ایران جام را پس نداد

حدیث علمی

شب، شب ایرانی‌ها بود و پرافتخارترین تیم آسیا هم حریف آنها نشد تا بسکتبالیست‌های ایرانی قهرمانی بیست‌و‌پنجمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا را به نام خود ثبت کنند و جام قهرمانی را به خانه برگردانند. تیم ایران که سال گذشته هم روی سکوی اول ایستاده بود و سهمیه المپیک را گرفته بود، این بار در شرایطی از عنوانش دفاع کرد که قبل از این دو قهرمانی پیاپی عنوانی بهتر از چهارمی به دست نیاورده بود.

تیم ایران قبل از رسیدن به فینال، چین تایپه، ازبکستان، کویت، ژاپن، فیلیپین، کره جنوبی، قطر و اردن را پشت سر گذاشته بود و در شرایطی پا به فینال گذاشت که حریفش تیمی نبود جز چین میزبان که با ۱۶ مدال طلا و برنز پرافتخارترین تیم شرکت‌کننده در مسابقات بود. صدور سهمیه جهانی برای بسکتبال ایران و چین خیال بازیکنان و مربیان دو تیم را از این نظر به قدری راحت کرده بود که تنها هم‌وغمشان اجرای نمایش قدرت در فینال بود. برای دو تیم شانسی مساوی تصور می‌شد؛ نه بیشتر و نه کمتر. هر دو تیم با هشت پیروزی و بدون باخت به فینال رسیده بودند، اما ایرانی‌ها که تکرار قهرمانی را مهم‌تر از سهمیه می‌دانستند و نهایتا هم چین را برای کسب پانزدهمین مدال طلایش ناکام گذاشتند. ملی‌پوشان ایران برای به دست آوردن این پیروزی به دردسر هم نیفتادند و به راحتی چین را مقابل چشم طرفدارانش شکست دادند. ثبت نتیجه ۷۰ بر ۵۲ مقابل تیمی که دو بازیکن شاغل در NBA دارد، نشان‌دهنده تفاوت فنی دو تیم در جریان بازی دارد. وسلین ماتیچ، سرمربی تیم ایران، بعد از کسب این نتیجه گفت: «چینی‌ها خسته بودند.»

او ادامه داد: «دیدار با چین، مشکل‎ترین بازی ما در این رقابت‏ها نبود. راستش را بخواهید، ما توانستیم به سادگی و خیلی راحت تیم ملی چین را شکست دهیم. این را می‎توانید از اختلاف ۱۸ امتیازی متوجه شوید.» او که می‌دانست برای موفقیت در فینال باید از همان ابتدای بازی از حریف پیش بیفتد، از اینکه چین بعد از بازی سنگین مقابل لبنان دیگر رمقی برای بازی فینال نداشت، خوشحال بود. ماتیچ درباره همتای چینی‌اش هم گفت: «او باید برای نحوه مبارزه با تیم ایران راه‌حلی پیدا می‎کرد، اما هرگز در انجام این کار موفق نبود.»اما پیروزی مقابل چین و قهرمانی دوباره ایران در جام ملت‌های آسیا پاسخ سوالات زیادی را داد. فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی که درباره قهرمانی ایران منتشر کرد، نوشت: «هنگامی که ایران در مسابقات آسیایی ۲۰۰۷ توکوشیما به مقام قهرمانی رسید، یک سوال همچنان بدون پاسخ باقی ماند و اینکه آیا اگر چین با ترکیب کامل خود برابر این تیم قرار می‌گرفت، ایران می‌توانست قهرمان مسابقات باشد؟» حالا بعد از دو سال پاسخ این سوال داده شده است. فدراسیون جهانی بسکتبال در ادامه گزارشش با اشاره به برتری ایران در تمام دقایق بازی نوشت: «یک کارشناس در نیمه اول زمانی که ایران ۴۲ بر ۲۵ از حریف پیش افتاد، گفت: «بسکتبال مسابقه‌ مغزها است» و ایران برنده این بازی بود. تیم ایران مصمم بود تا بتواند برتری خود را بر حریف دیکته کند. یک نمونه کلاسیک مصمم بودن ایران در لحظات آغازین مسابقه کوارتر چهارم زمانی بود که مهدی کامرانی گارد راس ۱۸۰ سانتی‌متری ایران با «یی» بازیکن ۲۱۲ سانتی‌متری برای یک ریباند درگیر شد و موفق شد توپ را از این حریف بگیرد. کامرانی گفت: «ما در این مسابقه با تمام وجودمان بازی کردیم.»

قهرمانی ایران از نگاه آمار

آمارهای سایت مسابقات بسکتبال جام ملت‌های آسیا نشان از قهرمانی مقتدرانه تیم ایران دارد. تیم ملی بسکتبال ایران با کسب ۹ برد پیاپی عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و جام بیست و پنجم را فتح کرد. پس از ایران تیم ملی بسکتبال چین با هشت برد دوم شد و اردن با قرار گرفتن در رده سوم مسابقات به دو تیم دیگر آسیا (ایران و چین) در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۰ ترکیه اضافه شد. تیم‌های بسکتبال لبنان و تایپه هر کدام با پنج برد چهارم و پنجم شدند و قطر تیم ششم این دوره از رقابت‌ها لقب گرفت. تیم‌های کره جنوبی، فیلیپین، قزاقستان و ژاپن نام خود را در بین ۱۰ تیم برتر مسابقات جای دادند. کویت، امارات، هند، ازبکستان، اندونزی و سری‌لانکا بدون برد تیم‌های یازدهم تا شانزدهم را تشکیل دادند؛ اما در بین بهترین بازیکنان این جام نام صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی می‌درخشد. نیکخواه بهرامی، کاپیتان تیم ایران بیشترین آمار پاس‌های منجر به گل را به خود اختصاص داد و در بین امتیازآورترین‌ها به عنوان نفر سوم معرفی شد. او بعد از قهرمانی گفت: «نشان دادیم بهترین تیم آسیا هستیم.» حامد حدادی، بازیکن تیم بسکتبال ممفیس گریزلیز نیز با ثبت میانگین ۱۳ امتیاز با فاصله‌ای قابل‌توجه به عنوان نفر اول بهترین ریباندها معرفی شد تا تیم ملی بسکتبال برای دومین بار عنوان قهرمانی آسیا را پس از مسابقات سال ۲۰۰۷ توکوشیما از آن خود کند. همچنین در تازه‌ترین رده‌بندی بهترین تیم‌های بسکتبال جهان و در شرایطی که تیم‌های اول تا بیستم بدون تغییر در جای خود باقی ماندند، تیم ایران با صعود دو پله‌ای از رده بیست و سوم به رده بیست و یکم بهترین تیم‌های بسکتبال جهان صعود کرد. براین اساس تیم ایران با کسب ۸۹ امتیاز به رده بیست و یکم جهان صعود کرد. تیم ملی بسکتبال در آسیا پس از تیم چین رده دوم را در اختیار دارد. در این رده‌بندی آرژانتین با کسب ۸۸۱ امتیاز در رده نخست است و آمریکا و اسپانیا به ترتیب با ۸۶۸ و ۷۳۹ امتیاز رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

تبریک فوتبالی‌ها به بسکتبال

بعد از قهرمانی تیم ملی بسکتبال در آسیا، علاوه‌بر محمود احمدی‌نژاد، فدراسیون فوتبال هم به ملی‌پوشان بسکتبال تبریک گفت. در بخشی از پیام تبریک فدراسیون فوتبال به ملی‌پوشان بسکتبال آمده است: «مرحبا به غیرتتان، آفرین بر استقامتان، درود بر دستان خوش نشانتان که با پرتاب های آرش‌وار توپ‌ها را در داخل سبدها می‌کاشتید و لرزه به‌اندام حریفان می‌انداختید. قهرمانی شما و صعود به جام جهانی افتخار ورزش کشور است و طعم شیرینی این صعود تا مدت‌ها زیر زبان همه ورزشی‌ها می‌ماند.»