حضور پررنگ باشگاه‌های خصوصی در لیگ قابل تقدیر است

مربی سابق تیم ملی و کارشناس بسکتبال، رقابت‌های لیگ برتر در سال ۸۶ را دارای ویژگی‌های مثبت و قابل توجه دانست و گفت: ظرف چند سال اخیر پیشرفت‌های ارزشمندی در زمینه نوع به‌کارگیری بازیکنان خارجی، افزایش اعتماد به نفس بازیکنان ایرانی، سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و تغییر نسلی که کم کم در بین داوران در حال شکل‌گیری است، صورت گرفته است که امیدوارکننده به نظر می‌رسد. صفاعلی کمالیان، کارشناس بسکتبال حضور پررنگ باشگاه‌های خصوصی را قابل تقدیر قلمداد و خاطرنشان کرد: افزایش علاقه‌مندی باشگاه‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در مسابقات لیگ بسکتبال ارزشمند است؛ اما موضوعی که باید بیشتر به آن توجه شود، بحث تطبیق توقعات است با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی باشگاه‌ها. به هر حال باید پذیرفت هر تیم به نسبت سابقه‌ای که دارد و البته تدارکاتی که برای حضور هرچه بهتر می‌بیند، می‌تواند قضاوت منطقی برای خود ترسیم کند اما، متاسفانه به نظر می‌رسد گاهی این تعادل به درستی شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: طرح موضوعاتی از قبیل قول قهرمانی زودهنگام حتی چندین ماه پیش از آغاز مسابقات لیگ ناراحت‌کننده است و قطعا نمی‌تواند نشانه‌های خوبی از پیشرفت داشته باشد.

کمالیان امکانات و تدارکات حال حاضر در بسکتبال را ناکافی می‌داند و یادآور می‌شود: امکانات در اختیار ورزش بسکتبال در ایران درخور این جامعه رو به رشد نیست. متاسفانه در تهران تنها یک سالن می‌تواند برگزارکننده مسابقات بسکتبال باشد که البته دلایل زیادی نیز برای استاندارد نبودن آن سالن وجود دارد. به اعتقاد من، ما باید به این موضوع از یک گام عقب‌تر نگاه کنیم جایی که در زمینه توسعه امکانات زیربنایی و تاسیساتی نه تنها در سطح وسیع، بلکه در باشگاه‌ها هم موفق‌ نبوده‌ایم. بنابراین از سازمان تربیت بدنی توقع می‌رود که با تعریف نظامی قانونمند، سازماندهی بهتری را در این زمینه صورت دهد. ترغیب و جهت‌دهی باشگاه‌ها به سوی ساخت‌وساز قطعا یکی از عواملی است که می‌تواند ورزش ایران را نه تنها در بسکتبال بلکه در فوتبال و سایر رشته‌ها نیز از اقدام تنها و صرف و محدود شدن در هزینه‌های جاری دور کند.

اما نوع پوشش تلویزیونی مسابقات بسکتبال در سال گذشته با انتقادات زیادی مواجه شد. این نارضایتی‌ها زمانی افزایش یافت که تیم ملی بسکتبال ایران توانسته بود جواز حضور در بین ۱۲ تیم برتر جهان را کسب کرده و به بازی‌های المپیک پکن راه یابد.

کارشناس بسکتبال ایران در این زمینه اظهار داشت: عدم پوشش تلویزیونی مسابقات لیگ در مراحل پایانی برای همه علاقه‌مندان به بسکتبال نگران کننده بود. خصوصا بعد از موفقیت‌های بسکتبال این امر به چشم آمد و حتی تا پوشش تصویری مسابقات بسکتبال غرب آسیا هم ادامه داشت. در مجموع این توقع از سازمان صدا و سیما می‌رود تا با هر کیفیتی که می‌خواهد به این رشته ورزشی اهمیت بدهد و با حسن نیتی که تا به حال هم وجود داشته در تعامل با فدراسیون بسکتبال این مشکل را حل کند.

مربی سابق تیم ملی بسکتبال به شرایط حال حاضر این تیم پیش از شرکت در مسابقات المپیک اشاره و خاطرنشان می‌کند: متاسفانه به جز فدراسیون و بخش‌های کوچکی از باشگاه‌ها و هیات‌های بسکتبال کمتر شاهد کار پشتوانه‌سازی در باشگاه‌ها هستیم و می‌توان گفت که تقریبا کار سازندگی در باشگاه‌ها فراموش شده است. در چنین شرایطی نمی‌توان توقع داشت که ترومن شانس این را داشته باشد که بتواند بازیکنان توانای زیادی را در اختیار داشته باشد؛ بنابراین باید پذیرفت که بضاعت ما در حال حاضر همین است.

کمالیان در پایان اهمیت توجه به راهی را که قرار است در پایان به مسابقات المپیک پکن ختم شود، مهم توصیف کرد و گفت: حداقل تا به امروز ما شانس حضور در چنین رقابت‌های بزرگی را در این سطح نداشته‌ایم؛ بنابراین باید با ایجاد تغییر در الگوها و البته با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی‌های حساب شده در مسیری قرار بگیریم که در مسابقات آسیایی ژاپن آن را تجربه کردیم.