بازیکنان پاستوریزه؟

گروه ورزش: از زمان حضور علیرضا اسدی در پست دبیر کل فدراسیون فوتبال ایران، جنجال‌های زیادی پیرامون او و جنس فعالیت‌هایش به‌وجود آمده است. شاید مهم‌ترین حاشیه کار اسدی در یک سال گذشته، تنش‌های فراوان بین او و کادر فنی تیم ملی بزرگسالان بوده است. رابطه اسدی و کی‌روش اصلا خوب نبود و این مساله، گرفتاری‌های زیادی حول و حوش تیم ملی به‌وجود آورد. اوایل سال جاری خورشیدی کی‌روش حتی تا آستانه جدایی از تیم ملی کشورمان هم پیش رفت و خیلی‌ها نقش آقای دبیرکل را در آن ماجرا پررنگ می‌دیدند، اما بعدتر به هر ترتیبی که بود سرمربی پرتغالی ابقا شد و به کارش ادامه داد. در حال حاضر ماه‌هاست که آتش این دعوا فروکش کرده و طرفین چیزی علیه هم نمی‌گویند، اما کماکان نقل قول‌هایی از اسدی منتشر می‌شود که بحث‌برانگیز است و می‌تواند «مساله» درست کند. همین دیروز اسدی در حاشیه نشست مسوولان فدراسیون و آکادمی فوتبال حرف‌های عجیبی زد که می‌تواند تبعات خاص خودش را داشته باشد.

داستان پیچیده سواد

دبیر کل فدراسیون فوتبال در بخش بحث‌برانگیزی از سخنان روز گذشته‌اش به مساله سطح سواد بازیکنان فوتبال پرداخته و سخنان کلی و مبهمی به زبان آورده است. سخنان اسدی در رسانه‌های مختلف بازتاب داشته، مثلا می‌توانید حرف‌های او را به نقل از خبرگزاری فارس بخوانید: «در زمان ما فوتبالیست‌ها باسوادتر بودند، اما متاسفانه در حال حاضر بازیکنان ما سواد ندارند. منظور من از بی‌سوادی، مدرک واقعی است. در حال حاضر الگوی تحصیلی ما افت زیادی داشته است.» مسلم است که به زبان آوردن چنین ادعاهایی بدون کار علمی و پژوهشی دقیق چندان احتیاط‌آمیز نیست و کسی که جزو بلندمرتبه‌ترین مسوولان فوتبال ایران به شمار می‌رود، باید در این زمینه بیشتر مراقب اظهاراتش باشد. به علاوه به این نکته مهم نیز باید توجه کرد که سنجش سطح سواد فوتبالیست‌ها به شکل مستقل از کل جامعه، به هیچ‌وجه منطقی نیست. اگر امروز فوتبالیست‌ها کم‌سوادتر از قبل به نظر می‌رسند، ممکن است این موضوع در مورد بقیه اعضای جامعه هم صدق کند. فراموش نکنیم همین دو هفته پیش گفت‌وگوی عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با «ایلنا» موجی از حیرت و شگفتی را به دنبال آورد. او گفته بود: «در سال‌های اخیر میانگین نمره دانش‌آموزان در پایه سوم متوسطه بین ۱۱تا ۱۲ بوده است.» در این شرایط آیا می‌توان صرفا به نقد سطح سواد فوتبالیست‌ها پرداخت؟

فوتبالیست‌های پاستوریزه

اما قطعا شگفت‌انگیزترین بخش سخنان اسدی مربوط به اظهارنظر او پیرامون کیفیت بازیکنان تیم ملی بوده است. دبیر کل فدراسیون فوتبال در این مورد می‌گوید: «ما در زمان خودمان فوتبال را در زمین‌های خاکی و گلی بازی می‌کردیم و بازیکنان خوبی هم در تیم ملی حضور داشتند اما هم‌اکنون بازیکنان پاستوریزه شده‌اند و برای همین بازیکن خوب در تیم ملی نداریم.» آیا واقعا این حرف‌ها را از نفر دوم تشکیلات اداره فوتبال در ایران باید پذیرفت؟ یعنی حقیقتا الان بازیکن خوب در تیم ملی نداریم و آیا واقعا پیش‌شرط برخورداری از بازیکنان خوب، بازی کردن آنها در گل و لای است؟ در حال حاضر امید اصلی خط حمله تیم ملی ایران برای یک دهه آینده، سردار آزمون است. آیا او بازیکن خوبی نیست؟ مگر نه اینکه سردار از آغاز نوجوانی در باشگاه‌های حرفه‌ای پرورش پیدا کرده؛ پس باید از او قطع امید کنیم؟ امشب به احتمال فراوان لیونل مسی پنجمین توپ طلایش را فتح خواهد کرد. این یک رکورد افسانه‌ای است برای بازیکنی که خیلی‌ها او را بهترین فوتبالیست تاریخ یا حداقل گزینه جدی کسب این عنوان می‌دانند. مسی از ۱۳ سالگی در آکادمی پیشرفته لاماسیا، زیر نظر بهترین مربیان باشگاه بارسلونا تربیت شده و با تعابیر اسدی، یک «پاستوریزه» تمام عیار است. تکلیف او چیست؟ مسی هم به درد نمی‌خورد؟!