تاوان 4میلیاردی

گروه ورزش- رضا خدادادی: هفته یازدهم لیگ برتر سیزدهم، یک هفته توفانی برای مربیان لیگ برتر بود و در کمتر از ۱۲ ساعت دو مربی، شغل خود را از دست دادند. اول نصرت ایراندوست سرمربی ملوان که از ابتدای فصل پیش‌بینی می‌شد زیاد دوام نیاورد، با حکم مدیران ملوان اخراج شد و دوم مهدی تارتار بعد از شکست مقابل پدیده شغل خود را در تبریز از دست داد. این دو مربی با آرزوهای بزرگ و با شعار جوانگرایی کار خود را آغاز کرده بودند اما در نهایت موفق به حفظ جایگاه خود نشدند. با اخراج این دو مربی تعداد مربیان برکنار شده لیگ برتر به پنج رسید. اما آنها تنها اخراجی‌های لیگ برتر چهاردهم نبودند؛ لیگی که به‌نظر می‌رسد قرار است قربانیان بسیاری را از نیمکت‌های خود بگیرد.در لیگ امسال علی دایی (پرسپولیس)، زلاتکو کرانچار (سپاهان)، مجید باقری‌نیا (نفت مسجدسلیمان) و تارتار و ایراندوست از سمت‌های خود اخراج شده‌اند. این در حالی است که تنها ۱۱ هفته از لیگ برتر امسال می‌گذرد و این جابه‌جایی‌ها با هیچ‌کدام از استانداردهای جهانی همخوانی ندارد. در واقع هیچ لیگ معتبری در دنیای فوتبال را نمی‌توان سراغ گرفت که با گذشت ثلث مسابقات همین نسبت از تیم‌هایش سرمربی خود را تغییر داده باشند. اتفاقی که ریشه‌ آن را می‌توان در موضوعات مختلف جست‌وجو کرد و بی‌شک تبعات مالی فراوانی را هم برگردن فوتبال نحیف باشگاهی ایران خواهد گذاشت.

آماری که می‌توانست بدتر باشد

قبل از مرور دلایل و بار مالی این تغییرات تذکر این نکته واجب به‌نظر می‌رسد که این آمار می‌توانست بسیار ناامیدکننده‌تر از آن چیزی باشد که امروز هست. به این معنی که کم نبودند مربیانی که تا لب تیغ برکناری هم رفتند و برگشتند و همین امروز هم از کاندیداهای پیوستن به این جمع هستند. به یاد بیاورید که صمد مرفاوی تیمش را رها کرد و چند روزی را هم خانه نشست اما صبایی‌ها به بازگرداندنش رضایت دادند. یحیی گل‌محمدی در ذوب‌آهن و منصور ابراهیم‌زاده در تیم پرهزینه پیکان هم بارها اولتیماتوم گرفتند و با تک بردهای سرنوشت‌ساز بر سرکار خود باقی ماندند. حمید استیلی هم اگر همزمان مالک و سرمربی راه‌آهن نبود با نتایج اخیرش بی‌شک هیچ مدیری او را تحمل نمی‌کرد و اجازه نمی‌داد با حرکت در مدار قعر جدول تیم را تا آستانه سقوط پیش ببرد.

هزینه میلیاردی اخراجی‌ها

بسیاری از تغییراتی که طی ۱۱ هفته اول لیگ رخ داده است بیشتر از آنکه حاصل ضعف‌های فنی باشگاه‌ها باشد محصول سوءمدیریت‌ها در انتخاب سرمربی و بستن تیم در ابتدای لیگ است.هنوز کسی نمی‌داند پروسه برکناری علی دایی با قرارداد ۲میلیارد و ۱۰۰میلیون تومانی چقدر خرج روی دست باشگاه پرسپولیس گذاشته است اما مدیرعامل برکنار شده پرسپولیس رسما اعلام کرد که وزیر ورزش و رئیس هیات مدیره باشگاه او را نمی‌خواسته‌اند و تیم را هم به همین دلیل ضعیف بستند تا زمینه برکناری او فراهم شود. در انزلی مردم تمام‌قد پشت دراگان اسکوچیچ مربی موفق فصل پیش تیم قرار گرفتند اما مدیران باشگاه او را کنار گذاشتند تا نصرت ایراندوست را بیاورند. اوبا ۱۵۰میلیون تومان بعد از استیلی لقب ارزان‌ترین مربی لیگ را به خود اختصاص داد. ایراندوست کارش به هفته دوازدهم نکشید اما دراگان در فولادی که بسیاری از ستاره‌هایش را از دست داد بازهم درخشید.حالا ملوان علاوه بر آن ۱۵۰ میلیون ایراندوست باید هزینه موسیلویچ و مجید صالح را هم پرداخت کند. نفت مسجد سلیمان با مکوندی به لیگ برتر صعود کرد؛ مربی بومی که حمایت تماشاگران را هم داشت اما او را کنار گذاشت و مجید باقری‌نیا را به خدمت گرفت. فقط ۱۰ هفته کافی بود تا نفتی‌ها متوجه اشتباه خود شوند و بازهم مکوندی را با سلام و صلوات به تیمش بازگردانند. این وسط فقط یک تاوان ۳۰۰میلیونی برای برکناری این مربی روی دستشان ماند که باید کادر فنی او را هم به آن اضافه کنید. درمورد دلایل برکناری زلاتکو کرانچار به‌صورت شفاف صحبت نشد. او و تارتار قراردادهایی با ارقام یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان و۵۰۰ میلیون تومان داشتند که البته کسی هم دقیقا نمی‌داند هزینه سنگین آنها و کادر فنی‌هایشان تمام و کمال برگردن باشگاه است یا پشت‌پرده توافقی برای پرداخت بخشی از این رقم‌های سرسام‌آور وجود دارد. یک حساب سرانگشتی می‌گوید فقط همین پنج تغییر دکوراسیون در نیمکت‌های لیگ برتر چیزی در حدود ۴میلیارد تومان هزینه داشته است؛ رقمی سنگین که شاید اگر مدیران باشگاه‌ها با کمی وسواس و دقت بیشتر انتخاب کرده بودند یا لااقل پای انتخاب خود بیشتر می‌ماندند نیازی به پرداخت چنین تاوانی پیدا نمی کردند.