نیازمند بازنگری جدی در مسائل قانونی هستیم

محسن صفایی فراهانی، رییس اسبق فدراسیون فوتبال

در امر خصوصی‌سازی تنها سیاست واگذاری و اینکه ما باشگاه‌ها را از بخش دولتی به بخش‌خصوصی منتقل کنیم، مشکل را حل نمی‌کند. بلکه باید در قانون نیز راهکارهای لازم در این زمینه مدنظر قرار گرفته شود.

باید امکان رقابت بخش‌های خصوصی در محیط سالم فراهم شود که یکی از نخستین مسائل در این راه پخش تلویزیونی مسابقات است. متاسفانه در فوتبال ما هنوز این بحث درباره بازی‌های ملی و باشگاهی حل نشده است و باشگاه‌ها نمی‌توانند از درآمد حق پخش سودی ببرند. در هر صورت در سایر کشورها فضای رقابتی بین شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی به درآمدزایی باشگاه‌ها کمک می‌کند. باید تعارف‌ها را کنار بگذاریم و توان مدیریتی مدیران را بالا ببریم. در حال حاضر در فوتبال ما به توانمندی‌های مدیران توجه نمی‌شود و ما باید بیشتر از گذشته به امور مدیریتی بپردازیم. کاری که ژاپنی‌ها با یک برنامه‌ریزی بلندمدت موفق به انجام آن شدند؛ ضمن آن که باید مدیران توانایی درآمدزا ساختن باشگاه‌ها را داشته باشند که نخستین گام در این راه انتخاب مدیران براساس شایستگی آنهاست.

یکی دیگر از مباحثی که به فوتبال ما ضربه‌ می‌زند منطقه‌ای و جهانی نبودن صنایع ماست؛ چرا که فرصت برای تبلیغات منطقه‌ای صنایع مهیا نیست و این موضوع جای نگرانی دارد. در هر صورت اکنون بیشتر باشگاه‌های ما به اقتصاد دولتی وابسته هستند؛ در حالی که ۸۰درصد بخش اقتصادی ما نیز وابسته به دولت است. در هر صورت در فوتبال شرایط ویژه‌ای وجود دارد و بی‌تردید باید برای خصوصی‌ شدن فوتبال زمان‌بندی کنیم.

از طرفی با توجه به آنکه اصل ۴۴ قانون اساسی باید هرچه سریع‌تر اجرا شود، ما نیز باید به دنبال اجرای این قانون باشیم تا بتوانیم روی آن زمان‌بندی خصوصی‌سازی باشگاه‌ها را عملیاتی کنیم. بستگی دارد که اصل ۴۴ قانون اساسی در چه دوره زمانی اجرا شود و بی‌تردید با اجرای آن باشگاه‌های ورزشی نیز خواه‌ناخواه ظرف دوره‌ای سه یا چهارساله خصوصی می‌شود.