دکتر احسانی و تشریح توسعه ورزش زنان در ایران

دکتر محمد احسانی عضو هیات‌رییسه کنگره بین‌المللی انجمن مطالعات مدیریت ورزش و اوقات فراغت جهانی در اجلاس این کنگره که در بریتانیا برگزار شد، به تشریح توسعه ورزش زنان در ایران پرداخت. عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد سابق دانشگاه منچستر، پیرامون مهم‌ترین مسائلی که در رابطه با توسعه ورزش زنان در کنگره بین‌المللی انجمن مطالعات مدیریت ورزش و اوقات فراغت جهانی (LSA) مطرح کرده است، گفت: در این کنگره مسائلی که پیرامون چالش‌های مدیریتی که زنان ورزشکار ایرانی با آن مواجه هستند،‌ بسیار مورد توجه اعضای کنگره قرار گرفت، برای آنها بسیار قابل توجه بود که ورزشکاران مسلمان توانسته‌اند در بخش ورزش قهرمانی این‌گونه پیشرفت داشته باشند.

وی ادامه داد: آنها باور نمی‌کردند که چنین روندی در ورزش زنان ایران در حال طی شدن است. من نیز اسلایدهای مختلفی از مسابقات اسلامی زنان، مسابقات دانشجویی، مسابقات آسیایی و جهانی را همراه با دیدار ایران و برلین نشان دادم.

وی ادامه داد: من بر این نکته تاکید داشتم که زنان ایرانی تمام امور داوری، مربیگری و ... را خودشان انجام می‌دهند.

دکتر احسانی با اشاره به نتایج مدیریتی که در بررسی وضعیت ورزش زنان ایران به دست آمده است، گفت: نتایج مدیریتی ورزش زنان نشان داد که زنان از ادغام ورزش زنان و مردان راضی نیستند، از طرفی زنانی که دارای تحصیلات بالای ورزشی هستند با ادغام موافق بودند،‌ چرا که آنها با استانداردهای بین‌المللی موافق‌اند. منتها شاید شرایط بومی و فرهنگی با این قضیه هم خوانی نداشته باشد که باید راهکاری برایش اندیشید تا در چارچوب ضوابط بین‌المللی سیاست‌های داخلی خود را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بسیاری از متخصصان ورزش زنان از مدیریت غیرتخصصی زنان در ورزش ناراضی‌اند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس نداشتن پوشش رسانه‌ای در رشته‌هایی که دارای پوشش اسلامی هستند و محدودیت‌های قانونی برای اسپانسر و کپی رایت را یکی دیگر از خلاءهای موجود در ورزش بانوان برشمرد و گفت بنابراین ورزش زنان به دلیل نداشتن حق پخش تلویزیونی باید مورد حمایت قرار گیرد و امکان حضور تماشاگران متعدد فراهم شود.

وی ادامه داد: در این میان به دلیل نداشتن ساختار مدون جدول زمانی بازی‌ها و تورنمت‌های بین‌المللی باعث شده درآمدزایی خوبی به خصوص در ورزش قهرمانی نداشته باشیم.

دکتر احسانی در پایان فراهم نبودن مکان مناسب برای ورزش همگانی را نیز از دیگر مشکلات زنان ذکر کرد و افزود: به دلیل محدودیت‌هایی که در اجتماع برای ورزش همگانی زنان وجود دارد، آنها نمی‌توانند آزادانه به ورزش کردن بپردازند. در این زمینه ورزشگاه‌های اختصاصی محدود است و در فضای آزاد نیز شرایط فراهم نیست، بنابراین باید برای پر شدن این خلاء ورزشگاه‌ها و پارک‌های خاص زنان احداث شود. از طرفی باید بحث امنیت و حمل‌ونقل بانوان مورد توجه جدی قرار گیرد و آنها در هنگام ورزش کردن احساس آرامش و امنیت کنند.