نمایش آرامش!

دنیای اقتصاد- رسول بهروش: در حالی که از مدت‌ها پیش به نظر می‌رسید اختلافات مهمی در تیم مدیریتی باشگاه پرسپولیس وجود دارد، نتایج نامطلوب سرخپوشان در دو هفته آغازین لیگ چهاردهم باعث شد پرده‌ها کنار بروند و بحران خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به اوج برسد. بعد از انتشار یک سلسله مصاحبه بحث‌برانگیز و انتقادی از حمیدرضا سیاسی، سه روز پیش سرانجام نقل قولی از رئیس هیات مدیره پرسپولیس روی خروجی خبرگزاری «ایلنا» رفت که واکنش تند مدیرعامل قرمزها را به دنبال آورد. سیاسی در آن گفت‌وگو مدعی شده بود تحملش چندان زیاد نیست و در صورت ادامه روند فعلی، احتمالا برای اعمال تغییرات در کادر فنی اقدام خواهد کرد. ساعاتی بعد از انتشار این گفت‌وگو، علیرضا رحیمی سکوت چهارماهه‌اش را شکست و به شدت علیه یکی، دو عضو هیات‌مدیره موضع گرفت. کار حتی به جایی رسید که مدیرعامل پرسپولیس از حسن روحانی و وزارت اطلاعات استمداد کرد و خواهان آن شد که نهادهای نظارتی به کم و کیف فعالیت برخی‌ها در این باشگاه ورود کنند. این یک جنجال واقعی بود؛ آنچه بیش از هر چیز دیگری پای امیررضا خادم را وسط می‌کشید. به هر حال این قهرمان سابق کشتی آزاد در کسوت معاون وزیر ورزش چندی پیش مسوولیت جذب اسپانسر و چینش اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس و استقلال را بر عهده گرفته بود و حالا جامعه فوتبال از او انتظار دارد مسوولیت اتفاقات رخ داده در این دو باشگاه را بر عهده بگیرد.

فرار از دام نود!

بعد از آنچه روز یکشنبه رخ داد، روز دوشنبه مسوولان وزارت ورزش تصمیم گرفتند هر چه سریع‌تر به این اختلافات پایان بدهند، به‌ویژه که پخش برنامه نود نیز در راه بود و در صورت عدم ایجاد تفاهم، پرخاشگری طرفین به هم این بار می‌توانست در معرض توجه میلیون‌ها مخاطب تلویزیونی رخ بدهد. تلاش‌ها به ثمر رسید و سیاسی و رحیمی به‌عنوان دو نماینده از دو طیف مخالف در باشگاه پرسپولیس با هم ملاقات کردند. ماحصل این دیدار، گپ و گفتی کوتاه و البته ثبت یک تصویر روبوسی در قاب دوربین عکاسان بود؛ آنچه اگرچه کمی سرد و تصنعی می‌نمود، اما به هر حال برای تسکین مقطعی دردهای پرسپولیس ضروری به نظر می‌رسید. ترتیب دادن این مراسم نتیجه خودش را چند ساعت بعد نشان داد و باعث شد تلاش‌های عادل فردوسی‌پور برای انعکاس بحران در پرسپولیس به نتیجه خاصی نرسد. سیاسی در این برنامه عمیق بودن اختلافاتش با مدیرعامل سرخپوشان را تکذیب کرد و علی دایی هم در آرامشی کمتر دیده شده گفت که فعلا وقت حرف زدن در مورد این مسائل نیست.

خادم و یک اعتراف دردناک

حوادث این روزهای پرسپولیس باعث شده است امیررضا خادم به شدت تحت فشار منتقدان و افکار عمومی قرار بگیرد. او که از سوی محمد دادکان نیز مورد انتقاد قرار گرفته بود، طی این مدت همه توانش را به کار گرفت تا به دفاع مطلق از مردان منصوبش در هیات‌مدیره قرمزها بپردازد، اما ظاهرا طاقت آقای معاون هم به تدریج به پایان رسیده است. مصاحبه دیروز خادم با خبرگزاری فارس، رگه‌های روشنی از نارضایتی به همراه داشت. او در بخشی از سخنانش می‌گوید: «اگر قرار است این افراد بیایند و مشکلات را ما حل کنیم پس چرا هیات مدیره گذاشتیم؟ اینکه بخواهند هر روز به هم بپرند و در رسانه‌ها نظراتشان را بگویند درست نیست. من تعدادی از دوستان را در این دو باشگاه احساس می‌کردم از نظر سابقه ورزشی از من جلوتر هستند و می‌توانند کمک کنند.» این اولین بار است که خادم از مهره‌های مورد تایید خودش در پرسپولیس گلایه می‌کند؛ آنچه می‌تواند نشان بدهد در خود وزارت هم کارد به استخوان رسیده و شاید حتی اولتیماتوم‌های جدی مخفیانه هم به اعضای هیات‌مدیره داده شده باشد.

عابربانک‌ها فراموش شدند؟

مصاحبه دیروز خادم البته یک جمله بسیار عجیب دیگر هم داشت. معاون وزیر ورزش در مورد حامیان مالی سرخابی‌ها می‌گوید: «در حال حاضر هم با حمایت‌هایی که صورت گرفته پرسپولیس

۱۲ میلیارد و استقلال ۹ میلیارد از اسپانسرها پول گرفتند که برای اولین بار خارج از سیستم دولت بوده است.» این ادعای خادم در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز پرسپولیس و استقلال بارها از کمک‌های مالی غیر دولتی استفاده کرده بودند. به‌عنوان نمونه همین فصل گذشته حسین هدایتی بخش اعظمی از هزینه صدور رضایتنامه محمدرضا خلعتبری را تقبل کرد تا این بازیکن به جای حضور در لیگ مجعول امارات، در ایران و برای سرخپوشان توپ بزند. در استقلال هم طی همه این سال‌ها اسم یک سرمایه‌گذار در سایه یعنی «علی انصاری» مطرح بوده است؛ کسی که می‌گویند تمدید قرارداد بسیاری از ستارگان آبی در فصول گذشته تحت تاثیر حمایت‌های او رخ داده، کسی که می‌گویند به مجتبی جباری در بازار موبایل مغازه هدیه داده است! اینکه خادم بخواهد از اسپانسرهایی که برای سرخابی‌ها آورده دفاع کند قابل درک است، اما این پروسه نباید به قیمت نفی حقایق مسلم پیشین تمام شود.

آتش زیر خاکستر

آرامش قبل از توفان یا آتش زیر خاکستر؛ برای توصیف آنچه در پرسپولیس می‌گذرد از هر دوی این تعابیر می‌توان استفاده کرد. در فاصله ۲۴ ساعت به بازی با ذوب‌آهن فعلا غائله ختم شده، اما کیست که نداند ناکامی دوباره در بازی فردا یا هفته بعد و بعدترش می‌تواند یک بار دیگر همه چیز را به هم بریزد؟ حقیقت آن است که اختلافات در ترکیب مدیریتی پرسپولیس بسیار جدی و بنیادین به نظر می‌رسد. سیاسی که خیلی‌ها از او به‌عنوان مالک واقعی راه‌آهن نام می‌برند رفاقت بسیار نزدیکی با حمید استیلی دارد و این به خودی خود یعنی دوری از علی دایی! حتی از فایل صوتی درز کرده از اولین نشست هیات‌مدیره قرمزها هم می‌شد فهمید استیلی هنوز به خاطر اتفاقات دوران سرمربیگری‌اش در پرسپولیس از شهریار دلخور است. از این سو علی دایی هم پپ گواردیولا نیست که همه بازی‌هایش را ببرد. او خیلی زود دوباره طعم یکی، دو ناکامی را خواهد چشید و این شاید یعنی بازگشت دوباره به نقطه سرریز بحران!