تا روزهای باقی مانده تا دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قصد داریم نظرات چهار کاندیدا را در مورد شرایط ورزش کشور و برنامه‌های آنان درباره ورزش انعکاس دهیم. دراولین گام، به انعکاس نظرات و برنامه‌های میرحسین موسوی می‌پردازیم که رییس کمیته ورزش ستاد او در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی به تشریح آن پرداخت. در روزهای باقی مانده برنامه‌ها و جهت‌گیری کاندیداهای دیگر را هم منعکس خواهیم کرد.

اما بهروز صحابه که ریاست کمیته ورزش ستاد مرکزی مهندس میر حسین موسوی را برعهده دارد، رویکردهای این کمیته و ستاد را برای اجرا در جامعه ورزش کشور در صورت موفقیت موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، این طور تشریح کرد:

رییس سازمان تربیت‌بدنی و ویژگی‌ها و توانمندی‌های وی، اولین رویکرد کمیته ورزش ستاد مرکزی مهندس موسوی را تشکیل می‌دهد. رییس سازمان تربیت‌بدنی نه تنها باید از بدنه ورزش انتخاب شود، بلکه باید در امر مدیریت ورزش هم تجربه کافی داشته باشد. تنها در این صورت می‌توان اولین گام را برای رشد و ترقی در عرصه ورزش محکم برداشت.

وی اضافه کرد: سازمان تربیت‌بدنی و چگونگی عملکرد این نهاد، برنامه کمیته ورزش در رویکرد دوم است. سازمان تربیت‌بدنی باید وظیفه اصلی خود را برنامه‌ریزی برای ورزش کل کشور قرار دهد نه اینکه انرژی این سازمان و مدیرانش صرف کارهای اجرایی شود. در این صورت ورزش ایران از بی برنامگی و پیشبرد به صورت سلیقه‌ای و روزمره رها می‌شود چیزی که امروز نقطه ضعف بزرگ ورزش ایران است.

صحابه با اشاره به تشکیل شورای‌عالی ورزش اضافه کرد: این کار بر اساس هماهنگی بین نهادهای ورزشی صورت خواهد گرفت. در این صورت مسائل ورزش را می‌توان در این شورا هماهنگ کرد و در تقابل و توازن با یکدیگر قرار داد. همچنین سیاستگذاری و برنامه‌های ورزشی در سطح کلان باید در شورای‌عالی ورزش بررسی شود.

رییس کمیته ورزش ستاد مرکزی انتخابات مهندس میر حسین موسوی با اشاره به تدوین سند راهبردی ورزش در زمان ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی در شورای‌عالی ورزش و دولت خاطرنشان کرد: این سند را در قالب لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کنیم تا ورزش ایران صاحب قانون شود و قانونمندانه به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

وی با تاکید‌بر اینکه کار سازمان تربیت‌بدنی باشگاه‌داری و تیم‌داری نیست، گفت: باید باشگاه‌ها به مردم واگذار شوند. باید اعتمادهای مردمی جهت سرمایه‌گذاری در ورزش جلب شود حتی در عرصه ورزش بانوان. ضمن اینکه باشگاه‌ها باید شرایط کامل را به عنوان یک باشگاه ورزشی داشته باشند نه اینکه تنها در قالب یک تیم فعالیت کنند.

صحابه ادامه داد: وقتی قرار است سازمان تربیت‌بدنی هیچ نقشی در فعالیت‌های اجرایی نداشته باشد در این صورت این فعالیت‌ها هم به طور کامل توسط مردم انجام می‌شود. بر این اساس انتخابات فدراسیون‌ها و حتی هیات‌های ورزشی بدون دخالت نهادهای بالاتر اما تحت نظارت سازمان تربیت‌بدنی انجام خواهد شد. رویکرد ما بر این است که انتخابات ورزشی در چارچوب قانون و بدون دخالت برگزار شود در این صورت روسای فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی می‌توانند پاسخگوی عملکرد خود باشند. ضمن اینکه اگر انتخابات بدون نظر و دخالت نهادهای ورزشی بالاتر انجام شود، رییس فدراسیون فوتبال متخصص دوومیدانی نمی‌شود!

رییس کمیته ورزش ستاد مرکزی انتخابات مهندس میر حسین موسوی به نقش اتحادیه‌ها و باشگاه‌ها در ورزش کشور اشاره کرد و افزود: اگر این نهادها به صورت قانونمند حرکت کنند می‌توانند سازمان تربیت‌بدنی را در امر توسعه ورزش حمایت کنند. صحابه تاکید کرد: تعامل و روابط سازنده با سازمان‌ها و فدراسیون‌های بین‌المللی یکی از رویکردهای مهم در این ستاد است باید حضوری موثر در نهادهای بین‌المللی ورزشی داشته باشیم.

نماینده ورزشی ستاد مرکزی انتخابات مهندس موسوی در نشست خبری بعد از ظهر جمعه با اعلام حمایت از ورزش حرفه‌ای تصریح کرد: نظارت بر عملکرد مدیران در هر جایگاهی فراموش نخواهد شد. ورزش حرفه‌ای باید پیشرفت کند و مدیران باید نقش تاثیر‌گذاری در این پیشرفت داشته باشند.

او همچنین از ارتقای کیفی‌وکمی ورزش زنان خبر داد و گفت: بانوان باید بدون دخالت سلیقه‌های فردی یا جمعی در میادین بین‌المللی حضور پررنگ همراه با تاثیرگذاری در کسب نتایج داشته باشند. اعزام بانوان به مسابقات خارج از کشور باید از حالت تصمیم‌گیری‌های شخصی و مقطعی خارج شده و قانونمند شود.

صحابه یادآور شد: از برنامه‌های کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی برای آنکه به موقعیت‌ها و مقام‌های از دست رفته جهانی خود دوباره دست پیدا کنیم پشتیبانی و حمایت خواهیم کرد. ورزش ما به این حمایت نیاز مبرم دارد.

رییس کمیته ورزش ستاد مرکزی انتخابات مهندس میرحسین موسوی ادامه داد: نگاه علمی به ورزش داریم از اساتید و تحصیلکرده‌ها در امور ورزش همراه با تجربه‌های به دست آمده در عرصه‌های بین‌الملل استفاده می‌کنیم تا در تورنمنت‌های برون مرزی آینده حضور پرقدرت تری داشته باشیم.

صحابه از رویکرد کمیته ورزش ستاد انتخابات موسوی برای همکاری با بخش‌های خصوصی خبر داد و گفت: برای حضور بیشتر این بخش‌ها باید قوانینی تنظیم شود تا بر اساس آن هم برای سرمایه‌گذاران مقرون به صرفه باشد و در عین حال جهت‌گیری آنها به سمت ورزش و حتی ورزش زنان چشمگیر باشد.

صحابه با بیان اینکه باید سازمان‌های مردمی در ورزش را حمایت کرد، گفت: برای این سازمان‌ها تسهیلات و امکانات لازم را فراهم می‌کنیم، چرا که هرچه مردم به ورزش بیشتر روی بیاورند توان سازمان تربیت‌بدنی به عنوان متولی ورزش ایران برای پیشرفت در ورزش قهرمانی و همگانی بیشتر خواهد شد.

رییس کمیته ورزش ستاد مرکزی انتخابات مهندس میرحسین موسوی تصریح کرد: برنامه‌های فرهنگی را به صورت مقطعی تنظیم نمی‌کنیم. البته احتمالا یک بازنگری در منشور اخلاق خواهیم داشت. در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم در مجموع اینکه به طور حتم قوانین فرهنگی که در ورزش کشور نتیجه بخش نبوده است را یا حذف می‌کنیم یا تغییر می‌دهیم.

او ادامه داد: باید به پیشکسوتان ورزشی اهمیت بیشتری داده شود و نظر مثبت آنها را برای همکاری بیشتر جلب کرد به همین دلیل تشکیل سازمانی ویژه برای این قشر از ورزشکاران را در دستور کار داریم. ضمن اینکه از توجه به ورزش و ورزشکاران مناطق محروم نیز غافل نیستیم. ضمن اینکه در مورد ورزش جانبازان و دانشجویان نیز باید بازنگری‌هایی صورت گیرد تا به صورت مدون‌تر فعالیت‌ها در این دو زمینه ادامه پیدا کند.