بر اساس بانک اطلاعاتی که توسط مدیران نادو برای ارائه به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ تهیه شده است، ورزش ایران طی یک سال گذشته میلادی ۱۹ دوپینگی داشته که این آمار نشان از افزایش تعداد دوپینگی‎های کشورمان نسبت به زمان مشابه سال قبل دارد.

معرفی تعداد دوپینگی‎های یک سال گذشته ورزش ایران بنا به درخواست آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) و با توجه به پایان یافتن سال ۲۰۰۹ میلادی صورت گرفته است. مدیران نادو ایران که به عنوان متولی مبارزه با دوپینگ در کشورمان مامور تهیه گزارش کاملی از فعالیت‎های صورت گرفته در این زمینه بودند، علاوه بر معرفی تعداد دوپینگی‎های ایران، آمار کلی از تمام فعالیت‎های صورت گرفته در زمینه کنترل و مبارزه با دوپینگ در رشته‌های فوتبالی و غیرفوتبالی را در قالب «پرونده سال ۲۰۰۹» برای ارائه به وادا آماده کرده‎اند.

دکتر رامین احمدی طباطبایی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: آمار ارائه شده به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در برگیرنده فعالیت‎های آموزشی، تعداد کلی نمونه‏‎گیری‎های و نتایج مربوط به آنها و همچنین فدراسیون‌هایی است که از دیدارها یا اردوی تیم‎های آنها سرکشی شده است. این گزارش با لحاظ شدن آمار مربوط به فدراسیون فوتبال تنظیم شده است.

کنترل دوپینگ در ۲۹ فدراسیون

طی یک سال گذشته میلادی ورزشکاران ۲۹ فدراسیون به دفعات مورد آزمایش دوپینگ قرار گرفتند، البته فدراسیون فوتبال در این زمینه به صورت مجزا فعالیت داشته است. اما نمونه‎گیری از ورزشکاران ۲۸ فدراسیون دیگر توسط افسران نادو انجام شد. بدنسازی و پرورش اندام، تکواندو، جودو، ووشو، جانبازان و معلولان، کشتی، تیراندازی، دوچرخه‎سواری، دوومیدانی، بسکتبال، شمشیربازی، شنا، کاراته، هاکی، ورزش‎های سه گانه، بیسبال، والیبال، ژیمناستیک، بوکس، ورزش‎های رزمی و ناشنوایان از جمله رشته‎هایی هستند که افسران نادو در طول سال میلادی جاری از اردوی تیم‎های ملی یا محل برگزاری رقابت‎های آنها سرکشی کردند و از ورزشکاران‌شان تست دوپینگ گرفتند.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با بیان اینکه در سال ۲۰۰۹ از ۶۰۸ ورزشکار ایرانی در رشته‎های تست دوپینگ گرفته شد، اظهارداشت: «در این میان نتیجه آزمایش ۱۹ ورزشکار مثبت اعلام شد، البته نتیجه ۸ نمونه‎گیری مربوط به رشته‎های هندبال و کاراته که در ۲ روز پایانی سال ۲۰۰۹ گرفته شد، هنوز مشخص نشده است.»

افزایش تعداد دوپینگی‎ها

طبق آمار اعلام شده از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) ایران تنها ۱۲ نمونه مثبت در سال ۲۰۰۸ داشته است. در حالی که این آمار در سال ۲۰۰۹ با رشد ۷ پله‎ای مواجه بوده است، البته مجموع نمونه‎گیری‎های صورت گرفته از ورزشکاران ایرانی در سال ۲۰۰۸ تنها ۵۵۸ مورد بوده است.

طبق آمار شفاهی فدراسیون فوتبال، این فدراسیون در این مدت ۱۴۸ نمونه داشته است. نادو ایران نیز ۴۵۲ بار برای نمونه‎گیری اقدام کرد. ضمن اینکه از میان آمار نمونه‎های مثبت ۲ مورد آن مربوط به فوتبال بود و مابقی مربوط به دیگر رشته‎ها بود.

آلوده‎ترین رشته‌ها

طباطبایی با استناد به نتایج به دست آمده از نمونه‎گیری‎های انجام شده یاد آور شد: «ورزشکاران بدنسازی و پرورش اندام بیشتر از دیگر رشته‎ها متهم به دوپینگ شدند. از مجموع ۳۹ باری که از ورزشکاران این رشته نمونه‎گیری شد، نتیجه ۳ نمونه مثبت بود. این آمار در رشته‎های دیگر وجود نداشت.»

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ همچنین به رشته‌هایی که اصلا نتیجه مثبت نداشتند اشاره کرد و گفت: بسکتبال (۲۴ بار)، ووشو (۲۱ بار)، تیراندازی (۱۶ بار) و فوتسال (۱۳ بار) رشته‎هایی هستند که با وجود تعداد زیاد نمونه‎گیری، هرگز نتیجه مثبت نداشتند.

«نادو» در جهت اهداف «وادا»

طباطبایی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد: عملکرد نادو کاملا با استانداردهای وادا مطابقت دارد. ایران جزو کشورهایی است که ورزشکار دوپینگی کمی دارد. در سال ۲۰۰۸ و طبق اعلام وادا کشورهایی مانند هلند(۶۹ نمونه مثبت)، دانمارک (۶۳ نمونه مثبت)، نروژ (۵۳ نمونه مثبت)، چک (۴۵ نمونه مثبت)، فنلاند (۴۲ نمونه مثبت) و انگلستان (۳۹ نمونه مثبت) ورزشکاران دوپینگی زیادی داشتند، اما ایران مانند کره‌جنوبی و مالزی تعداد نمونه‌های مثبت

کمی دارد.