دیگر در آسیا زنگ تفریح نیستیم

می‌خواهیم سه فینالیست در المپیک داشته باشیم

با پایان مسابقه‌های لیگ دوومیدانی باشگاه‌های ایران در پایان فصل تابستان، دوره دیگری که قریب به هفت ماه به طول انجامید، از دوره مسابقه‌های دوومیدانی کاران کشور گذشت و نتیجه آن در سال ۱۳۸۶ کسب ۴۰ مدال بین‌المللی و جابجایی ده‌ها رکورد ملی بود، اما نکته مهم در این برهه زمانی، در کنار افتخارهای ماه‌های اخیر دوومیدانی و تجربه‌های که به دست آمد، این است که از این پس جامعه دوومیدانی کشور باید براساس چه برنامه‌ای و با چه چشم‌اندازی حرکت کند تا نه تنها وضع موجود را حفظ کرده، بلکه باعث رشد و توسعه هر چه بیشتر این رشته ورزشی شود. سید‌مصطفی کریمی که چیزی حدود پانزده‌ ماه است سکان هدایت دوومیدانی کشور را بر عهده گرفته، از جمله معدود افرادی است که می‌تواند ضمن اشاره به آن چه در فصل جاری دوومیدانی گذشت، از برنامه‌ها و اهداف آینده سخن بگوید. آینده‌ای که به قول او برای دوومیدانی ایران بسیار روشن است.

مصطفی کریمی، رییس فدراسیون دوومیدانی در ابتدای سخنان خود با خبرگزاری ایسنا، در مورد دوومیدانی ایران، گفت: هر گروه و یا هر فردی که مسوولیتی بر عهده می‌گیرد، باید برنامه‌ای برای انجام آن مسوولیت داشته باشد. ما هم وقتی چیزی حدود ۱۵ ماه قبل این مسوولیت را قبول کردیم، برنامه‌هایی را به سازمان تربیت بدنی اعلام کردیم. این برنامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. البته سال پیش فدراسیون اعتبار ناچیز ۳۵۰‌میلیون تومانی داشت که بر‌اساس آن اعتبار نمی‌شد برنامه‌ریزی کرد و ما سال پیش را بر اساس همان برنامه‌های فدراسیون پیشین گذراندیم، اما برنامه اصلی ما، برنامه ۵‌ساله‌ای بود که سال پیش شروع به تدوین آن کردیم. این برنامه در حقیقت شامل ۵ برنامه یک ساله است که در هر سال مشخص شده که وضعیت دوومیدانی کشور، حتی بر‌اساس مواد مختلف این رشته، باید چه جایگاهی داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی که ما این برنامه را تدوین می‌کردیم، چیزی حدود دو سال تا بازی‌های المپیک فاصله داشتیم. در آن زمان بر طبق همین برنامه و وضعیتی که ورزشکاران ما داشتند، برنامه‌ریزی کردیم که بین سه تا پنج سهمیه A را برای بازی‌های المپیک کسب کنیم. در حقیقت بازی‌های المپیک برنامه میان مدت ما بود که به صورت ویژه به آن می‌پرداختیم و باید در این دو سال سهمیه‌های پیش‌بینی شده را به دست می‌آوردیم. در همین راستا بود که بر اساس برنامه‌های هر سال، بودجه خاصی را هم می‌خواستیم. ما در سال ۱۳۸۵، ۲میلیارد بودجه خواستیم، در سال ۸۶ ، ۴میلیارد و در سال ۸۷، ۵میلیارد. در سال ۱۳۸۵ اولویت اصلی ما، مقدمه چینی برای کسب سهمیه ورودی بازی‌های المپیک بود. سال پیش، از بودجه درخواستی ما چیزی حدود یک و نیم میلیارد تومان را از سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک دریافت کردیم و حدود ۵۰۰‌میلیون تومان هم با ارتباط با ارگان‌های مختلف دریافت کردیم. در مورد سال پیش با وجود این که یک مدال طلا و یک مدال برنز از بازی‌های آسیایی کسب کردیم که بخشی از آن محصول گذشته‌ها بود، خیلی راضی نیستم.

رییس فدراسیون دوومیدانی با اشاره به مدت زمان حضورش در فدراسیون دوومیدانی تصریح کرد: در این ۱۵ ماه گذشته تا کنون ۷۹ رکورد ملی در رده‌های سنی مختلف که بیشتر آن‌ها در رده سنی بزرگسالان بوده، شکسته شده است. برخی از این رکوردشکنی‌ها هم برای ما بسیار با ارزش بود. به عنوان نمونه احسان حدادی که مدتی در بین رکوردهای ۶۲ یا ۶۳ متر مانده بود، این بار در لیگ ایران و مسابقه‌های بلاروس دو بار رکورد ایران و آسیا را شکست. همین رکوردشکنی‌ها بخشی از برنامه‌های ما بود که خوشبختانه عملیاتی شد.

وی در مورد نحوه عملکرد مربیان در فصلی که گذشت، گفت: ما اکنون ده مربی خارجی و سی مربی داخلی در رده تیم‌های ملی در اختیار داریم و مهم‌ترین تفاوتی که نسبت به قبل صورت گرفته این است که اکنون چهره‌های برتر دوومیدانی ایران، هر کدام مربیان اختصاصی خود را دارند. به عنوان مثال عباس صمیمی و احسان حدادی به عنوان دو رقیب نمی‌توانستند یک مربی خاص داشته باشند. همین مساله در مورد سجاد مرادی و احسان مهاجرشجاعی و سایر رقیبان هم صدق می‌کرد. بنابراین سعی کردیم مربیان اختصاصی برای ورزشکاران خوب داشته باشیم که این موضوع به نظر من خیلی موثر بود. حدادی در این میان مربی بسیار خوب نصیبش شد که تاثیر زیادی در پیشرفت او داشت. مربی‌ای هم که اکنون برای عباس صمیمی آمده در قراردادش به ما قول داده سال آینده رکوردهایی حدود ۶۷‌متر را داشته باشد. سجاد مرادی هم سه ماه است با مربی جدید کار می‌کند و این مربی بزرگ‌ترین مشکل سجاد را کمبود حجم تمرین‌ها دانسته است.

بر‌اساس همین موضوع مربیان به صورت جدی کار می‌کنند و اکنون در آغاز فصل تمرینات بدنسازی، برنامه‌های همه مربیان ملی را خواسته‌ایم.

وی در مورد کسب ورودی‌های المپیک بر اساس برنامه پنج ساله گفت: خوشبختانه آن طور که انتظار می‌رفت، امسال سه سهمیه A المپیک و دو سهمیه B این بازی‌ها را کسب کردیم که ۴ تا از این سهمیه‌ها در خارج از کشور بدست آمده است. با این حال هنوز هم اعتقاد داریم که برخی ورزشکاران ما می‌توانند این سهمیه را کسب کنند. اکنون مهدی شاهرخی در پرتاب وزنه، رضا بوعذار در ۴۰۰ متر و هادی سپهرزاد در دهگانه به همراه ارزنده در پرش طول و ربانی در پرش با نیزه به صورت جدی زیر نظر هستند تا رکوردهای ورودی بازی‌های المپیک را کسب کنند. این به غیر از حدادی، صمیمی، مرادی و مهاجر شجاعی است که رکورد ورودی المپیک را کسب کرده‌اند.

رییس فدراسیون دوومیدانی در مقایسه وضعیت دوومیدانی ایران در آسیا نسبت به قبل به ایسنا گفت: ما در مسابقه‌های سال جاری برای نخستین بار نتایجی بسیار خوب برای دوومیدانی کشور کسب کردیم. در این مسابقه نشان دادیم که وقتی دوومیدانی کاران ما وارد رقابت‌های آسیایی می‌شوند، نه تنها از پیش باخته نیستند، بلکه برای کسب مدال به این رقابت‌ها می‌روند. تا حدودی کار ما در آسیا راحت‌تر شده است. ما در هر دوره‌ای که درمسابقه‌های آسیایی حاضر می‌شدیم، بهترین نتیجه ما کسب دو و یا سه مدال بود، اما این بار تیم ایران ۹مدال کسب کرد. به غیر از طلای حدادی در پرتاب دیسک، مدال طلای محسن ربانی برای ما بسیار با ارزش بود. ما در این رشته سابقه کسب مدال را نداشتیم و فکر می‌کنم اگر به ربانی توجه شود، نه تنها یک عده را به دنبال خودش ارتقا می‌دهد، بلکه می‌تواند سالیان سال در بین سه نفر نخست آسیا باشد. اگر او در بین رکوردهای ۵ متر و ۴۰ سانتی‌متر و بالاتر تثبیت شود، بسیار قابل اعتماد خواهد بود. همچنین در این مسابقه‌ها ما بازگشت دوباره عباس صمیمی پس از دو سال را داشتیم که این هم مورد مثبت ما در مسابقه‌های قهرمانی آسیا بود (او در دو دوره پیشین مسابقه‌های قهرمانی آسیا مدال کسب نکرده بود). در ۴۰۰ متر رضا بوعذار به وضعیت خوبی رسیده که می‌شود برای آینده به او امیدوار بود. در دهگانه هم، هادی سپهرزاد با وجود این که فراز و نشیب‌های زیادی دارد، اما می‌دانیم که او قابلیت‌های زیادی دارد و می‌توان به عنوان یکی از المپیکی‌های ایران به او امیدوار بود.

کریمی در ادامه با بیان این که به دنبال فینالیست کردن سه ورزشکارمان در بازی‌های المپیک پکن هستیم، یادآور شد: سجاد مرادی، احسان حدادی و عباس صمیمی با توجه به ویژگی‌ای که دارند می‌توانند سال آینده فینالیست بازی‌های المپیک پکن شوند. هم مرادی و هم حدادی و صمیمی شایستگی انجام این کار را دارند. برای این کار هم باید تاکید ویژه‌ای بر تمرین‌های فصل جاری آن‌ها داشته باشیم. اگر این‌کار را بکنیم، سال آینده در پکن حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. ما حتی می‌توانیم در پکن مدال کسب کنیم. در مورد حدادی من فکر می‌کنم خوب شد در مسابقه‌های جهانی امسال شرکت کرد. او چیزی از بقیه کم نداشت و فقط به بی‌تجربگی‌اش باخت و دستش از مدال کوتاه ماند. او باید این مسابقه را می‌داد و امیدوارم فصل زمستان را خوب طی کند. اگر حدادی به اوزاکا نمی‌رفت، شاید در المپیک با مشکل جدی مواجه می‌شد، اما این مسابقه‌ها هم برای او خوب شد و هم برای ما. صمیمی هم تجربه خوبی دارد و من فکر می‌کنم در مسابقه از حدادی با تجربه‌تر است. صمیمی هنوز به آن پایداری در رکوردهای بالا نرسیده است، اما این قابلیت و توانایی را دارد که به این مرحله برسد.

رییس فدراسیون دوومیدانی در مورد مربیان داخلی، تجهیز استان‌ها و افزایش فضاهای دوومیدانی در ایران هم گفت: ما اکنون به غیر از مربیان ملی، چهل مربی در سطح کشور برای استعدادیابی داریم. حداقل ۳۰ تن از این مربیان از شهرها و استان‌های کشور هستند. در این راستا هدف جدی داریم تا به استان‌ها توجه کنیم. امسال ۳۰۰‌میلیون تومان ما به هیات‌ها اختصاص دادیم.

۳۰۰‌میلیون تومان سازمان داد و ۲۰۰‌میلیون تومان هم از ادارات کل تربیت بدنی گرفتند. در مجموع در سال جاری فقط ۸۰۰‌میلیون تومان امسال اعتبار هیات‌های دوومیدانی در سطح کشور بود. این هم به عقیده من یکی از نقاط قوت ما در سال جاری بوده است. از طرفی دیگر سازمان تربیت بدنی هم با تلاش جدی ۱۷ سالن سرپوشیده دوومیدانی در کشور ایجاد کرده و تقریبا تمام شهرهای مراکز استان‌ها در حال ساختن پیست‌های تارتانشان هستند. اگر این امکانات زودتر تحویل دوومیدانی شود، ما روزهای خوبی را در آینده دارا خواهیم بود. این ورزشگاه‌ها، محل اختصاصی تمرین ورزشکاران ما می‌شوند.

نکته مهم دیگر این است که امسال ما از ورزشگاه آفتاب انقلاب بهره‌برداری کامل می‌کنیم. اکنون همه چیز این ورزشگاه آماده است و فقط باید چمن زمین اصلی ریخته شود. در این صورت این مرکز که محل اصلی‌ترین‌ها و مسابقه‌های ملی ما است، بسیاری از مشکل‌های ما را حل می‌کند. البته ایجاد این همه فضا، خود نیاز جدی به تجهیز وسایل دارد که آن هم یکی از مشکل‌های کار ما است. به عقیده من سازمان تربیت بدنی در این زمینه خیلی خوب کار کرده است. در کنار این‌ها نباید از تلاش‌های کمیته ملی المپیک و به ویژه کفاشیان هم گذشت.

مصطفی کریمی با اشاره به مسابقه‌های جهانی اوزاکا و درس‌هایی که برای فدراسیون داشت، ادامه داد: ما در مسابقه‌های جهانی به چند نکته بسیار مهم رسیدیم. اول این که واقعا حجم تمرین‌های ما کم است. دوم این که همه ورزشکاران خوب دنیا به خوبی از داروها و مکمل‌های مجاز استفاده می‌کنند که این هم از نقاط ضعف ما بود. استفاده از ماساژور هم برای ما یک ضرورت انکار‌ناپذیر است. ما حتما باید به سمت رفع این نقاط ضعف برویم تا با شتاب بیشتری به اهداف‌مان برسیم. از طرفی سعی کرده‌ایم که مسائل و مشکلات اقتصادی ورزشکاران و مربیان و هیات‌ها را مرتفع کنیم و این کمک زیادی به ما می‌کند.

مصطفی کریمی در مورد بخش پایانی برنامه ۵‌ساله فدراسیون دوومیدانی اظهار کرد: من فکر می‌کنم بخش پایانی برنامه ۵ ساله ما به بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو بازمی‌گردد. طبق این برنامه پیش‌بینی کسب ۳ تا ۵ مدال را کرده‌ایم که دو مدال آن طلا، یک مدال نقره و دو مدال برنز بوده است. اگر با همین شتاب کنونی حرکت کنیم، به طور حتم توانایی ما در بازی‌های آسیایی بعدی بیشتر خواهد بود و مدال بیشتری کسب می‌کنیم. البته نباید فراموش کنیم که دیگران هم بیکار ننشسته‌اند. در بازی‌های آسیایی دوحه از میان ۴۳ کشوری که در دوومیدانی شرکت کرده بودند، ۲۳ کشور مدال کسب کردند. این نشان می‌دهد که مدال‌های این رشته بین بسیاری از کشورها توزیع می‌شود، اما ما حداقل به دنبال کسب ۳ تا ۵ مدال در بازی‌های آسیایی بعدی هستیم.

رییس فدراسیون دوومیدانی در پاسخ به این سوال که دختران چه زمانی می‌توانند به سطحی برسند که سهمیه ورودی بازی‌های المپیک را کسب کنند؟ گفت: ما در سه سال از آن برنامه ۵ ساله، عمدتا چیزی از دخترها نمی‌خواهیم. فقط به صورت جدی به دنبال استعدادیابی هستیم. اکنون در بخش مردان وضعیت ایده‌آلی نداریم، اما آن‌ها از دختران بسیار بهتر هستند. در بخش خانم‌ها اکنون دو و یا سه ورزشکار داریم که می‌شود به آن‌ها امیدوار بود. اما بقیه فاصله زیادی دارند. ما زمانی می‌توانیم در بخش بانوان موفق شویم که یک استعدادیابی خوب انجام داده و استعدادهای خوب‌مان را پرورش دهیم. در حالی که اکنون جرقه‌هایی زده شده، اما وضعیت خوبی در بخش دختران نداریم. با این شرایط هنوز المپیک برای ما دست‌نیافتنی است. اگر در آینده نفرات خوبی پیدا کنیم، شاید آن موقع بتوان بر روی آن‌ها حساب کرد.

امسال ۴۰ مدال بین‌المللی کسب کرده‌ایم

رییس فدراسیون دوومیدانی در پایان در مورد مدال‌های کسب شده توسط دوومیدانی کاران در این فصل گفت: ما امسال شش اعزام برون مرزی داشتیم که در مجموع ۳۱ مدال که ۱۱ طلا، ۱۳ نقره و هفت برنز بود را کسب کردیم. البته ۹ مدال قهرمانی آسیا را جز این آمار نیاوردیم و با آن، چیزی حدود ۴۰ مدال در سال جاری کسب کرده‌ایم. از همه مهم‌تر این که از لحاظ رکوردی پیشرفت خوبی را در بسیاری از رشته‌ها داشته‌ایم و بنابر برنامه ۵ ساله درصدد رشد این وضعیت هم هستیم.