بی‌توجهی مدیران باشگاه‌ها باعث محرومیت آنها خواهد شد

عضو کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال از عملکرد دو تیم پرسپولیس و استقلال تهران برای حرفه‌ای شدن انتقاد کرد.

دکتر محمد خبیری در تشریح معیارهای حرفه‌ای شدن لیگ‌های فوتبال در آسیا، با ذکر مثال‌هایی گفت: ژاپنی‌ها وقتی خواستند حرفه‌ای شوند با ۵ بازیکن شروع کردند و اکنون از ما هم جلوتر هستند، اعلام کرده‌اند تا سال ۲۰۰۹ هم ۱۵هزار بازیکن خواهند داشت. اما در ایران واقعا دو باشگاه پیروزی و استقلال کمر خود را اول شکستند و در ادامه بقیه باشگاه‌ها را. اگر این دو باشگاه مقداری وارد مسائل سیاسی نمی‌شدند، در شرایط فعلی وضعیت به گونه دیگری بود. او با اشاره به شرایط حرفه‌ای شدن ادامه داد: هیچ یک از باشگاه‌ها نباید بدهی معوقه داشته باشند و باید گزارش حسابرسی خود را به مسوولان ذی‌ربط در AFC ارائه کنند، چرا که آنها حق دارند حتی حساب‌های بانکی باشگاه‌ها را نیز چک کنند.

خبیری گفت: در سال ۲۰۰۹ باید در هر هفته از ۹ بازی حداقل یکی پخش مستقیم شود و این روند باید به صورت نظام‌مند انجام شود. در سال ۲۰۱۲ باید ۵۰درصد بازی‌ها پخش مستقیم شود.

او ادامه داد: باشگاه‌ها باید مقررات خاصی برای حفظ حقوق رسانه‌ها داشته باشند و قطعا باید مشکل حق پخش تلویزیونی در ایران حل شود. مشکل ما روزی یکی از مشکلات اساسی در کشور ویتنام بود و هنگامی که به صورت ماده واحده به مجلس برده شد، سرانجام با پی‌گیری مسوولان حل شد.

دکتر خبیری، دخالت دولت‌ها را در امور باشگاه‌داری را وارد ندانست و گفت: حضور دولت در مواقع لازم بسیار مهم است. بی‌تردید هر چیز قاعده خودش را دارد و ما نمی‌توانیم بدون کمک دولت بسیاری از امور را پیش ببریم. اما دولت باید در جای خودش کار کند.

او هشدار داد که طبق قانون AFC جابه‌جایی هر بازیکن قدغن است و پیش و پس کردن هر دیداری تحت هیچ عنوانی قابل قبول نیست.

دکتر خبیری با اشاره به امور بازاریابی، رسانه و مالی، خواستار نظام‌مند شدن این موارد شد.

او از حضور «سوزوکی» رییس کمیته حرفه‌ای شدن باشگاه‌های آسیایی در ایران خبر داد و گفت: رعایت کردن استانداردهای فنی، موضوعی است که از سوی سوزوکی در ایران تشریح می‌شود.

عضو کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از شرایط حرفه‌ای شدن لیگ‌های آسیایی گفت: تعداد شرکت‌کنندگان در هر مسابقه باید شمارش شده و از طریق سیستم‌های دقیق شمارش اعلام می‌شود.

او با اشاره به قیمت بلیت گفت: فروش بلیت به هیچ وجه مجانی نخواهد بود و برای برگزاری برخی مسابقات در ایران با بلیت مجانی به ما کارت زرد داده‌اند. می‌توانیم بلیت را با قیمت پایین‌تر بفروشیم اما، هیچ مسابقه‌ای مجانی نخواهد بود.

خبیری در پایان گفت: ما نباید تصور کنیم که رسیدن به شرایط حرفه‌ای کار فوق‌العاده سنگینی است. بی‌تردید توان ما بسیار بالاتر از آیتم‌های مورد نظر AFC است. به نظر من ضوابط اعلام شده باید از طریق سازمان تربیت بدنی، نماینده سازمان لیگ، هیات‌ها و باشگاه‌ها مورد بررسی و هماهنگی لازم قرار گیرد. همه باید بدانند که ضوابط شرکت در ACL در سال ۲۰۰۹ اجباری است. بر این اساس در جلسه دیگری که قبل از آغاز مسابقات لیگ برتر فوتبال برای مدیران عامل باشگاه‌ها برگزار می‌کنیم، اگر آنها حضور نداشته باشند از حضور در لیگ محروم خواهند بود.