مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان درباره تخصیص یارانه برای سفر به این استان معتقد است، یارانه‌ای که قرار است توسط دولت به دفاتر خدمات مسافرتی برای طراحی بسته‌های رقابتی‌تر سفر به سیستان و بلوچستان داده شود یکی از طرح‌های تشویقی برای ترویج سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد سفر است و می‌تواند تاثیر قابل توجهی در افزایش تعداد گردشگران به این منطقه داشته باشد. به گزارش «دنیای اقتصاد» پیش از این و در اواسط ماه جاری رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تخصیص یارانه سفر به مقاصد جدید داخلی به گردشگران در آینده نزدیک خبر داد. مسعود سلطانی‌فر اعلام کرد استان سیستان و بلوچستان و مسیر زاهدان، زابل، چابهار و تهران به عنوان نخستین مقصد جدید به گردشگران داخلی ارائه می‌شود. به گفته وی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یک‌سوم هزینه سفر به این مقاصد را در سال ۹۵ می‌پردازد.

حالا کامبیز مشتاق گوهری در گفت‌وگو با «دنیای سفر» در این باره خاطرنشان کرده است: «با اعطای این یارانه، یک سوم هزینه‌ها در قالب سفرهای گروهی و با تورهای برنامه‌ریزی‌شده تامین می‌شود و مطمئنا گروه‌های پیشتاز سفر و نخبگان فرهنگی چنین مقصدی را امتحان خواهند کرد.»

وی طبیعت‌گردی، گردشگری تاریخی و میراث فرهنگی و در نهایت گردشگری روستایی را از پتانسیل‌های اصلی گردشگری این استان دانسته و گفته است: «به‌منظور ارتقای فرهنگ میهمانداری و پذیرایی از گردشگر تلاش شده است با آگاه‌سازی جامعه محلی و متشکل کردن آنها، زیرساخت‌هایی برای فراهم کردن بسترهای خدماتی به گردشگر ارائه و محل اقامت در اختیار آنها گذاشته شود.» به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، بالا بردن کیفیت خدمات و استانداردسازی در کنار سایر فعالیت‌ها در این زمینه از دیگر اقداماتی است که در حال انجام است. وی خاطرنشان کرده است: «شبکه‌ای متشکل از ۶۰۰ دهیاری، انجمن‌ها و نمایندگی‌های میراث فرهنگی با همکاری و ارتباط با یکدیگر، برنامه‌های توسعه گردشگری را تعقیب می‌کنند و به ارائه خدمات به مسافران می‌پردازند.»

مشتاق گوهری درباره سطح کیفی و تعداد تاسیسات رفاهی و بین راهی سیستان و بلوچستان نیز تصریح کرده است: «این تاسیسات در بین استان‌های همجوار نظیر خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان در سطح و تعداد مطلوبی قرار ندارد. یکی از اولویت‌هایی که در حال حاضر توسط دستگاه‌های مربوطه دولتی و بخش خصوصی باید پیگیری شود، همین موضوع است. با فراهم ساختن تسهیلات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تلاش هستیم تا چنین تاسیساتی را در منطقه ایجاد کنیم.» وی یادآور شده که در این راستا از استان‌هایی که با این حوزه آشنایی بیشتری دارند نیز خواسته شده بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش را از سایر استان‌ها به این استان معرفی کنند. با این حال به نظر می‌رسد عدم اطمینان از بازار گردشگری و نوپا بودن برنامه‌های توسعه گردشگری در منطقه یکی از عوامل اصلی در عدم ورود سرمایه‌گذار به این بخش باشد.

عوامل کاهش سفر به سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در اشاره به عواملی که منجر به کاهش سفر به این استان می‌شود، نیز توضیح داده: «فاصله زیاد بین این استان با مراکز جمعیتی و استان‌های فرستنده گردشگر به‌ویژه استان تهران، یکی از مهم‌ترین موانع جذب گردشگر است.» وی ادامه داده است: «طولانی بودن مسافتی که طی تعطیلات چند‌روزه و کوتاه‌مدت کشور - به جز تعطیلات عید نوروز - چه از منظر هوایی، زمینی یا ریلی باید طی شود، موجب شده این استان در مقایسه با سایر استان‌ها از مزیت رقابتی مورد نظر برخوردار نباشد. از طرف دیگر ناآشنایی با ظرفیت‌های این استان در کنار سال‌ها دور ماندن سیستان و بلوچستان از برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های گردشگری مزید بر علت شده و حجم سفر به این استان را با عدم اقبال جدی روبه‌رو کرده است.»

مشتاق گوهری سیاه نمایی در خصوص امنیت این استان از دهه ۶۰ به بعد به واسطه پوشش گسترده اخبار و تبلیغات نه چندان مثبت و همچنین همجواری با دو همسایه پرحادثه و خبرساز (افغانستان و پاکستان) را نیز از دیگر دلایل عدم توسعه صنعت گردشگری در این استان دانسته است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، معرفی صحیح پتانسیل‌های استان و فراهم ساختن امکان سفر برای گروه‌های پیشتازی نظیر راهنمایان گردشگری، خبرنگاران، عکاسان، هنرمندان و به‌طور کلی نخبگان فرهنگی به عنوان مراجع اجتماعی را از راه‌هایی عنوان کرده که به واسطه آن می‌توان مخاطبان بیشتری را جذب بازار گردشگری این استان کرد. وی در این خصوص افزوده است: «در سه سال گذشته تورهای مختلفی طراحی و برگزار شد. از طرف دیگر طبق تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری سیستان و بلوچستان و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مقرر شد مقصد ملی گردشگری ایرانیان در سال ۹۵ سیستان و بلوچستان معرفی شود. علاوه‌بر این رویدادهایی در حال وقوع است تا بتوان تمرکز و توجه ملی را بر توسعه این منطقه و ساحل مکران سیستان متمرکز ساخت.» حالا سال‌هاست سیستان و بلوچستان به‌رغم ظرفیت‌ها و جذابیت‌های قومی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی بسیاری که دارد به دلایل مختلف از نعمت درآمد گردشگری بی‌بهره است. با این‌همه به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای توسعه گردشگری این استان رو به گسترش گذاشته؛ گرچه به باور کارشناسان تضمینی وجود ندارد با ارائه یارانه سفر، ورود گردشگر به این استان با افزایش همراه باشد، آن‌هم در شرایطی که بسیاری از زیرساخت‌ها در این استان فراهم نشده است.