انتشارات «دنیای اقتصاد» ۶ عنوان کتاب چاپ اول در حوزه‏های اقتصاد کلان و سیاست‌گذاری اقتصادی، مدیریت و حقوق هسته‏ای و سیاست، روانه بازار کرد. این کتاب‏ها عبارتند از: «تحلیل فضای کسب‌وکار»، «تجارت جهانی و نظام پرداخت‏ها-جلد دوم»، «اولین عرضه عمومی»، «راهبردهای رشد غول‏آسا»، «هوش هیجانی و استخدام» و «حقوق هسته‏ای».

کتاب «تحلیل فضای کسب‌وکار» نوشته دکتر مرتضی عمادزاده استاد دانشگاه است. مولف در مقدمه کتاب هدف انتشار آن را «کمک به مدیران اجرایی و گروه تصمیم‏سازان برای پایش و کمک به بهبود شرایط کسب و کار و توفیق در برقراری روابط مطلوب‏تر و معقول‏تر در تعاملات روزمره اجتماعی از طریق توسعه بینش‏‏های فردی و ارتقای ادراکات اجتماعی ایشان» برشمرده است.

جلد دوم «تجارت جهانی و نظام پرداخت‏ها» نیز همان‏طور که از عنوان فرعی آن پیداست، درباب مالیه بین‏الملل است و نظام‏های ارزی و نظام پرداخت‏ها را تحلیل می‏کند. این کتاب را سه تن از استادان اقتصاد دانشگاه‏های آمریکا به نام ریچارد کیوز، جفری فرانکل و رونالد جونز تالیف کرده‏اند و دکتر ابوالقاسم هاشمی استاد دانشگاه شهید بهشتی ترجمه کرده است. دایره شمول مباحث جلد دوم بیش از مطالب جلد اول است و علاوه بر اهمیتی که به‌عنوان درسنامه معتبر دارد برای مطالعات عمومی و غیرتخصصی هم حاوی اطلاعاتی ذی‌قیمت است.

کتاب دیگر، «اولین عرضه عمومی: ساختار و عملکرد» نوشته عارف خورشید است که دکترناصر شمس قارنه، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر آن را ترجمه کرده است.

مباحث این کتاب مشتمل است بر: مقدمه‌ای بر عرضه اولیه عمومی، تاریخچه عرضه اولیه عمومی‏، ساختار و رویه عرضه اولیه عمومی، عملکرد و بقای عرضه اولیه عمومی، سرمایه‏گذاری در عرضه اولیه عمومی.

مولف در مقدمه کتاب آن را برای «سرمایه‏گذاران، دانشگاهیان و دانشجویانی که می‏خواهند اطلاعات بیشتری درباره چگونگی ساختار و شکل‏گیری عرضه اولیه عمومی‏ و سابقه عملکرد آنها داشته باشند و مدیران شرکت‏هایی که قصد اجرای عرضه اولیه عمومی را دارند» مفید خوانده است.

«راهبردهای رشد غول‏آسا» نیز کتابی است درباب ضرورت تسلط بر کارکرد بنگاه‏های اقتصادی و پیشگیری از رشد لگام‏گسیخته و خارج از اراده مدیران و سهامداران آن.

این کتاب را راجر کارترایت نوشته و راحله فاضلی آن را ترجمه کرده است. بنا به نتایج پژوهشی که مولف انجام داده است« رشد غول‏آسا همیشه موفق نیست و پایدار نمی‏ماند. امکان دارد سازمان‏ها به قدری سریع رشد کنند که منابع حیاتی لازم برای تغذیه و بقای عملیات آنها به اتمام برسد. هرچند چنین چیزی ممکن است اتفاق بیفتد، اما تمرکز این کتاب روی راهبردهایی برای کسب موفقیت است... از آنجا که رشد غول‏آسا مقدار قابل توجهی از منابع خارجی را مصرف می‏کند، سازمان‏های بزرگ این‏طور نشان می‏دهند که فقط آنها قادرند حجم انبوهی از منابع را جمع‏آوری سازند.»

«هوش هیجانی و استخدام» نیز عنوان کتابی دیگر است به قلم ادل بی. لین که سمیرا صادق ابدلی آن را ترجمه کرده است. این کتاب حاوی آموزش‏ها و توصیه‏هایی برای «سنجش هوش هیجانی و رفتار فردی کارکنان در مصاحبه شغلی» است که به مدیران نیروی انسانی بنگاه‌ها امکان می‏دهد هنگام استخدام کارکنان، از روحیات آنها درک واقع‏بینانه‏تری پیدا کنند. در این کتاب بیش از ۲۵۰ پرسش مبتنی بر رفتارهای فردی مطرح و تحلیل شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «از آنجا که هوش هیجانی نقش بنیادینی در توانایی تعامل افراد با دیگران ایفا می‏کند، بسیاری از مشاغل دست‏کم به برخی از این مهارت‏ها نیاز دارند. مدیر استخدام و مصاحبه‏کننده باید بتوانند مشخص سازند که کدام مهارت‏ها به موفقیت فرد در جایگاه شغلی مورد نیاز برای استخدام کمک می‏کند. سپس مدیر استخدام یا مصاحبه‏کننده باید بتواند پرسش‏هایی را برای مصاحبه انتخاب کند که انعکاس‏دهنده این مهارت‏ها باشند.»

«حقوق هسته‏ای» کتاب دیگری است که انتشارات «دنیای اقتصاد» منتشر کرده‌است. این کتاب را چهار تن از کارشناسان آژانس بین‏المللی انرژی اتمی (کارلتون اشتویبر، آلک‌بائر، نوربرت پلزر، وولفارم تانهوزر) نوشته‏اند. نیلوفر قدیری آن را ترجمه کرده و پس از بازبینی علمی توسط عزیز شاه‏محمدی کارشناس ارشد حقوق بین‏الملل، چاپ شده است.

در مقدمه این کتاب، مخاطبانش این‌گونه احصا شده‏اند: «مخاطب اولیه این کتاب قرار است افرادی درکشورهایی باشند که چارچوب کمتر توسعه یافته قانون هسته‏ای دارند و در توسعه قوانین جدید هسته‏ای فعالیت دارند. مخاطبان بعدی، افرادی درکشورهایی هستند که به بازبینی و تقویت قوانین موجود علاقه‌مند هستند یا افرادی که علاقه‌مند به اضافه کردن قوانین جدید به حوزه فنی هستند. همچنین این کتاب مورد استفاده دولت‏هایی قرار می‏گیرد که خواستار سازگاری قوانین ملی‏شان با پیمان‏های بین‏المللی در حوزه هسته‏ای هستند. حتی کشورهایی با ساختار حقوقی کمتر توسعه یافته هم ممکن است به استفاده از این کتابچه علاقه نشان دهند. همچنین این کتاب برای تدریس حقوق هسته‏ای درنهادهای آکادمیک و برنامه‏های کمک فنی آژانس و دیگر نهادهای مرتبط ملی و بین‏المللی مفید است.»

6 عنوان کتاب جدید در حوزه‏های اقتصاد، مدیریت، بازار سرمایه و سیاست

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر