ایسنا- عضو هیات علمی دانشگاه تهران مدعی است که مدیریت عالی ورزش ایران مقاوم در برابر نوآوری در ورزش کشور است: با توجه به اینکه این نوع مدیریت در هرم ورزش ایران قرار دارد، بنابراین هیچ‌گونه نوآوری نمی‌تواند در ورزش محقق شود؛ چرا که زمینه‌های لازم فراهم نیست. دکتر محمود گودرزی که در رابطه با چگونگی ایجاد نوآوری و تحول در ورزش ایران سخن می‌گفت، اظهار کرد: هرگونه نوآوری که بخواهد در مجموعه‌ ورزش ایجاد شود به ایجاد زمینه لازم نیاز دارد و نمی‌توانیم یکباره موضوعی را مطرح کنیم و سپس در انتظار محقق شدن آن باشیم. بنابراین تا زمینه کار فراهم نشود، نوآوری پدید نخواهد آمد. در ادامه همین نوآوری است که شکوفایی نیز صورت می‌گیرد.

وی وجود مدیران در هر سازمان و موسسه‌ای را مهمترین عامل نوآوری و یا مقاومت در برابر آن دانست و گفت: در سازمان ورزش نیز به همین صورت است. مسوولان سازمان عنصر مهم نوآوری هستند و رده‌های پایین مدیریتی نیز به همین شکل از آن تبعیت می‌کند.

گودرزی طرح جامع ورزش را به عنوان مقوله‌ای نو در ورزش کشور دانست که مدیران و برخی افراد دیگر در مقابل تحقق آن مقاومت نشان داده‌اند.

وی با طرح این پرسش که پس چگونه باید در عرصه‌ای خاص به نوآوری پرداخت، گفت: طرح جامع ورزش تا میزانی می‌توانست نظم و یکپارچگی را در ورزش ایران محقق کند، اما مدیریت عالی سازمان تربیت بدنی در برابر این طرح قرار گرفتند؛ بنابراین نوآوری نمی‌تواند بدون داشتن برنامه و زمینه لازم محقق شود.

وی با اشاره به چگونگی ایجاد زمینه‌سازی برای نوآوری گفت: اینکه از صاحب‌نظران دعوت به عمل آید تا آنها طرح‌های خود را ارائه کنند و مشخص شود که آنها پذیرای طرح‌های تحقیقاتی هستند، نوعی ایجاد زمینه لازم برای کار است. به عقیده من شکست طرح جامع ورزش یکی از موارد مقابله با نوآوری بود.

وی گفت: متاسفانه مدیران ما بیشترین وقتی را که صرف ورزش می‌کنند مربوط به موضوعاتی از قبیل آبی و قرمز است که اصلا به مدیریت عالی ورزش ربطی ندارد و وقت مدیران عالی صرف مسائلی می‌شود که در سطح کلان نیست.

گودرزی ادامه داد: مدیران ورزشی از کار تخصصی دور هستند. به این ترتیب شرایطی پیش می‌آید که جا برای کسانی خالی می‌شود که خلاقیت‌ها نیز شکسته می‌شود و در بلندمدت همه اقشار جامعه از آن زیان خواهند دید.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که با روند فعلی پیشنهاد شما چیست و باید به چه سمتی حرکت کرد، گفت: با توجه به چهار مولفه ورزش (همگانی، پرورشی، قهرمانی و حرفه‌ای) دیدگاه مدیریت کلان ورزش ایران و سیاسیون به شکلی است که همه در دو بعد قهرمانی و حرفه‌ای خلاصه شده است و بخش مهمی از اعتبارات هفتاد میلیونی کشور صرف درصد بسیار محدودی از ورزشکاران کشور می‌شود و تا موقعی که این روند وجود داشته باشد، راه به جایی نخواهیم برد.