خبیری: روند بررسی اسا‌س‌نامه از سوی فیفا طبیعی است

دکتر محمد خبیری، عضو کمیته‌ی انتقالی فدراسیون فوتبال در رابطه با بررسی نحوه‌ی معرفی کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در کمیته‌ی انتقالی، معیارهای انتخاب صحیح رییس فدراسیون، بررسی چشم‌انداز طرح جامع و نحوه‌ی گزینش بازنگران آن، شکافتن مسایل باشگا‌هی به ویژه وضعیت استقلال و پیروزی و ... حرف می‌زند. دکتر خبیری در ارتباط با علت طولانی شدن زمان اعلام نظر فیفا در ارتباط با اساس‌نامه گفت: مدت زمان طی شده کاملا طبیعی است، روند بررسی اساس‌نامه یک تا دو ماه طول می‌کشد، از طرفی فیفا در حال حاضر درگیر برگزاری کنگره فوتبال است و این می‌تواند یکی از علل به طول انجامیدن زمان تصمیم‌گیری باشد.

او ادامه داد: همیشه ایراد به اساس‌نامه‌ها وارد می‌شود و بعد از ارائه‌ی اساسنامه به فیفا باید آن را اصلاح کرد، فیفا ظرف چند روز آینده، تکلیف اساس‌نامه را مشخص خواهد کرد.

عضو کمیته‌ انتقالی درباره‌ی چگونگی حضور نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: این امر به انتخاب شایسته‌ی رییس فدراسیون کمک می‌کند و افراد نمی‌توانند برای کسب شهرت و مقام خود را کاندیدا کنند و کسی این مسوولیت را به عهده می‌گیرد که مورد تایید جامعه‌ی فوتبال است و حداقل ده نفر او را کتبا نامزد کرده‌اند.

او خاطرنشان کرد: ‌اگرچه هر پنج نفر عضو مجمع حق معرفی یک نفر را برای پست‌های مختلف هیات رییسه دارند، اما، معمولا تعداد کاندیداها کمتر می‌شود، به طور مثال یکی از پست‌ها را باید روسای هیات استان‌ها پر کنند، اما، روسا رای خود را نمی‌شکنند و معمولا روی یک یا دو نفر توافق می‌کنند و آن را به عنوان کاندیدا به مجمع معرفی خواهند کرد.

خبیری در ادامه گفت: این روند در انتخاب رییس فدراسیون هم وجود دارد، به طوری که عموما روسای هیات‌ها، باشگاه‌ها و ... هر کدام در انتخاب رییس فدراسیون به توافق می‌رسند و معمولا تعداد کاندیدا کمتر از هفت نفر خواهد بود. این یک روند خوب است، چرا که انتخاب درست را کنترل می‌کند و اعضای مجمع خیلی حساب شده‌تر و هماهنگ‌تر از قبل کار می‌کنند.

مدیر فوتبال باید فوتبالی باشد

عضو کمیته‌ی انتقالی فوتبال در ارتباط با معیارهای انتخاب یک رییس فدراسیون گفت: او باید مدیر باشد، از مدیریت ورزش نیز آگاهی داشته باشد و فوتبال را بشناسد. تا کسی در فوتبال خوب کار نکرده باشد، حتی اگر در سایر رشته‌های ورزشی مدیر باشد، سکان هدایت فوتبال با اشکال مواجه می‌شود. هر ورزش ویژگی خاص خود را دارد، مدیر توانمند باید رشته‌ی ورزشی خود را بشناسد.

خبیری ادامه داد: مدیران سیاسی تعاملات سیاسی بالایی دارند و می‌توانند با مجلس و بدنه‌ی دولت ارتباط برقرار کنند، ولی اگر زمینه‌ی ورزشی و فوتبالی نداشته باشد، نمی‌تواند موفق شود. مدیری موفق است که بیش‌تر از آن که تعاملات بیرونی را هدایت کند، تعاملات درونی را سمت و سوق دهد و با بدنه‌ی داخلی مانند مربیان، مدیران باشگاه، بازیکنان و هیات‌ها ارتباط برقرار کند.

فوتبال خرج خودش را درمی‌آورد

خبیری گفت: بودجه به تنهایی نمی‌تواند فدراسیون را اداره کند. اگر مدیریت مالی وجود نداشته باشد، چه بسا این پول باعث صدمه زدن به بدنه‌ی فدراسیون شود. فوتبال یک محصول گران‌بهاست. امروزه فوتبال وارد اقتصاد کشورها شده و تسهیلات اقتصادی آن بر کسی پوشیده نیست، همه جای دنیا به فوتبال به عنوان منبع درآمد نگاه می‌کنند. او ادامه داد: مدیری موفق است که بتواند از این محصول به خوبی استفاده کند. اگر حق فروش تلویزیونی و رادیویی فوتبال درک شده و منابع کسب درآمد آن شناخته شود، نه تنها به راحتی می‌شود فدراسیون را اداره کرد، بلکه به سازمان تربیت‌بدنی هم کمک می‌کند. یک مدیر اگر با این توانمندی سکان‌دار فوتبال شود، فوتبال ما چندین برابر پیشرفت می‌کند.

او در ادامه گفت: اساتید دانشگاه می‌توانند مشاوران خوبی باشند و به بدنه‌ی فوتبال در اتخاذ تصمیمات صحیح کمک کنند.

بار کج به منزل نمی‌رود

خبیری به نبود طرح جامع در کشور اشاره کرد و گفت: چشم‌انداز ورزش کشور ما مشخص نیست و نمی‌دانیم در چه مسیری گام برمی‌داریم و به کجا باید برویم. تا زمانی که طرح و برنامه نداشته باشیم، نمی‌توانیم ورزش کشور را هدایت کنیم.

او ادامه داد: طرح جامع ورزش علیرغم داشتن نکات منفی، نکات مثبت بسیاری داشت، اما همه‌ به نقاط منفی روی آوردند و صورت مساله را پاک کردند. اگر ایرادی به طرح وارد است، باید در یک جمع تخصصی اصلاح شود. در این صورت است که می‌تواند در عرض شش ماه مدون و بازنویسی شود.

خواب ۲۷ ساله‌ی استقلال و پرسپولیس

نایب رییس پیشین فدراسیون فوتبال گفت: دولت در هیچ جای دنیا نمی‌تواند باشگاه‌دار خوبی باشد، استقلال و پرسپولیس در یک غفلت ۲۷ ساله بعد از انقلاب به سر می‌برند. ما اشتباه بزرگی کردیم که بخش دولتی را درگیر باشگاه‌داری کردیم و باید در یک برنامه‌ هدفمند چهار - پنج ساله، باشگاه‌داری را از بدنه‌ی دولتی جدا کنیم و اصل ۴۴ قانون اساسی در این راستا می‌تواند مورد استفاده‌ی باشگاه قرار بگیرد. او تاکید کرد: سازمان تربیت‌بدنی در حال حاضر عکس‌العملی کار می‌کند و مدیریت بحران نداریم تا این دو باشگاه در اختیار سازمان باشند، درآمدزایی کم است و مدیریت محکمی در باشگاه‌ها نمی‌بینیم. ما ۲۷ سال را از دست دادیم. خبیری به تغییرات مداوم مدیریتی اشاره کرد و گفت: این امر به نفع فوتبال نیست، اگر مدیران درست انتخاب نشده‌اند، باید در نحوه‌ی انتخاب تجدیدنظر شود و اگر درست انتخاب می‌شوند، پس چرا مدام آنها را عوض می‌کنیم. عضو کمیته‌ انتقالی فدراسیون فوتبال در ارتباط با اولتیماتوم AFC در خصوص باشگا‌ه‌داری حرفه‌ای گفت: ما قادریم به حداقل‌های آسیا عمل کنیم، به این شرط که خوب هدایت شویم و در این راستا هیات انتقالی قرار است در جلسه‌ای شاخص‌های AFC را به باشگاه‌ها معرفی کند، تا توجه آنها از مسایل پراکنده که به دردشان نمی‌خورد، به سمت مسایل مورد قبول AFC هدایت شود. وی به ورزشگاه نقش جهان اشاره کرد و گفت: نقش جهان یک استادیوم پرخرج و هزینه است، ولی، حداقل‌های AFC را ندارد، به طوری که در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا سپاهان باید در زمین ذوب‌آهن که با هزینه بسیار کمتر احداث شده بازی کند. می‌توان با خط مشی قرار دادن الگوی AFC به راحتی به این معیارها رسید.