تشکیل وزارت ورزش با اصل 44 مغایرتی ندارد

امیررضا واعظ آشتیانی درباره‌ طرح ادغام سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان و ایجاد وزارت ورزش و جوانان گفت: طرح تشکیل وزارت ورزش با اصل ۴۴ قانون اساسی هیچ مغایرتی ندارد و در صورتی که فدراسیون‌ها تحت پوشش کمیته ملی المپیک بروند، هیچ بار مالی را در پی نخواهد داشت. قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: من سوالم این است که اگر دو سازمان در هم ادغام شوند یا اینکه یک سازمان به وزارتخانه تبدیل شود چه مشکلی ایجاد می‌شود؟ تصمیم مجلس اتفاقا قوی‌تر از تصمیماتی است که دیگران می‌گیرند؛ چرا که مجلس در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مختلف مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کند و از کارشناسان دعوت می‌کند تا نظر کارشناسی دهند. اینکه به نمایندگان مجلس بتازیم، آنها را مورد عتاب قرار دهیم و به رفتارهای عجولانه متهم کنیم، کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه چندین سال است که ورزش استراتژی ندارد و کسی پاسخگو نیست، خاطرنشان کرد: زمانی که تصمیم به تشکیل وزارت ورزش می‌گیرند قطعا نظارت هم بیشتر می‌شود. مگر وقتی سازمان تربیت بدنی وزارتخانه شود بنا است ساختمان یا نیروی انسانی اضافه کنیم؟ وقتی سازمان تربیت بدنی به وزارتخانه تبدیل شود هزینه‌ها همین است، فقط سرفصل‌ها تغییر می‌کند. چندین سال است که سازمان تربیت بدنی استراتژی ندارد و کسی هم پاسخگو نیست. زمانی که وزارتخانه تشکیل شود، نمایندگان از مسوولان استراتژی می‌خواهند تا با برنامه‌های ورزش آشنا شوند و مطابق وظیفه نظارتی‌شان انجام برنامه‌ها را رصد کنند تا ببینند ورزش در کجا شاهد پیشرفت خواهد بود.

واعظ آشتیانی در واکنش به اظهارنظر روسای فدراسیون‌ها مبنی بر اینکه با تشکیل وزارت ورزش در مجامع جهانی دچار مشکل می‌شویم و با این شرایط دست خارجی‌ها برای تصمیم‌گیری برای ورزش ایران باز می‌شود، تاکید کرد: اگر نگرانی منتقدان نسبت به فدراسیون‌ها است هم اکنون پارادوکس بزرگی وجود دارد، حالا سازمان تربیت بدنی دولتی است، فدراسیون‌ها NGO هستند و مجامع انتخاباتی دارند که در واقع تشریفاتی است. اگر فدراسیون‌ها NGO هستند چرا هر رییس سازمانی که می‌آید روسای فدراسیون‌ها را که با رای مجمع انتخاب شدند عزل می‌کند و سرپرست می‌گذارد، آیا این دخالت در کار NGOها نیست که دولت می‌کند؟ در اینجا باید مانند کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه که کمیته ملی المپیک دارند و مراودات بین‌المللی خود را توسط این کمیته انجام می‌دهند، فدراسیون‌های ما هم زیرمجموعه‌ کمیته ملی المپیک باشند. روسای فدراسیون‌ها توسط مجمع انتخاب می‌شوند و رییس کمیته ملی المپیک هم با رای روسای فدراسیون‌ها انتخاب می‌شود، پس خوب است که فدراسیون‌ها با کمیته ملی المپیک کار کنند. کمیته هم رییس مجمع انتخابات فدراسیون‌ها شود و انتخابات را آزاد برگزار کند. اینجا می‌توان برای پست‌های رییس، نایب رییس و دبیر باملاک مشخص شرایط گذاشت، در کشورهای در حال توسعه یا توسعه‌یافته چون فدراسیون‌ها به واسطه اسپانسرهای مالی حمایت می‌شوند مشکلات مالی با آن شرایطی که در فدراسیون‌های ما حاکم است وجود ندارد. وزارتخانه باید ابتدا تدوین ‌کننده استراتژی کلان باشد و سپس نظارت کند. تشکیل وزارت ورزش هیچ ربطی به اصل ۴۴ قانون اساسی ندارد، بلکه نشان می‌دهد دولت و مجلس چقدر به ورزش اهمیت می‌دهند و با ایجاد امکانات زیربنایی مردم را در سنین مختلف در ابعاد قهرمانی، حرفه‌ای و همگانی به ورزش علاقه‌مند می‌کنند.

آشتیانی با بیان اینکه وزارت ورزش باید بودجه فدراسیون‌ها را از طریق کمیته ملی المپیک به آنها اختصاص دهد، تصریح کرد: وزارت ورزش باید بودجه مناسب را در شرایطی که فدراسیون‌ها اسپانسر مالی مناسب ندارند درخواست کند و آن را به کمیته ملی المپیک دهد تا به فدراسیون‌ها کمک کند و در مقابل هم وزارتخانه انتظاراتش را از کمیته ملی المپیک طلب کند. وزارت ورزش باید تا جایی به فدراسیون کمک کند که فضای اقتصادی به گونه‌ای تلطیف شود که اسپانسرها بیایند و از فدراسیون‌ها حمایت کنند تا آنها مستقل شوند. هر چند خود کمیته هم باید درآمد داشته باشد، شرایط اقتصادی کشور ما این طور نیست که کمیته ملی المپیک خودکفا شود، پس نیاز به بسترسازی، زمان و کمک است. اگر فدراسیون‌ها به زیرمجموعه کمیته ملی المپیک بروند اصل ۴۴ قانون اساسی رعایت می‌شود. واگذاری امکانات سخت‌افزاری ورزش به بخش خصوصی را نمی‌توان محقق شدن اصل ۴۴ قانون اساسی دانست. دولت وظیفه دارد شرایط و امکانات لازم را برای تحقق اصل ۴۴ فراهم کند.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در واکنش به ادعای برخی مبنی بر اینکه مجلس به دلیل عدم پاسخگویی سازمان تربیت بدنی و بدون کار کارشناسی تشکیل وزارتخانه را تصویب کرده است، گفت: این نهایت بی‌انصافی است که بگویند کار کارشناسی صورت نگرفته، من سخنگوی مجلس شورای اسلامی نیستم؛ ولی مدت‌ها است که بحث تشکیل وزارت ورزش مطرح بوده است. منتقدان باید بحث کارشناسی کنند، کلی گویی نکنند. اهل رسانه هم میزگرد و مناظره بگذارد. مدعیان بیایند و بگویند که چگونه تصویب تشکیل وزارت ورزش مغایر اصل ۴۴ قانون اساسی است و چطور ما در المپیک لندن به مشکل برمی‌خوریم، تشکیل وزارتخانه به احتمال زیاد در شورای نگهبان تصویب می‌شود، وقتی فدراسیون‌ها زیرمجموعه کمیته ملی المپیک باشند این موضوع حل می‌شود، بنابراین هیچ نیازی به استخدام نیرو نیست. مگر در وزارتخانه‌ها سازمان یا NGO وجود ندارد، مگر در وزارت کار NGO وجود ندارد، از نام NGO معلوم است که چه ماهیتی دارد، تشکیل وزارت ورزش بار مالی نخواهد داشت، نیروهای داوطلب کارشان را انجام می‌دهند.