نفس راحت قطبی

بالاخره بعد از سه بازی توام با شکست، تیم ملی در یک بازی برتر و حساب‌شده موفق به پیروزی مقابل کره شمالی شد. با توجه به قهرمانی

کره شمالی(با ۶ امتیاز) و با در نظر داشتن اتفاقات بازی اول، می‌شود گفت که با وجود همه انتقادات، ما با کمی جدیت حتی می‌توانستیم به قهرمانی برسیم، اما در نهایت تیم آخر این تورنمنت شدیم.

شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸؛ گل: مهرزاد معدنچی(۴۴)

ایران: مهدی رحمتی، احسان حاج صفی، سیدجلال حسینی، هادی عقیلی، خسرو حیدری، آندرانیک تیموریان، پژمان نوری، محمدرضا خلعتبری(۸۳ غلامرضا رضایی)، میلاد زنیدپور، مهرزاد معدنچی، کریم انصاری فرد(۷۴میلاد میداوودی)

شرح بازی: سومین دیدار ایران در مسابقات چهارجانبه قطر نمایش متفاوتی از دیدارهای قبلی تیم ملی ایران با هدایت افشین قطبی بود. تیم ملی با همان سیستم همیشگی ۱ـ۳ـ۲ـ۴ در برابر کره شمالی صف‌آرایی کرد.

بازیکنان میانی تیم ملی ایران با پاس‌های پرتعداد عرضی جریان بازی را در اختیار گرفتند، ولی نمی‌توانستند موقعیت خطرناک گلزنی ایجاد کنند. تنها موقعیت‌های ایران در نیمه اول دو ضربه به تیره دروازه کره شمالی بود و گل ایران روی موقعیت نصف و نیمه و با سماجت مهرزاد معدنچی به دست آمد. نتیجه نیمه اول و تعداد موقعیت‌های خطرناک ایران تناسبی با آمار پایان نیمه اول بازی نداشت. تیم ایران ۶۸% زمان بازی در نیمه اول بازی در اختیار داشت، ولی اصرار بیش از حد بر استفاده از سانتر از جناحین موجب شد که مهاجمین ایران موقعیت‌های مناسبی در نیمه اول به دست نیاورند.

شروع نیمه دوم با تغییر فرم کره شمالی همراه بود. تیمی که نیمه اول حتی یکبار هم به منطقه جریمه نزدیک نشده بود در نیمه دوم سعی داشت که با پاس‌های بلند و فشار روی مدافعین میانی ایران، آنها را به اشتباه وادار کند. ولی حسینی و عقیلی نمایش کم اشتباه‌تری نسبت به دیدارهای گذشته ارائه داده‌اند و حتی حضور مهاجم بلندقامت کره شمالی هم موجب ایجاد موقعیت خطرناک گلزنی برای این تیم نشد. ایران در این نیمه یک موقعیت عالی را توسط زنیدپور از دست داد و در سایر دقایق به جنگ تن به تن با بازیکنان کره پرداخت. در پایان این تورنمنت، تیم ملی کره شمالی با کسب مقام نخست جایزه ۲۵۰ هزار دلاری را از آن خود کرد و تیم های قطر، مالی و ایران به ترتیب ۲۰۰ ، ۱۰۰ و ۵۰ هزار دلار دریافت کردند.

شرح گل:

(۱ـ صفر ایران): مهرزاد معدنچی، با پیگیری یک توپ مرده که میان مدافعان پرتعداد کره، این دست و آن دست می‌شد، با ضربه هوشمندانه از لابه‌لای آنها توپ را به تور دوخت. این گل از گل‌های خاص مهرزاد بود.

بهترین بازیکن: آندرانیک تیموریان هافبک وسط تیم ملی یکی از بهترین بازی‌های این مدت خود را به نمایش گذاشت. زوج او و پژمان نوری اگر خلاقیت بیشتری داشتند،‌ تیم ملی را در پست وسط بیمه می‌کردند.

اتفاق ویژه: قضاوت داور این مسابقه اعصاب بازیکنان ایران را خراب کرد. داور در دقیقه ۹۰+۳ یک خطای مشکوک پشت محوطه جریمه ایران گرفت که اعتراض بازیکنان منجر به دریافت اخطار برای معدنچی شد. به نظر این داور از اعلام یک پنالتی هم به سود ایران خودداری کرد. افشین قطبی هم در لحظاتی با داور چهارم با حالتی اعتراض‌آمیز گفت‌وگو کرد.