از «سین» سیاست تا «واو» ورزش

عکس :محمود احمدی‌نژاد ورزشی‌ترین رییس‌جمهور ایران بوده است، آیا رقبا می‌توانند مانع تمدید دوره ریاست جمهوری‌اش شوند؟

سرداران برای سردار

محسن رضایی این بار برنامه‌های زیادی را به جوانان اختصاص داده تا شاید بتواند نگاه آن‌ها را به خود جلب کند. از جمله اصلاح قانون نظام وظیفه و طرح تشکیل وزارت ورزش. در میان چهره‌های ورزشی طرفدار رضایی هم باید از امیدوار رضایی نام برد که سابقه حضور در هیات‌مدیره استقلال را دارد و در ستاد انتخاباتی برادرش فعال است. سردار اکبر غمخوار دیگر چهره مطرحی است که گفته می‌شود در ستاد رضایی حضور دارد، اما تاکنون هیچ منبع موثقی این خبر را تایید نکرده. غمخوار که زمانی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بوده، از مدیران صنعتی است که دستی هم در ورزش دارد. دیگر چهره‌ای که به ستاد رضایی رفت و آمد دارد، سردار ناصر شفق عضو هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال و مدیرعامل سابق با نگاه ابومسلم است. شفق که بعد از واگذاری باشگاهش در مشهد و ناکام ماندن پروژه آمدن کلمنته به عنوان سردبیر تیم‌ملی ایران، چند صباحی در سکوت به سر برد. او که تهیه کننده سینما هم هست، گویا یکی از کاندیداهای جدی محسن رضایی برای تصدی امور ورزشی در دولت احتمالی‌اش است. اما آرش میراسماعیلی، چهره اصلی ورزشی این ستاد است که پیش از این خبر حمایتش از کاندیدایی دیگر منتشر شده بود.

این قهرمان سابق جودو که رسما عنوان رییس کمیته ورزشی ستاد انتخاباتی محسن رضایی را برعهده گرفته، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به بیان برنامه‌ها و اهداف ورزشی رضایی پرداخته که گزیده‌اش را می‌خوانید:

* توجه به ورزش در سطح آقایان و بانوان، استفاده از نفرات و مشاورانی که راهکارهای خوبی در ورزش دارند، پیگیری بحث خصوصی‌سازی در ورزش از اهم کارهای رضایی در ورزش خواهد بود.

* او به مقوله اقتصاد نگاه ویژه‌ای دارد و در زمینه اقتصاد و ورزش نیز برنامه‌های زیادی برای اجرا دارد که یکی از این برنامه‌ها، خصوصی‌سازی تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی است.

* رضایی معتقد است همه امورات ورزشی از جانب خود اهالی ورزش باشد و در راس سازمان تربیت‌بدنی هم یک فرد باسواد ورزشی که در کشورمان زیاد است قرار گیرد.

جملات کلیدی:

- باید در «الگوی ورزشی» خود تجدید نظر کنیم، از این رو در صورت پیروزی تلاش خواهم کرد تا با رفع نواقص الگوی «طرح جامع ورزش» که کلیت آن در زمان محمد خاتمی تدوین شد، یک الگوی ورزشی با ارزشی ایجاد نماییم که ابعاد «فنی»، «مدیریتی»، «اخلاقی» و «فرهنگی» آن را با توجه به این سه نگاه تدوین و اجرا کنیم.

- در بازی ایران و استرالیا زمانی که ایران گل اول را زد من خیلی خوشحال شدم. چهل پنجاه‌میلیون نفر پشت صحنه تلویزیون نشسته بودند و وقتی برادر عزیزمان گل دوم را زد، انفجاری از عاطفه در ایران صورت گرفت. گزارشگر شروع گل کرد گل گفتن با هیجان که اگر به وی آموزش داده می‌شد، می‌توانست الله اکبر الله اکبر بگوید.

- در بازی‌های ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توان از اشعار حماسی فردوسی در شاهنامه که ایران با دشمنانش در مبارزه استفاده می‌کرد، استفاده شود. نظیر همین کاری که حسین رضازاده با ابوالفضل گفتن خود برای ورزش ملی ما استفاده می‌کرد.

- در دولت من در صورت پیروزی مساله قهرمانی به طور جدی دنبال خواهد شد و مطمئن هستم که سکوهای جدیدی را در آسیا فتح خواهیم کرد. ما با تشکیل «وزارت ورزش» تلاش خواهیم کرد به مجلس که نمایندگان مردم هستند، پاسخگو باشیم.

- سرمایه‌گذاری در ورزش را باید بخش خصوصی انجام دهد. با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی با مطالعات گسترده سیاست‌هایی را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کردیم که به اطلاع مقام معظم رهبری رسید و ایشان نیز با تدابیر ارزنده خود آن را اصلاح کردند. متاسفانه دولت آقای محمود احمدی نژاد به این سیاست‌ها توجهی نکرد و ایده‌هایی را مطرح کرد که در ذهن ایشان وجود داشت و زمانی به اصل ۴۴ توجه کرد که دیگر دیر شده بود.

خالی از چهره‌ها

کروبی و همراهانش تا همین چند روز پیش فکری برای ورزش نکرده بودند و در حالی که ستاد سه کاندیدای دیگر در حال جذب چهره‌های ورزشی بودند، ستاد مهدی کروبی حتی کمیته ورزش هم نداشت و شیخ اصلاحات که چهره‌های درخشانی را در حوزه‌های دیگر ستادش گردهم آورده، در ورزش چندان پر شور وارد میدان نشده بود. رویکرد

«شیخ اصلاحات» بیشتر اقتصادی و معیشتی است و به نظر می‌رسید برنامه چندانی برای ورزش ندارد و با وجود گذشت چندین روز از آغاز تبلیغات کاندیداها، خبری از کمیته ورزش ستاد کروبی به گوش نمی‌رسید. اما این کمیته که اخیرا تشکیل شده، تحت هدایت علی نظری، نماینده سابق مردم اراک در دوره ششم مجلس شورای اسلامی است که البته چهره شناخته شده‌ای بین اهالی ورزش نیست. اگر چه به نظر می‌رسد نظری با توجه به سابقه جنجالی خود در زمان نمایندگی مجلس ششم بتواند سرو صدای زیادی به‌پا کند، اما طبیعی است او که سابقه مدیریتی چندانی ندارد نتواند گروه بزرگی از ورزشکاران را گرداگرد خود جمع کند. به همین دلیل است که در کمیته ورزش کروبی بیشتر حول محور قومیتی فعالیت می‌شد و نظری هم بیشتر به دنبال آن است تا ورزشکاران و مدیران ورزشی خطه لرستان را جذب ستاد کند. با این حال او معتقد است روز ۲۲ خردادماه «جامعه ورزش به کروبی که خادم واقعی ورزش است، رای می‌دهد.»

جملات کلیدی:

- سیاست زدایی از ورزش و واگذاری ریاست فدراسیون‌ها و مدیریت بخش‌های مختلف به قهرمانان و افراد واجد شرایط و متخصص

- توجه به ورزش قهرمانی به عنوان یک مزیت رقابتی در عرصه‌های بین‌المللی و تحول در جایگاه بین‌المللی ورزش

- توسعه زیرساخت‌های ورزشی با محوریت نیازهای تربیت بدنی و ورزش دختران

- تحت پوشش بیمه قراردادن تمامی قهرمانان و مدال‌آوران صحنه‌های بین‌المللی ورزشی و برقراری حقوق بازنشستگی آنها

- تغییر در اساسنامه فدراسیون‌ها در راستای تقویت فدراسیون‌های ورزشی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی

- ایجاد شرایط مناسب برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها

- گسترش خصوصی‌سازی در ورزش با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی

- پرهیز از نگاه جنسیتی به ورزش و ورزشکاران

خطیب وارد می‌شود

در شرایطی که ستاد مهدی کروبی از چهره‌های سرشناس ورزشی خالی است، آرش میراسماعیلی هم که در ابتدای راه، حمایتش از مهدی کروبی را اعلام کرده بود، در ادامه به عنوان مسوول کمیته ورزش ستاد محسن رضایی معرفی شد تا ستاد کروبی تک ستاره ورزشی خود را از دست بدهد. اما به غیر از این قهرمان جودوی جهان که حالا در ستاد رضایی است، مرتضی سپهوند، بوکسور ملی‌پوش و چند تن دیگر از ورزشکاران خرم‌آبادی در ستاد کروبی فعالیت می‌کنند. در بین مدیران ورزشی هم فقط مصطفی کریمی، رییس فدراسیون دوومیدانی به عنوان یک چهره ورزشی نامدار به این ستاد جذب کرده است و این مورد نیز بیشتر به مسائل قومیتی کروبی و کریمی مربوط می‌شود. کریمی مدتی مدیر کل ورزش استان لرستان بود.اما در شرایطی که ورزشکاران اقبال زیادی به ستاد مهدی کروبی نشان نداده‌اند، یک چهره شناخته شده ورزشی در ستاد کروبی فعال است که حتی گفته می‌شد قرار است ریاست کمیته ورزش این ستاد به او سپرده شود. «حجت‌الله خطیب»، مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس که روزگاری هم مدیرکل اداره تربیت بدنی استان تهران بود، از طرفداران مهدی کروبی است و البته نارضایتی فراوانی هم از برخی از جریان اصلاح‌طلبان و خصوصا محسن مهرعلیزاده دارد. خطیب مازندرانی است و بسیاری او را رییس سازمان تربیت‌بدنی کابینه کروبی می‌دانند. اگرچه او نتوانست ریاست کمیته ورزش ستاد کروبی را برعهده بگیرد، اما همچنان در ستاد فعالیت می‌کند و بزرگ‌ترین و شاخص ترین چهره ورزشی یاران کروبی به شمار می‌رود. به هر حال یکی از مهم‌ترین بحث‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره ورزش شاید انتخاب رییس سازمان تربیت‌بدنی باشد که معمولا از دوستان نزدیک رییس‌جمهور انتخاب می‌شود. به همین خاطر هم هست که می‌گویند کاندیداهای ریاست سازمان تربیت بدنی در ستادهای انتخاباتی حضور دارند.

ورزشی‌ها جمعند

میرحسین موسوی اولین کاندیدایی بود که برنامه‌های مدون خود را در زمینه ورزش اعلام کرد. ستاد او هم اولین ستادی بود که کمیته ورزش تشکیل داد و البته ریاست آن را هم به یک چهره ورزشی سپرد. «بهروز صحابه»، رییس کمیته ورزش ستاد موسوی در کارنامه کاری‌اش ریاست فدراسیون فوتبال، معاونت سابق وزیر اقتصاد و دارایی و عضویت در کمیته اجرایی AFC دیده می‌شد و شاید به همین دلیل هم بود که موفق شد خیلی زود چهره‌های ورزشی زیادی را جذب ستاد کند و حمایت آنها را از میرحسین موسوی بگیرد. این درحالی است که معمولا ورزشی‌ها نمی‌خواهند دستشان را در چنین انتخابات‌هایی رو کنند، اما ستاد موسوی در جذب آنها خیلی موفق عمل کرد.

در کمیته ورزش ستاد موسوی به غیر از صحابه، چهره‌های شناخته شده دیگری هم حضور دارند. حسین راغفر یکی دیگر از مدیران ورزشی است که برای میرحسین موسوی فعالیت می‌کند. راغفر که زمانی قائم‌مقام سازمان تربیت‌بدنی بوده و ریاست فدراسیون فوتبال و استادی دانشگاه الزهرا را هم تجربه کرده، از همان روزهای اول به ستاد موسوی پیوست. مهدی خبیری و محسن صفایی فراهانی را هم که دیگر همه اهالی ورزش و فوتبال می‌شناسند.

مصطفی ‌هاشمی‌طبا و سعید فائقی هم که زمانی رییس و معاون سازمان تربیت بدنی بودند، حالا در ستاد میرحسین فعالیت می‌کنند. به جمع این چهره‌ها، رمضانیان‌پور (رییس سابق فدراسیون ژیمناستیک)، محمدرضا طالقانی (رییس سابق فدراسیون کشتی)، محمود گلشنی (رییس اسبق فدراسیون تنیس)، طاهره طاهریان (معاون سابق سازمان)، نصرالله سجادی (قائم‌مقام سابق سازمان) و رضا قرخانلو (رییس سابق کمیته‌ملی‌المپیک) را هم اضافه کنید.

البته یک نام ویژه هم در این میان دیده می‌شود، فائزه‌ هاشمی‌رفسنجانی که ریاست فدراسیون بین‌المللی اسلامی ورزش‌های زنان را برعهده داشته، یکی از اعضای اصلی کمیته است.

در این میان، البته صفایی فراهانی و فائقی به غیر از عضویت در کمیته ورزش در بخش‌های دیگر ستاد هم فعالیت می‌کنند. فائقی در این روزها سفرهای انتخاباتی فراوانی برای میرحسین موسوی انجام می‌دهد و البته بسیاری از منابع موثق از صفایی‌فراهانی برای ریاست سازمان تربیت‌بدنی در دولت میرحسین نام می‌برند. صفایی فراهانی به‌دلیل مدیریت‌های موفق گذشته مورد توجه موسوی است و از او حتی به عنوان رییس سازمان

تربیت بدنی در دولت کروبی هم نام برده می‌شود، اما به هر حال او فعلا در جمع حامیان میرحسین موسوی است و برای ستاد او فعالیت می‌کند.

محمود یاوری، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، نوشاد عالمیان قهرمان پینگ‌پنگ جهان و بهترین پینگ‌پنگ باز تاریخ ورزش ایران، مرتضی روشن‌ضمیر عضو تیم ملی پرورش اندام ایران و قهرمان ایران، بشیر باباجان‌زاده

نایب‌قهرمان رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان جهان، علی فارغ‌دلی قهرمان وزنه‌برداری پیشکسوتان جهان، سوسن حاجی پور قهرمان تکواندوی ایران و موسی رمضانی قهرمان کشتی پیشکسوتان ایران از دیگر حامیان میرحسین موسوی هستند.

همین‌طور منصور برزگر سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد، حاجی ناظریان رییس پیشین فدراسیون تکواندو، خلیلیان رییس فدراسیون پزشکی ورزشی،

شاطرزاده سرمربی سابق تیم ملی کاراته،‌ هاشم قنبری سرمربی تیم ملی کشتی و قهرمان اسبق آسیا از موسوی حمایت

کرده‌اند.

سارا خوش جمال فکری، قهرمان شناخته شده تکواندو بانوان، پژمان درستکار ملی پوش سابق تیم کشتی آزاد، انوشا شاه‌قلی، اشکان شکوفی، سعید احمدوند، سید کامیار کیمیایی و امیرمحمد مهذب‌نیا (ورزشکاران رشته تنیس) و امیر حسین منظمی و محمد سلیمانی (والیبال) هم حامی میرحسین هستند.

این کارها را می‌کنیم!

کمیته ورزش ستاد میرحسین موسوی در نشست مطبوعاتی با حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی به شرح برنامه‌ها و رویکرد او در زمینه ورزش پرداخت که بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های اعلام شده به شرح زیر است:

- سازمان تربیت بدنی باید وظیفه اصلی خود را برنامه‌ریزی برای ورزش کل کشور قرار دهد نه اینکه انرژی این سازمان و مدیرانش صرف کارهای اجرایی شود. در این صورت ورزش ایران از بی‌برنامگی و پیشبرد به صورت سلیقه‌ای و روزمره رها می‌شود چیزی که امروز نقطه ضعف بزرگ ورزش ایران است.

- تشکیل شورای عالی ورزش را در اولویت قرار می‌دهیم. این کار

بر اساس هماهنگی بین نهادهای ورزشی صورت خواهد گرفت. این شورا بهترین جایگاه برای هماهنگی در تمام زمینه‌های ورزشی است.

- ورزش ایران صاحــب قانــون می‌شود. سند راهبردی ورزش را که در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در شورای عالی ورزش و دولت تدوین

شد، در قالب لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کنیم.

- توجه ویژه به ورزش بانوان خواهیم داشت.

در نظر داریم قوانین مربوط به ورزش بانوان را اصلاح کنیم تا شاهد فعالیت هر چه بیشتر بانوان در میادین داخلی و خارجی شویم.

- باشگاه‌های ورزشی به مردم واگذار می‌شود. باید اعتمادهای مردمی جهت سرمایه‌گذاری در ورزش جلب شود حتی در عرصه ورزش بانوان. ضمن اینکه باشگاه‌ها باید شرایط کامل را به عنوان یک باشگاه ورزشی داشته باشند نه اینکه تنها در قالب یک تیم فعالیت کنند.

- دخالت در انتخابات ورزشی ممنوع می‌شود. در این صورت روسای فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی می‌توانند پاسخگوی عملکرد خود باشند.

- اتحادیه‌ها و باشگاه‌ها حامی سازمان تربیت بدنی می‌شوند. اگر این نهادها به صورت قانونمند حرکت کنند می‌توانند سازمان تربیت بدنی را در امر توسعه ورزش حمایت کنند. البته باشگاه‌ها فراموش نکنند که برای تاسیس باید مسیر قانونمندی را طی کنند.

- ارتقای کمی و کیفی ورزش بانوان را در دستور کار داریم. بانوان باید بدون دخالت سلیقه‌های فردی یا جمعی در میادین بین‌المللی حضور پررنگ همراه با تاثیرگذاری در کسب نتایج داشته باشند. اعزام بانوان به مسابقات خارج از کشور باید از حالت تصمیم‌گیری‌های شخصی و مقطعی خارج شده و قانونمند شود.

- از کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها حمایت می‌کنیم. ورزش ما به این حمایت نیاز مبرم دارد.

- بخش‌های خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در ورزش تشویق می‌کنیم. برای حضور بیشتر این بخش‌ها باید قوانینی تنظیم شود تا بر اساس آن، هم برای سرمایه‌گذاران مقرون به صرفه باشد و در عین حال جهت‌گیری آنها به سمت ورزش و حتی ورزش زنان چشمگیر باشد.

- یک بازنگری در منشور اخلاق خواهیم داشت. در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم. حتما قوانین فرهنگی که در ورزش کشور نتیجه بخش نبوده است را یا حذف می‌کنیم یا تغییر می‌دهیم.

- سازمان پیشکسوتان ورزش تشکیل می‌شود.

- ورزش را از سیاست دور می‌کنیم.

- بحث دو شغله‌ها و چند شغله‌ها را در جریان امور اداری لازم پیگیری می‌کنیم.

- از طریق تعامل با نهادهای بین‌المللی میزبانی بسیاری از رویدادهای آسیایی و جهانی را از آن خود می‌کنیم.

- برای تحصیل‌کرده‌های ورزش فرصت همکاری ایجاد می‌کنیم.

- بررسی علل انحلال یا انتقال امتیاز بسیاری از تیم‌های تهرانی به شهرستان‌ها فراموش نمی‌شود.