گروه ورزش- حمید رجبی: داوران فوتبال در همه جای دنیا کاری بسیار دشوار دارند، چرا که تنها با یک سوت اشتباه انتقادها و حاشیه‌های زیادی را پیرامون خود می‌بینند. با این وجود این شغل در کشور ما به مراتب سخت‌تر و طاقت‌فرساتر هم هست، چرا که در ایران داوران با وجود دریافتی‌های نسبتا پایین، به محض اتخاذ یک تصمیم اشتباه، با فحاشی برخی از تماشاگران هم مواجه می‌شوند، البته این رویه فقط مخصوص سکوها نیست چه اینکه اکثر مربیان وطنی نیز به محض باخت، داور را سپر بلای خود می‌کنند. در اینکه هر داوری ممکن است در امر قضاوت دچار خطا شود شکی نیست، اما لازم است فضا برای کار کردن داوران در محیطی آرام مهیا شود. درخصوص مسائل مختلف مربوط به داوری در ایران گفت‌وگویی را با فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران ترتیب دادیم که آن را می‌خوانید:

منحنی رشد داوران مثبت بوده

نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال کشورمان به پایان رسیده و در این بین به نظر می‌رسد قضاوت‌های داوران نسبت به قبل کمی بهتر شده است. اصفهانیان در این خصوص می‌گوید: «ما بارها از ضعف برخی داوران‌مان صحبت کردیم و منکر این موضوع نیستیم. خوب می‌دانیم که برخی از داوران ما مشکلاتی داشته‌اند و بعضا قضاوت‌های ضعیفی انجام داده‌اند، اما با توجه به پایش و آماری که ما از کار داوران در نیم فصل اول گرفتیم منحنی قضاوت داوران رشد خوبی را نشان می‌دهد. ما در لیگ چهاردهم داوران جوانی را معرفی و به جامعه داوری تزریق کردیم که مطمئنا این کار ما داوری را برای سال‌های آینده بیمه می‌کند. خوشبختانه در کل از کار این داوران جوان راضی هستیم.» اصفهانیان می‌گوید همان‌طور که یک مربی بازیکنانش را در کانون توجه دارد ما نیز دائما داوران منتخب خود را زیر نظر داریم که افت نکنند: «تعطیلات نیم‌فصل باعث نمی‌شود داوران را رها کنیم. آنها باید برای قضاوت در نیم‌فصل دوم آماده باشند. از این رو در چند نوبت از آنها تست بدنی می‌گیریم و آمادگی آنها را می‌سنجیم. داوران نیز باید مثل بازیکنان حرفه‌ای تمرینات خود را قطع نکنند و دائما در فرم ایده‌آل باشند.»

افزایش حقوق؛ قولی که عملی نشد

رئیس کمیته داوران معتقد است کماکان بزرگ‌ترین مشکل داوران در ایران حل نشده است: «چه خوب و چه بد جامعه ما به سمتی می‌رود که مسائل مالی برای اکثر افراد سرنوشت‌ساز و تاثیرگذار است. زمانی بود که افراد برای دل خود کاری را انجام می‌دادند که این مساله شامل حال داوران نیز می‌شد، اما الان شرایط زندگی به شکلی است که داوران برای اداره زندگی نیازمند دریافت‌های مناسب از راه قضاوت هستند. قرار بود حقوق داوران افزایش پیدا کند، اما متاسفانه فعلا این افزایش حقوق در دستور کار فدراسیون نیست. ما می‌دانیم که آنها کمبود اعتبارات دارند، اما باید درنظر داشت که درصورت عدم اعمال این افزایش، انگیزه داوران برای ادامه کار کم می‌شود و این آفت بزرگی برای قضاوت است، البته قبلا پیش آمده که در بین دو نیم‌فصل ۳۰ درصد به حقوق داوران اضافه شده که امیدواریم این حرکت تا آغاز نیم‌فصل دوم اتفاق بیفتد. با این همه تمام امیدمان به فصل آینده است که قرار شده در بودجه فدراسیون فوتبال ردیف بودجه‌ای برای کمیته داوران در نظر گرفته شود.» اصفهانیان در مورد یک مشکل دیگر هم حرف می‌زند: «ما از سال ۹۱-۹۰ مطالبات معوقی از فدراسیون فوتبال داشتیم که خوشبختانه چند روز پیش، از این حوزه حدود یک میلیارد تومان گرفتیم. با این پول می‌توانیم برخی از مشکلات مثل خرید تجهیزات داوری نظیر هد ست یا هزینه برگزاری کلاس‌های ارتقای داوری را پوشش دهیم، اما در کل این مثل مسکن است و مشکلات را مقطعی برطرف می‌کند، البته ما هنوز از سال‌های ۹۲-۹۱ نیز طلب‌هایی داریم.»

انتخاب شغل دوم برای جبران درآمدها

رئیس کیمته داوران معتقد است اگر فوتبال ما هم مثل جاهای دیگر حرفه‌ای بود نباید داوران شغل‌های دوم می‌داشتند: «درشرایط فعلی که حقوق داوران جبران هزینه‌های زندگی آنها را نمی‌کند، اکثر داوران شغل دوم دارند، هر چند که گاهی تداخلی نیز روی می‌دهد، اما ما مشکلی با داشتن شغل دوم برای داورها نداریم.»