دختران موفق و پسران ناموفق

در حالی که تیم ملی دوومیدانی ایران با بیست دوومیدانی کار برتر کشور در بازی‌های داخل سالن آسیا شرکت کرده بود، اما کسب یک مدال نقره و سه مدال برنز نتیجه‌ ضعیفی برای بهترین قهرمانان دوومیدانی ایران محسوب می‌شود. در میان بیست دوومیدانی‌کار اعزامی ایران به دومین دوره‌ بازی‌های داخل سالن آسیا در کشور ماکائو به علاوه هفت مدال‌آور مسابقه‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا، سایر شرکت‌کنندگان هم بیشتر از جمله رکوردداران و بهترین دوومیدانی‌کاران ایران محسوب می‌شدند.

در همین راستا بود که مسوولان فدراسیون دوومیدانی پس از این انتخاب اعلام کردند که «قدرتمندترین تیم تاریخ دوومیدانی» و یا به قولی «همه‌ داشته‌ دوومیدانی ایران» را به ماکائو اعزام می‌کنند. حتی در آخرین روز پیش از اعزام تیم، مصطفی کریمی رییس فدراسیون دوومیدانی اعلام کرد که «تیم دوومیدانی، بهترین نتیجه‌ کاروان ورزشی ایران را کسب می‌کند.» اما در نهایت نتایج مطلوبی در بخش پسران به دست نیامد.

از میان هفت مدال آور آسیایی، شش مدال‌آور مربوط به بخش پسران بود. در این میان محسن ربانی قهرمان پرش با نیزه آسیا، سجاد مرادی دارنده دو مدال نقره ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر آسیا، رضا بوعذار دارنده‌ مدال نقره آسیا در ۴۰۰ متر، محمد عاکفیان دارنده مدال برنز ۴۰۰ متر آسیا، هادی سپهرزاد دارنده‌ مدال نقره‌ دهگانه‌ آسیا و احسان مهاجر شجاعی دارنده مدال طلای ۸۰۰ متر دانشجویان جهان به همراه سایر رکوردداران مواد مختلف ایران در تیم اعزامی حضور داشتند، اما تنها دستاورد بخش پسران کسب یک مدال نقره توسط مهاجر شجاعی در ۸۰۰ متر و سه مدال برنز توسط شوقیان در پرش بانیزه، شاهرخی در پرتاب وزنه و تیم ۴ در ۴۰۰ متر بود.

این نتیجه در حالی برای ورزش‌کاران ایران به دست آمد که سجاد مرادی در دو مسابقه‌ ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر حتی نتوانست مسابقه را با موفقیت به اتمام برساند. هادی سپهرزاد پیش از شروع مسابقه مصدوم شد. محسن ربانی حتی نتوانست از مانع ۴ متر و ۹۰ سانتی‌متر بگذرد، در حالی که رکورد او ۵ متر و ۳۰ سانتی‌متر بود. سایر رکوردداران ایران از جمله بوعذار، ارزنده، داغرحمادی و مهرابی نیز حتی نتوانستند به رکوردهای شخصی خود نزدیک شوند.

عملکرد مثبت دوومیدانی کاران زن ایران در ماکائو

در این دوره از رقابت‌ها هر چه ورزش‌کاران مرد ایران ناموفق بودند، دوومیدانی کاران زن کشورمان بدون کسب مدال هم سربلند از این مسابقه‌ها خارج شدند. در تیم دختران که زهرا نبی‌زاده رکورددار پرش ارتفاع ایران، سپیده توکلی رکورددار ۱۰۰ متر با مانع ایران، مریم طوسی رکورددار دوهای ۲۰۰ و ۴۰۰ متر ایران، لیلا ابراهیمی رکورددار دوهای نیمه استقامت ایران و نفر سوم آسیا، مینا پورسیفی رکورددار ۸۰۰ متر ایران و زهره فرجام از بهترین دونده‌های ۴۰۰ متر ایران در آن حضور داشتند، پنج بار رکوردهای ایران جابه‌جا شد. این در حالی است که لیلا ابراهیمی شانس نخست تیم زنان برای کسب مدال در همان رقابت نخست خود در ۱۵۰۰ متر با برخورد با یکی از دونده‌های دیگر به شدت مصدوم شد و هم اکنون باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

به گفته‌ نزدیکان تیم او بدون شک می‌توانست در این دوره از رقابت‌ها مدال کسب کند. اما در سایر رقابت‌ها هم دوومیدانی‌کاران زن خوب کار کردند. در ۴۰۰ متر مریم طوسی هم در مقدماتی و هم در فینال دو بار رکوردهای ۴۰۰ متر داخل سالن ایران را شکست. او در فینال با رکورد ۵۵ ثانیه و ۱۳ صدم ثانیه پنجم شد. در پرش ارتفاع هم زهرا نبی‌زاده در حالی که صبح پیش از شروع مسابقه به شدت مریض بود، اما پرید و رکورد ایران را در چهار سانتی‌متر شکست. او هم در پرش ارتفاع با رکورد یک متر و ۸۰ سانتی‌متر پنجم شد. در ۸۰۰ متر هم مینا پورسیفی با زمان ۲ دقیقه و ۱۱ ثانیه و ۳۶ صدم ثانیه از دور مقدماتی با شکستن رکورد ایران به فینال صعود کرد. او در فینال پنجم شد. در کنار همه‌ این‌ها، تیم ۴ در ۴۰۰ متر دختران هم متشکل از فرجام، پورسیفی، نبی‌زاده و طوسی ضمن شکستن رکورد ایران پنجم شد. این تیم در فینال با زمان ۳ دقیقه و ۵۸ ثانیه و ۱۱ صدم ثانیه به کار خود پایان داد.