قانون فقط برای ضعفا ؟

گروه ورزش: بازیکنان تیم ملی کشورمان در حالی سرانجام به خاک استرالیا رسیدند که با اصرار کارلوس کی‌روش، رایزنی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و نیز موافقت سازمان نظام وظیفه، در نهایت مهرداد پولادی و سروش رفیعی نیز حق حضور در جام ملت‌های آسیا را پیدا کردند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مدافع و مهاجم تیم ملی کشورمان جزو مهم‌ترین فوتبالیست‌هایی بوده‌اند که کارت پایان خدمت‌شان مساله‌دار بوده و به حکم قانون باطل شده است. در این شرایط اعزام آنها به استرالیا همراه با بازیکنان عادی، واکنش‌های فراوانی را به همراه آورده است. در همین راستا خبرگزاری مجلس شورای اسلامی انتقادهای تنی چند از نمایندگان خانه ملت را نسبت به این موضوع بازتاب داده است؛ آنچه شاید می‌تواند عرصه را بر وزارت ورزش و جوانان بیش از پیش تنگ کند. توصیه عمه و خاله؟

خبرگزاری «خانه ملت» گزارش طولانی‌اش در مورد حضور بازیکنان متخلف در اردوی تیم ملی را با شرحی از آغاز برخورد با این دسته از بازیکنان از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز می‌کند و سپس در ادامه می‌نویسد: «مجوز ستاد کل نیروهای مسلح پس از اصرار وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش برای حضور فوتبالیست‌های متخلف در اردوی تیم ملی در استرالیا انتقادهای زیادی را به همراه داشته است. حمید رسایی، رئیس کمیته فوتبال در کمیسیون اصل ۹۰ تاکید دارد: «انتظار نمی‌رفت ستاد کل نیروهای مسلح اجازه خروج به این افراد بدهد چرا که با این کار امنیت ملی در خطر است و اداره مملکت با توصیه عمه و خاله نمی‌شود.» همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد در نامه‌ای خطاب به سرلشگر فیروزآبادی از امکان سفر به استرالیا برای فوتبالیست‌های فراری از خدمت سربازی انتقاد کرده‌اند.» با این وجود اما واکنش‌ها به این اتفاق به همین‌جا ختم نشده و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با خود این خبرگزاری نیز مسائل رخ داده را مورد نقد قرار داده‌اند.

انتقاد ۶ نماینده

نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از منتقدان به حضور بازیکنان متخلف در اردوی تیم ملی کشورمان است: «رایزنی و اصرار برای خروج بازیکن متخلف از کشور نیز تخلف به حساب می‌آید که در این زمینه تذکراتی به وزیر ورزش داده شده است.» همچنین جمشید جعفرپور، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی نیز به این ترتیب به ماجرا عکس‌العمل نشان می‌دهد: «به‌رغم اینکه سه بازیکن فوتبال کشور مرتکب عمل غیرقانونی شده‌اند، به خارج از کشور سفر می‌کنند و همچنان در مجامع ورزشی حضور دارند که این امر خلاف قانون است. قانون باید برای همه به صورت یکسان اجرا شود و تنها برای افراد ضعیف نیست. با اینکه ورزش و فوتبال ملی کشور مهم است، اما نباید مانع از اجرای قانون شود.»

عباس قائد‌رحمت درباره دستور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای حل مشکل سربازی فوتبالیست‌ها گفت: «باید افراد را در برابر قانون یکسان دانست و نباید استثنایی در این مورد مدنظر قرار داد.» نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: «گاهی برخی معتقدند بهتر است تیم پرتوانی به میدان فرستاد، بنابراین ایرادی به حل مشکل سربازی برخی فوتبالیست‌ها نیست در حالی که بنده با چنین نظری مخالف هستم. کشور نیاز به تیم سالم دارد تا آن را وارد عرصه‌های بین‌المللی کند.» در همین راستا محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز حضور بازیکنان خاطی در اردوی تیم ملی را مورد اعتراض قرار می‌دهد: «اگرتخلف این بازیکنان تاکنون ثابت شده به‌طور قطع باید قبل ازانجام هر اقدامی به جرم آنها رسیدگی شود و این موضوع قابل قبول نیست که عده‌ای از زیر بار قانون شانه خالی کنند.»

ابراهیم آقامحمدی، نماینده مردم خرم‌آباد درباره اجازه بازی به فوتبالیست‌های متخلف در پرونده کارت‌های پایان خدمت جعلی گفت: «با هر فرد و درهر جایگاه که تخلف کرده است باید برابرقانون عمل شود، تفاوتی ندارد که فرد متخلف ازکدام گروه سیاسی یا چه تیم ورزشی است و نباید خط‌کشی میان متخلفان قرار داد.» عباسعلی منصورآرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و نایب رئیس فراکسیون ورزش هم بر این باور است: «مربی تیم ملی، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید نسبت به رعایت اصول اخلاقی و قانونی دغدغه‌مند باشند و اجازه تخلف در این خصوص را ندهند. نباید با این توجیه که به حضور این بازیکنان نیاز است از تخلف از قانون به راحتی گذشت چرا که اصل اول در ورزش اخلاق‌مداری است.»