اجازه جسارت و بی انضباطی نمی‌دهیم

رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو معتقد است ورزش قهرمانی که همراه با اصول اخلاقی نباشد، راه به جایی نخواهد برد و این فدراسیون با هرگونه جسارت و بی انضباطی توسط ورزش‌کارانش به شدت برخورد خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، وحید مرادی، رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و دبیرکل کنفدراسیون شنای آسیا، با حضور در خبرگزاری مهر در خصوص رشته‌های شنا، واترپلو و شیرجه به سوالات مطرح شده پاسخ داد و در طول مصاحبه همواره بر این نکته اصرار داشت که آماده شنیدن هرگونه انتقادی است، اما تنها به آنهایی توجه می‌کند که بی حب و بغض بوده و هدفی جز سازندگی نداشته باشند. گفت‌وگوی گروه ورزشی مهر با وحید مرادی را می‌خوانید:

آقای مرادی آنچه همواره هر مجموعه‌ای را تهدید می‌کند، بروز مسائل حاشیه‌ای است و امروز شاهدیم که فدراسیون شنا به طور ناخواسته وارد مسائل حاشیه‌ای شده است. می‌خواهیم علت ترک اردوی تیم ملی شنا از جانب محمد علیرضایی، شناگر تیم ملی را از زبان خود شما بشنویم.

از نظر من بروز چنین مسائلی در هر مجموعه‌ای طبیعی است و نمی‌توان آن را به عنوان حاشیه تلقی کرد. نحوه برخورد با این مساله مهم بود که فکر می‌کنم فدراسیون از این امتحان سربلند بیرون آمد. علیرضایی از شناگران خوب کشور است و به عنوان یک قهرمان ملی باید به او احترام گذاشته شود با این حال ورزشکاران ما باید بدانند اخلاق مداری در فدراسیون شنا حرف اول را می‌زند و با هرگونه بی انضباطی برخورد می‌شود.

شما برای یک ملی پوش این حق را قائل نیستید که از وضعیت خوابگاه و تغذیه خود گلایه داشته باشد؟

- ما در حد استطاعت فدراسیون به ملی پوشان رسیدگی می‌کنیم و کم و کسری برای آنها باقی نمی‌گذاریم. در اینجا از فرصت استفاده می‌کنم و از آقای سامانی، مسوول خوابگاه کمیته ملی المپیک، به عنوان کسی که با ورزشکاران همچون یک پدر رفتار می‌کند، تشکر می‌کنم و تاکید می‌کنم که ما برای ورزشکاران و به خصوص علیرضایی، امکاناتی در حد امکانات حسین رضازاده و آرش میراسماعیلی تدارک دیده‌ایم. با این حال بازهم تاکید می‌کنم، فدراسیون شنا به شناگر ولواینکه مدال المپیک بر سینه داشته باشد، اجازه جسارت به مربی و بی انضباطی را نمی‌دهد.

فکر نمی‌کنید زمانه عوض شده است؛ در جایی که ورزشکاران ما به خصوص فوتبالیست‌ها با دریافت پول‌های چند صدمیلیونی، رنج و محنت یک شناگر یا یک دو و میدانی کار را متحمل نمی‌شوند، چطور می‌توان و چطور باید با ورزشکاران رشته‌های پایه کنار آمد؟

- این سوال باعث می‌شود که من به موضوع دیگری اشاره کنم. حبیب کاشانی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در یک برنامه تلویزیونی به مسائلی اشاره کرد که امروز در ورزش ما رو به فراموشی گذاشته است. احترام به مسائل معنوی باید در ورزش ما نهادینه شود و تا این اتفاق نیفتد، از دستیابی به هر توفیقی باز می‌مانیم. یک شناگر برای اینکه در آسیا مدال کسب کند، صدها میلیون خرج روی دست دولت می‌گذارد که شامل هزینه استخر، مربی، پرسنل، اقامت، سفرهای خارجی و... است و همه اینها اگر توام با اصول اخلاقی نباشد به باد فنا می‌رود. معروف‌ترین ورزشکاران دنیا از جمله مارادونا زمانی که اخلاق را زیر پا گذاشتند به ورطه سقوط افتادند. اینکه فوتبالیست‌ها چنین مبالغی دریافت می‌کنند باید دید سودی هم به حال ورزش داشته یا خیر. در هر حال اینکه شنا و دو و میدانی به عنوان ورزش‌های پایه مظلوم واقع شده‌اند تردیدی نیست؛ اما این موضوع نباید منجر به بروز بی انضباطی از جانب ورزشکاران این رشته‌ها شود که خوشبختانه چنین مسائلی در فدراسیون ما مجال خودنمایی پیدا نمی‌کند.

آیا شانسی برای حضور ملی پوشان شنا در رقابت‌های المپیک ۲۰۰۸ متصور هستید؟

- ما سه رویداد بلاروس، کرواسی و یونان را پیش رو داریم که امیدواریم مجوز حضور در رقابت‌های المپیک ۲۰۰۸ را در این رقابت‌ها به دست بیاوریم. سه، چهار شناگر ما به رکورد ورودی المپیک نزدیک هستند و من فکر می‌کنم بتوانیم با سه شناگر در این رقابت‌ها شرکت کنیم.

آیا حضور سه شناگر ایرانی در المپیک کمی‌بلندپروازانه و به عبارتی اغراق آمیز نیست؟

- در پاسخ به این سوال باید بگویم اگر شرایط مثل گذشته بود تا حالا در چند ماده به المپیک صعود کرده بودیم. کمیته بین المللی المپیک با هدف کیفی کردن مسابقات، در خصوص رکوردها سختگیری کرده و کار را بر کشورهایی چون ما که در این رشته راه درازی در پیش داریم، دشوار کرده است. محمد علیرضایی در ۱۰۰ متر قورباغه، پاشا وحدتی در ۵۰ متر آزاد، محمد بیداریان در ۱۰۰ متر آزاد و سعید آشتیانی در ۲۰۰ متر آزاد شانس حضور در رقابت‌های المپیک را دارند. ما تا آغاز این رقابت‌ها در تابستان سال آینده این فرصت را داریم که به اهداف خود برسیم.

واترپلو، دیگر رشته سه گانه این فدراسیون، عملکرد رضایت‌بخشی داشته یا خیر؟

- ما در واترپلو به پیشرفت‌های بسیار زیادی به خصوص در بخش پایه دست یافته‌ایم. کنفدراسیون شنای آسیا با پیشنهاد ما در نظر دارد رقابت‌های زیر ۱۶ سال را برای نخستین بار در آسیا برگزار کند. تا این لحظه هم کشورهای ویتنام و ایران برای میزبانی این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و به‌زودی به طور رسمی‌نام کشور میزبان را اعلام می‌کنیم. همچنین فکر می‌کنم قهرمانی در دو دوره رده‌های سنی آسیا نتیجه قابل قبولی برای واترپلوی کشورمان به حساب بیاید.

قهرمانی ایران در تایلند و اندونزی در شرایطی بوده که به عنوان مثال تیم قدرتمندی همچون چین در این رقابت‌ها با تمام قوا حضور نیافته است.

- ما در ۲۰۰۵ تایلند موفق شدیم چین را با نتیجه عالی ۹ بر یک شکست دهیم و این نشان از پیشرفت واترپلو ایران دارد. نمی‌توان به‌سادگی قهرمانی تیم واترپلو جوانان را زیر سوال برد. بی انصافی است اگر بخواهیم توفیقات کسب شده توسط ورزشکاران کشورمان را کمرنگ کنیم. این موضوع در نهایت به ورزش کشورمان لطمه وارد می‌کند.

آیا برای تیم واترپلوی کشورمان در رقابت‌های انتخابی المپیک که در رومانی برگزار می‌شود، شانسی قائل هستید؟

- به هیچ وجه. ما شانسی برای صعود به المپیک پکن نداریم.

فکر نمی‌کنید این اظهار نظر بی پرده به روحیه ورزشکاران خللی وارد بیاورد؟

- اصلی‌ترین اصل برای موفقیت، کنار آمدن با واقعیت‌های موجود است. رقابت‌های المپیک با حضور ۱۲ تیم مطرح جهان برگزار می‌شود که ۹ تیم پیش از این جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورده‌اند. رقابت‌های رومانی با حضور ۱۲ تیم برگزار می‌شود و تنها ۳ تیم این فرصت را پیدا می‌کنند که به دور پایانی صعود کنند. ما پس از رقابت‌های انتخابی آتلانتا در سال ۱۹۹۶ برای دومین بار است که در انتخابی شرکت می‌کنیم و واقعا تفاوت معناداری بین واترپلوی آسیا و واترپلوی جهان وجود دارد.من شانسی برای تیم واترپلو جهت صعود به المپیک قائل نیستم.

با علم به اینکه هیچ شانسی برای صعود ندارید چرا باید برای حضور در این رقابت‌ها هزینه کنید؟

- من در این خصوص با جناب آقای علی آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی، صحبت کردم و ایشان گفتند فرصت مناسبی است تا با تیم‌های بزرگ جهان بازی کنیم. بازی با هر کدام از این تیم‌ها به صورت تدارکاتی، ده‌ها هزار دلار خرج بر روی دست فدراسیون خواهد گذاشت و حضور در رقابت‌های «اورادا»ی رومانی فرصتی است تا واترپلو کشورمان را برای بازی‌های آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰ آماده کنیم.

و سرانجام به شیرجه می‌رسیم. این رشته نسبت به دو رشته قبلی در جایگاه ضعیف تری قرار دارد. آیا این ضعف به فدراسیون بازمی‌گردد؟

- قصد ندارم به گذشته برگردم، اما واقعیت این است که چند سال قبل اصلا قرار بود شیرجه تعطیل شود. با این حال من اعتقاد دارم چراغ شیرجه نباید خاموش شود البته منوط به اینکه امکانات سخت‌افزاری فراهم باشد. متاسفانه شیرجه یک پنجم شنا و واترپلو امکانات ندارد و تنها استخر استاندارد کشور، آزادی است که با این شرایط نمی‌توان به پیشرفت‌های دلخواه دست پیدا کرد. تدارک امکانات سخت افزاری شیرجه وظیفه مستقیم ما نیست با این حال در حد بضاعت تلاش می‌کنیم تا این رشته به جایگاه مطلوب‌تری دست پیدا کند.

اردوی کویت از نظر شما فایده بخش بود؟

- قطعا چنین است و ملی پوشان شیرجه کشورمان در طول اردوی ۱۲ روزه خود در کویت با استفاده از وسایل کمک آموزشی باشگاه القادسیه، طی ۲۱ جلسه، تمرینات تکنیکی و تخصصی را زیر نظر «دنگ چنگ ژانگ»، سرمربی چینی و مهرداد هجیر و حسین جعفری‌راد، مربیان تیم ملی مرور کردند که این موضوع در نهایت باعث افزایش مهارت فنی و آمادگی ملی پوشان شد.

و مطابق معمول حرف پایانی...

- در مجموع آینده روشنی را برای رشته‌های شنا، واترپلو و شیرجه کشور متصور هستم و امیدواریم در رقابت‌های انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنیم. ضمن اینکه در پایان به این نکته هم اشاره کنم که انتقاد زمینه پیشرفت در هر مجموعه‌ای است و می‌توان با استفاده از آن، به رفع نقایص موجود پرداخت منوط به اینکه سازنده و از سر دلسوزی باشد. فدراسیون شنا انتقاد سازنده را به روی چشم می‌گذارد و از آن در جهت پیشرفت این رشته استفاده می‌کند در غیراین صورت چاره‌ای نداریم جز اینکه که با بی تفاوتی از کنار آن بگذریم.