مزایده در راند چهارم؟

گروه ورزش: خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بعد از پشت‌سر گذاشتن دو مزایده قبل که خریداران جدی پای کار نیامدند و مزایده ناکام ماند وارد فاز سوم عرضه خود از این طریق شده است. اگر در سال‌های قبل این‌گونه تصور می‌شد که دولت تمایلی به فروش این دو باشگاه به بخش خصوصی ندارد اکنون اما با قیمت ۲۹۰ میلیارد تومانی که سازمان خصوصی‌سازی روی این دو باشگاه گذاشته است، محلی برای گلایه خریداران ایجاد شده و بسیاری دلیل عدم استقبال از خرید این دو باشگاه را قیمت بالای آنها می‌دانند. موضوعی که این سازمان روی کارشناسی بودن و درست بودنش اصرار زیادی داردو حاضر به کوتاه آمدن از آن نیست. بعد از لغو دو مزایده قبل، آخرین جلسه شورای واگذاری اواخر سال ۹۳ برگزار و مقرر شد مزایده سوم در اوایل اردیبهشت برگزار شود. در این مزایده نیزالبته عدد فروش تغییر نکرده است اما به گفته سازمان خصوصی‌سازی شرایط بهتری برای خریداران در نظر گرفته شده و در این شرایط پرداخت تسهیلات از چهار سال به پنج سال و از ۲۵ درصد اولیه به ۲۰ درصد تغییر کرده است. آنچه مسلم اســت در صورت واگذاری پرســپولیس و استقلال خریداران باید توانایــی اداره این تیم‌ها را داشته باشند و البته باید دید این خریداران چگونه خواهند توانســت از فوتبال ایران که تاکنون بازدهی مادی برای هیچ‌یک از باشــگاه‌ها نداشته است و تنها یک فوتبال مصرف‌کننده بوده اســت در آمدزایی کنند. اما طبق گفته این سازمان، اگر برای بار سوم نیز خریدارانی پیدا نشوند این دو باشگاه طبق قانون منحل می‌شوند. اتفاقی که با توجه به حساسیت‌ها و محبوبیت آنها بعید به نظر می‌رسد.

شرایط آسان برای خریداران

سید جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید می‌کند که مرحله سوم واگذاری دو تیم پرسپولیس و استقلال در دهه اول اردیبهشت ماه با شرایطی آسان‌تر برگزار خواهد شد. وی درخصوص آخرین وضعیت واگذاری سرخابی‌ها اظهار کرد: «قیمت پایه در واگذاری سوم نیز تغییری نخواهد داشت و با همان قیمت پایه ۲۹۰ میلیارد تومان واگذار می‌شود و هیات واگذاری دلیل عدم تغییر قیمت را کارشناسی بودن این رقم اعلام کرده‌اند. بر اساس ارزیابی‌‌های صورت گرفته خریداران احتمالی با رقم پایه آن مشکلی ندارند و حساسیت آنها روی شرایط واگذاری، نحوه بازپرداخت اقساط و پرداخت نقدی آن بوده که در این زمینه سازمان خصوصی‌سازی تسهیلاتی قائل شده است. من مطمئن هستم اگر هر یک از خریداران این دو باشگاه قرار فروش در سال بعد را داشته باشند با قیمتی به مراتب بالاتر از ۲۹۰ میلیارد تومان آن را خواهند فروخت چرا که می‌گویند در این مدت این دو باشگاه از لحاظ برند و دارایی‌ها ارزش بیشتری پیدا کرده‌اند. پس بر اساس آسیب شناسی‌های ما مشکل خریداران با قیمت نیست و بیشتر صحبت از تسهیل در شرایط واگذاری می‌کنند.»

پیش بینی خریداران بیشتر

نبود مشتری و خریدار در دو مزایده قبلی هواداران دو باشگاه را کمی نگران کرده بود. هر چند که شنیده می‌شد خریداران برای پایین آوردن قیمت با هم تبانی کردند که قیمت سازمان خصوصی‌سازی شکسته شود. سبحانی اما پیش‌بینی می‌کند برای مرحله سوم به احتمال خیلی زیاد خریدارانی پاپیش گذارند: «آگهی مزایده سوم در دو نوبت تا پایان فروردین ماه در روزنامه‌ها چاپ خواهد شد و ارزیابی ما این است که شرایط جدید که در این آگهی‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد به نفع خریداران خواهد بود. اما با در نظر گرفتن کلیه شرایط می‌توان گفت که در این مزایده به احتمال زیاد خریدار خواهیم داشت و این دو باشگاه واگذار خواهند شد.» وی درخصوص تسهیلات جدید در واگذاری دو تیم نیز عنوان کرد: «در سری اول واگذاری، شرایط بازپرداخت در دو سال مشخص شده بود که این رقم در مرحله دوم به چهار سال افزایش پیدا کرد و به احتمال قوی در مرحله سوم نیز این مدت بیشتر می‌شود. همچنین میزان پرداخت نقدی در مرحله اول ۴۰ درصد و در مرحله دوم به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد که این رقم نیز در مرحله بعدی تغییر خواهد داشت.»

سرنوشت دوباشگاه بعد ازمنحل شدن

مشاور سازمان خصوصی‌سازی بازهم تاکید می‌کند که به هیچ‌وجه بدهی‌های این دو باشگاه برعهده خریدار نیست اما درخصوص نبود خریدار و منحل شدن این دو باشگاه نیز می‌گوید: «طبق آخرین مصوبه شورای واگذاری این دو باشگاه در تاریخ ۳۱/ ۰۴/ ۱۳۹۴ باید منحل شوند. اگر درمزایده سوم خریداری نباشد این مصوبه باید اصلاح شود و تاریخ جدیدی برای منحل شدن این دو باشگاه اعلام شود تا دو باشگاه بتوانند در فصل جدید لیگ برتر شرایط آماده‌سازی خود را از سر بگیرند. این منحل شدن، قانونی و مصوبه هیات واگذاری است و نه وزارت ورزش می‌تواند مانع آن شود، نه مرجع دیگری. اگر تا آن زمان خریداری پیدا شده باشد این منحل شدن هیچ آسیبی به این دو باشگاه نمی‌رساند اما اگر خریداری نباشد این دو باشگاه بلاتکلیف خواهند شد اما بازهم جای نگرانی نیست چراکه همانطور که قبلا گفتم آیین‌نامه زمان انحلال تغییر کرده و این زمان تمدید خواهد شد.»

درانتظار مزایده چهارم؟

اما اگر مزایده سوم به هر دلیلی لغو شود سرنوشت واگذاری به کجا ختم خواهد شد؟ سبحانی در این خصوص می‌گوید: «قانون برای مزایده شرکت‌ها هیچ‌گونه سقفی تعیین نکرده است و اگر احیانا واگذاری این دو باشگاه در مزایده سوم نیزمیسر نشود، قطعا مزایده چهارمی نیز برگزار خواهد شد. مثال این موضوع نیز شرکت آلومینیوم المهدی بود که چندین نوبت مزایده آن تکرار شد تا بالاخره در پایان سال ۹۳ فروخته شد.»

شبه‌دولتی‌ها وحق خرید ۴۰درصدسهام!

گفته می‌شد شرکت فروشگاه‌های رفاه که یک شرکت نیمه‌دولتی محسوب می‌شود خریدار

پرو پاقرص باشگاه پرسپولیس است وآنها از حضورقطعی خود درمزایده بعدی خبر می‌دادند اما حضور شبه‌دولتی‌ها مغایر با خصوصی‌سازی نیست؟ سبحانی درخصوص این پرسش نیز می‌گوید: «من حضور نیمه‌دولتی‌ها یا شبه‌دولتی‌ها در مزایده این دو باشگاه را نه تایید می‌کنم و نه رد می‌کنم اما قانون می‌گوید شرکت‌های نیمه‌دولتی نیز می‌توانند در مزایده‌ها شرکت کنند اما حداکثر می‌توانند تا ۴۰ درصد سهام مزایده را بخرند. این موضوع هم یک مثال روشن دارد و آن فروش شرکت مخابرات بود که ۵۱ درصد آن سهام غیردولتی و بقیه شبه دولتی محسوب می‌شود.»