7 میلیارد در جیب فدراسیون می‌ماند

دنیای اقتصاد- رضا خدادادی: خبر خیلی عجیب و غیرمنتظره بود. زلاتکو کرانچار سرمربی تیم سپاهان که اتفاقا سابقه قهرمانی با این تیم را هم در کارنامه دارد، به‌صورت ناگهانی و در تمرین تیم از بازیکنان سپاهان خداحافظی کرد و از سرمربی‌گری این تیم کنار کشید. شاید اگر این اتفاق هر جایی به غیر از سپاهان رخ می‌داد، باور این تغییر و اتفاقاتی از این دست راحت بود؛ اما سپاهان جزو معدود باشگاهای فوتبال در ایران است که ساختار حرفه‌ای و ضابطه‌مندی دارد. حساب و کتاب اصفهانی‌ها در این تیم نمود عینی دارد. آنها خوب پول خرج می‌کنند اما برای این هزینه‌ها هدف و برنامه‌ای دنبال می‌کنند و معمولا بهترین انتخاب را انجام می‌دهند تا تیم و باشگاه در آرامش نتیجه دلخواه و مطلوب را بگیرد. بررسی تاریخ مسابقات لیگ برتر نشان می‌دهد که کم پیش آمده این تیم در میانه‌های فصل سرمربی عوض کند. آنها مربیان کارنامه‌دار و کاربلد را انتخاب می‌کنند و آنقدر صبر و تحمل هم دارند که برای نتیجه‌گیری به آن زمان بدهند. درست است که زلاتکو این بار با سپاهان خوب شروع نکرده است، اما آمار می‌گوید سپاهان بارها بد استارت زده، اما سرانجام جام قهرمانی را بالای سر برده است. آنها در سه قهرمانی خود بعد از پایان هفته هفتم وضعیتی به‌مراتب بدتر از شرایط امروزشان داشتند. لیگ یازدهم سپاهان در هفته هفتم، ۱۱امتیاز داشت و پنجم بود یا در لیگ دهم با ۹ امتیاز در رتبه دهم جدول قرار داشت؛ اما هر دوبار موتورش روشن شد و به قهرمانی رسید؛ بنابراین ریشه اتفاقات اخیر را هم باید جایی غیر از نتیجه جست‌وجو کرد.

سیل شایعات در راه تهران

خبر این خداحافظی خیلی زود جاده اصفهان - تهران را پیمود و به پایتخت رسید. سوغات هم البته با خود کم نیاورد. انبوهی از شایعات بود که چون سیل به‌سوی پایتخت روان شد. یک سرمربی بزرگ از کار بیکار شده است و چند نیمکت هم در تهران فوق‌العاده لرزان هستند. پرسپولیس که سابقه حضور در آن را هم دارد و تیم ملی. گمانه‌زنی‌ها درمورد تیم ملی اما بیشتر بود. آنقدر که حتی عادل فردوسی‌پور هم در برنامه ۹۰ موضوع را با علی کفاشیان مطرح کرد و او را مورد پرسش قرار داد. اگرچه در جواب رئیس فدراسیون فوتبال قویا هرگونه تماس با کرانچار را رد کرد و از ارسال ایمیل قرارداد برای کی‌روش تا آخر هفته خبر داد، اما متوجه باشید که او پیش از جام جهانی هم باب مذاکره با فرکی ‌را بازکرده بود و با وجود انکار در مقطع روزهای پس از جام جهانی، همین چند روز پیش به صحت آن خبر اعتراف کرد. این موضوع نشان می‌دهد او تاکتیک‌های خاص خود را در مذاکره با مربیان دارد و از پنهان کاری برای رسیدن به مقصود هم ابایی ندارد. کفاشیان همین هفته پیش رسما اعلام کرد که دلش با تمدید قرارداد با کی‌روش نیست. او یکی از گرفتاری‌هایش برای عبور از نام کی‌روش را هم نداشتن جایگزین اعلام کرده بود. رئیس می‌داند که مردم ایران به مربی خارجی اقبال بیشتری نشان می‌دهند، اما مربی خارجی هم برای آشنایی با شرایط فوتبال ایران نیاز به زمان دارد. عنصر زمان این روزها از اهمیت بیشتری هم برخوردار شده است و دلیل آن هم اینکه به‌خاطر نزدیکی به مسابقات جام ملت‌ها شدیدا در مضیقه «زمانی » هستیم. بنابراین با استدلال‌های رئیس فدراسیون، کرانچار همه معیار‌های موردنظر را دارد. هم خارجی است، هم آشنا با شرایط فوتبال ایران و البته هم کم‌هزینه‌تر.

تفاوت دو عدد

یک معادله دو دوتا، چهار تاست. کرانچار ارزان‌تر از کی‌روش است. رئیس فدراسیون فوتبال هم بازنشسته بانک است و اهل حساب و کتاب. او در مصاحبه‌اش با برنامه ۹۰ اعلام کرده بود که ترجیح می‌دهد به‌جای آنکه چند میلیارد تومان پول را به کی‌روش بدهد یک مربی ارزان به خدمت بگیرد و در عوض این پول را خرج تیم‌های پایه و زیرساخت‌ها کند. دستمزد و قیمت این دو مربی قابل مقایسه است؛ چراکه هر دو عدد توسط منابع رسمی اعلام شدند.

طبق اعلام سازمان لیگ، رقم قرارداد کرانچار با سپاهان یک میلیارد و صد و بیست پنج میلیون تومان است. در عوض آنچه کی‌روش از فدراسیون فوتبال خواسته است طبق اعلام رسمی کفاشیان: ۵/۲ میلیون دلار است؛ البته اگر بپذیرد رقم دستیارش را به این عدد اضافه نکند. حاصل‌ضرب این عدد در قیمت دلار عددی در حدود هشت میلیارد تومان خواهد بود اما اگر فدراسیون مقابل خواست او برای آوردن دستیار خارجی هم تسلیم شود این عدد به نزدیک ۱۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد حالا که رئیس فدراسیون سیاست کاهش هزینه را در دستور کار قرار داده است، کرانچار می‌تواند او را چیزی در حدود هفت میلیارد تومان جلو بیندازد. این عدد بی‌شک او را به فکر مذاکره با این گزینه انداخته است، حتی اگر قویا آن را

رد کند.