عبور وزیر از تئوری «خارجی ستیزی»

گروه ورزش: تیم شایسته ایران که میلیون‌ها نفر را با خود همراه کرده بود از صعود بازماند. تیمی که به بزرگان این رشته تنه زد و تا لحظه آخر هم پاپس نکشید تا با وجود حذف، موجی از تحسین و قدرشناسی را در افکار عمومی و فضای مجازی با خود همراه کند اما چه اتفاقی در حذف ایران رخ داد. ما در تهران روسیه را بردیم به این امید که آمریکا لهستان را شکست دهد اما این اتفاق رخ نداد و همان جمعه شب تکلیف صعود روشن شد. با پیروزی لهستان بر آمریکا، هر یک از این دو تیم با هشت پیروزی جواز صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی ۲۰۱۵ را به‌دست آوردند و تیم ملی ایران ناکام ماند. به گزارش «ایسنا»، از هفته هشتم رقابت‌های لیگ جهانی والیبال و در گروه B لهستان میزبان آمریکا بود. این دیدار حساس که تاثیر مستقیمی بر سرنوشت تیم ملی والیبال ایران داشت، در نهایت به سود لهستان تمام شد. شاگردان آنتیگا موفق شدند در یک بازی پایاپای آمریکا را ۳ بر ۲ شکست دهند. لهستان با امتیازهای ۲۵-۱۹، ۲۲-۲۵، ۲۵-۲۱،

۲۰-۲۵ و ۱۵-۱۲ مقابل آمریکا به برتری رسید. تیم ملی والیبال ایران اما با ۶ برد در رده سوم جدول گروه B قرار گرفت و از صعود بازماند. بنابراین بازی دیشب ابران برابر روسیه کاملا تشریفاتی شد چرا که هر دو تیم از صعود بازمانده بودند. اما تحلیل‌های متفاوتی درخصوص عدم تکرار مقام چهارم فصل گذشته لیگ جهانی مطرح شد. مصطفی کارخانه از مربیان قدیمی والیبال ایران مصدومیت برخی بازیکنان کلیدی را از دلایل این اتفاق می‌داند. او به «ایسنا» می‌گوید: «به نظر من والیبالیست‌های ما طی یازده بازی که انجام دادند با تمام توان جنگیدند و برای صعود زحمت زیادی کشیدند اما متاسفانه آسیب‌دیدگی‌ بازیکنان، فشار ر‌قا‌بت‌ها و فرسایشی بودن لیگ سبب شد تا ما نتوانیم جایگاه چهارم خود را در لیگ جهانی تکرار کنیم. البته حفظ جایگاه مهم نیست، اینکه ما توانستیم حضور قوی و با ارزشی برابر تیم‌های قدر جهان داشته باشیم، برای تیم والیبال ما ارزشمند بود و چیزی از ارزش‌های آنها کم نمی‌کند.» وی با بیان اینکه شروع خوبی در لیگ جهانی نداشتیم، افزود: «اگر ما از چهار بازی که در برابر آمریکا و لهستان در دور رفت داشتیم به یک برد دست پیدا می‌کردیم، شاید الان مشکلی برای صعود نداشتیم. در حقیقت همه چیز برای صعود به دست خودمان رقم خورده بود، اما آسیب‌دیدگی‌ بازیکنان از یک طرف و ورود دیر هنگام سعید معروف به بازی‌ها عامل مهمی شد تا در دور رفت امتیاز لازم را کسب نکنیم.»

حمایت وزیر از کواچ

فارغ از نتیجه‌ای که تیم ملی والیبال ایران گرفت و قابل پیش‌بینی بودن این نکته که با رفع مصدومیت‌ها و با شروع مسابقات جام جهانی ظرف ماه‌های آینده بازهم این تیم خواهد درخشید، فضای متفاوتی در لایه‌های بالای تصمیم گیرنده برای ورزش ایران به وجود آمده است. تیم ملی صعود نکرد اما دولت پاداشی نسبتا قابل توجه برای بازیکنان و کادرفنی در نظر گرفت. شاید مهم‌تر از این نکته تغییر در نگرش وزیر ورزش در تعامل با سرمربی خارجی تیم باشد. دکتر احمدی معاون فرهنگی وزیر ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» از تمجید ویژه وزیر ورزش از عملکرد کواچ سرمربی تیم ملی والیبال و دستور ویژه او برای حمایت همه‌جانبه از این سرمربی در راه مسابقات جام جهانی والیبال خبر داد. به گفته احمدی پس از پایان مسابقات لیگ جهانی، وزیر ورزش سرمربی والیبال را به حضور خواهد پذیرفت تا مراتب قدردانی خود از آنچه «شور والیبالی» در کشور یاد می‌کند را به وی ابلاغ کند. این درحالی است که پیش از این گودرزی به ضدیت با مربیان خارجی متهم می‌شد. چالش‌های بسیار او با کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال این تلقی را درجامعه ورزش به وجود آورد و بروز مشکلات درتمدید قرارداد با او به این تصور دامن زد اما به‌نظر می‌رسد وزیر این بار و در مورد تیم محبوب والیبال سیاستی دیگر را در پیش گرفته است. او که در تقابلش با فوتبال گفته شد نتایج تیم ملی در جام جهانی را دستاویز قرارداده حالا اما مقابل والیبالی که آن هم نتیجه نگرفته است کرنش می‌کند. اما دلیل این تفاوت در برخورد چیست؟ معاون وزیر درجواب به این پرسش «دنیای اقتصاد» اطمینان می‌دهد تصویری که از وی در مورد خارجی ستیزی ساخته شده با واقعیت متفاوت است و وزیر سرمربی کارآمد در هر رشته‌ای را مورد حمایت خود قرار می‌دهد. او البته تفاوت برخورد وزیر را بی‌ارتباط با تفاوت‌های رفتاری این دو مربی نمی‌داند. به هرصورت اما به‌نظر می‌رسد کواچ جایگاهی تثبیت شده در ورزش ایران خواهد داشت و این تیم یکدست و محبوب که می‌تواند هزاران نفر را به استادیوم بکشاند و میلیون‌ها ببیننده تلویزیونی را پای گیرنده بنشاند این فرصت را خواهد داشت تا با حمایت دستگاه ورزش کشور به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند.

تلنگر به سبک دو مربی بزرگ

حال که صحبت از مقایسه کی‌روش و کواچ شد اما می‌توان از تلقی مشابه این دو سرمربی سرشناس از الگوهای رفتاری ما در مواجهه با نتایج و عملکردمان اشاره کرد. آنجا که هر دو آنها به ما هشدار می‌دهند که بعد از موفقیت‌های مقطعی خیلی زود خود را دست بالا می‌گیریم. کواچ در کنفرانس خبری بعد از بازی با روسیه به آنها که از تیمش توقع صعود داشتند، می‌گوید: «قبل از شروع بازی‌ها با دیدن تیم‌های آمریکا، لهستان و روسیه در کنار ایران، فکر می‌کردید چه تیمی آخر شود؟ این عادت شماست که فکر می‌کنید در جهان در همه چیز اول هستید اما من می‌گویم ایران یک تیم تازه به قدرت رسیده در والیبال جهان است. ما تلاش می‌کنیم عملکرد خوبمان ادامه داشته باشد. ما مقابل قهرمان جهان، قهرمان المپیک و قهرمان لیگ جهانی برنده شدیم که این مساله کمی نیست.» جملاتی مشابه را کی‌روش چند ماه پیش و به طعنه در مورد مربیانی گفته بود که از تیم ملی انتقاد می‌کردند اما حاضر به شرکت در تمرینات این تیم نبودند: «متاسفانه من یک جوری هستم که همیشه باید یاد بگیرم. اما بعضی‌ها از بدو تولد همه چیز را می‌دانند اما خدا به من کمک نکرده و همیشه باید دنبال یادگیری باشم.»