اول حق ورزش حرفه‌ای را بدهید، بعد لایحه تصویب کنید

سرپرست باشگاه استقلال گفت: مجلس اول زیرساخت‌های ورزش را درست کرده و حق فوتبال حرفه‌ای را ادا کند بعد لایحه ممانعت از هزینه در ورزش حرفه‌ای را به تصویب برساند. علی فتح‌الله زاده درباره تصمیم مجلس شورای اسلامی‌درباره لغو اختصاص یک درصد از بودجه وزارتخانه‌ها به ورزش و نیز مخالفت با هزینه کردن دولت در ورزش حرفه‌ای، گفت: مجلس بهتر است اول زیرساخت‌های ورزش را درست کند و ورزش ما حداقل استانداردهای بین‌المللی را پیدا کند آن وقت از هزینه کردن دولت جلوگیری کند. معتقدم برای‌این تصمیم کار کارشناسی صورت نگرفته است. ما هر چقدر در ورزش هزینه کنیم، با‌این شرایط کم است.

معتقدم دوستان ما در مجلس باید با کارشناسان بیشتری در‌این زمینه صحبت کنند و از کسانی که در امور اجرایی ورزش فعالیت کرده‌اند نظر بگیرند. وی افزود: اگر می‌خواهید دولت در ورزش هزینه نکند حداقل حق ورزش حرفه‌ای را ادا کنید تا باشگاه‌های ما زمین نخورند. باید حق حرفه‌ای‌ها داده شود و آن وقت به طور مثال یک درصد از بودجه وزارتخانه‌ها صرف ورزش نشود. به طور مثال حق پخش تلویزیونی باشگاه پرسپولیس و استقلال در سال حدود ۳۰، ۴۰ میلیارد تومان می‌شود. آیا ‌این مبلغ را به ما می‌دهند؟

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال در انگلستان با همه درآمدهایی که یک باشگاه دارد اگر بخواهد برای خود استادیوم بسازد دولت مبلغی در حدود ۶۰ میلیون دلار را در اختیارش قرار می‌دهد. در تمام کشورهایی که ورزش و فوتبال حرفه‌ای دارند دولت برای هزینه کردن در ورزش و کمک به بخش خصوصی هیچ وقت خود را عقب نمی‌کشد.

عضو هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به ‌این سوال که اگر چنین اقدامی‌از سوی مجلس صورت نگیرد، فوتبال ما چه شرایطی پیدا خواهد کرد؟ گفت: در آن صورت فوتبال حرفه‌ای ما از بین می‌رود و قطعا تا ۴ سال‌ آینده ما هیچ حرفی برای گفتن در مجامع بین‌المللی نخواهیم داشت.

مدعیان اختصاص یک‌ درصد بودجه در مدیریت‌های خود تجدیدنظر کنند

از سوی دیگر رییس کمیته تربیت‌بدنی مجلس گفت: برخی از افراد مسوول در ورزش کشور که بسیاری از شکست‌های ورزشی نیز متوجه آنها است، نادانسته به خاطر حذف یک درصد بودجه دستگاه‌ها به امر ورزش، اتهاماتی را متوجه مجلس کرده‌اند که به هیچ‌وجه صحیح نیست.

حجت‌الاسلام سید جلال یحیی‌زاده افزود:‌این افراد در صحبت‌هایی که داشتند، ادعا کرده‌اند با حذف یک درصد، ورزش حرفه‌ای نابود شده و ضرر خواهد کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در عین حال تصریح کرد: بنده از ‌این مدعیانی که فرصت نگاه کردن به لایحه برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه - که دولت آن را به مجلس آورده- را نداشته‌اند، تقاضا دارم اگر حرف ما را قبول ندارند از مجلس شورای اسلامی ‌یا حتی از خود دولت؛ آنچه که در قالب برنامه پنجم برای ورزش به مجلس ارائه شده را گرفته و بعد از مطالعه آن، قضاوت کنند.

رییس کمیته تربیت بدنی و جوانان مجلس، با بیان ‌اینکه جایگزینی مناسب در برنامه به جای یک درصد صورت گرفته، ادامه داد: جالب‌اینجا است که به جای یک درصدی که دولت در برنامه پنجم پیشنهاد کرده بود و مجلس آن را حذف کرد، دستورات بسیار خوبی در برنامه پنجم گذاشته شد، در حالی که در آن یک درصد هم اصلا ورزش حرفه‌ای دیده نشده بود؛ بلکه در آنجا تنها یک درصد صراحتا و آشکارا برای ورزش‌های همگانی، قهرمانی و زیرساخت‌ها ذکر شده بود.

وی افزود: بنابراین حذف یک درصد هیچ آسیبی به ورزش حرفه‌ای نخواهد زد و کسانی که‌این ادعا را کرده‌اند - که بعضا شاید شکست‌هایی که بعدها خواهند داشت را به پای حساب حذف یک درصد خواهند گذاشت - بدانند ‌اینها عوام‌فریبی است و بهتر است در مدیریت‌های خود تجدیدنظر کنند.

پیگیری موضوع اختصاص یک درصد از بودجه نهادها به ورزش

رییس سازمان تربیت بدنی تاکید کرد که موضوع اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی کشور به ورزش را پیگیری می‌کنم.«علی سعیدلو»‌ دیروز گفت: متاسفانه ماده اختصاص یک درصد از بودجه نهادها و دستگاه‌های اجرایی در مجلس رای نیاورد ولی ما آن را پیگیری می‌کنیم و با توضیح بیشتر ‌این موضوع در مجلس ، زمینه تصویب آن را فراهم می‌کنیم. رییس سازمان تربیت بدنی یادآور شد: البته اختصاص یک درصد از بودجه در سال۸۹ به تصویب رسیده است و ما بر‌این اساس به فدراسیون‌ها وعده داده‌ایم که از آنها حمایت خواهیم کرد و به طور یقین‌این امر امسال عملیاتی خواهد شد. سعیدلو گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس نیز علاقه‌مند هستند ‌این موضوع (اختصاص یک درصد بودجه نهادها به ورزش) در برنامه پنجم به تصویب برسد؛ چرا که وقتی به استان‌های خود می‌روند جوانانشان از آنها می‌خواهند که امکانات ورزشی مورد نیاز را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه مسوولان عالی کشور پشتیبان‌ این موضوع هستند و بر طبق آن ما هم پیگیر آن هستیم.