در حوزه صنایع دستی و رشد ۸۸ درصدی تخصیص اعتبارات، همه و همه نشان از شکل‌گیری یک نهضت بزرگ در حوزه صنایع‌دستی دارد.