محمدرضا ساکت

برای اینکه خصوصی‌سازی در باشگاه‌های کشور عملیاتی شود نخست باید بستر خودکفایی مالی، بستر اقتصاد در ورزش و بستر درآمدزایی باشگاه‌ها فراهم شود.

خصوصی‌سازی در ورزش امری اجتناب‌ناپذیر و الگوی بین‌المللی به ثمر رسیده است. ورزش و باشگاه‌ها باید به سمت خصوصی‌سازی پیش بروند و در این فرآیند رویه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌ها و لوایحی تعریف و تصویب شود. برای نیل به این هدف نیازمند تعامل اساسی دولت و بخش خصوصی هستیم و در این راستا باشگاه‌ها بایستی برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و دولت‌ها نیز بستر‌های لازم را فراهم سازند.

لوایح حمایتی دولت در حمایت از بخش خصوصی، ورزش و باشگاه خصوصی و لوایح نظارتی، تعریف کامل رویه‌ها و دستورالعمل‌ها از اقدامات انجام شده در دنیا برای خصوصی‌سازی ورزش است. امروز در باشگاه‌های خودگردان شاهد انجام تمامی امور توسط آن باشگاه‌ها هستیم، بنابراین اندیشه‌های مردمی این باشگاه‌ها را اداره می‌کند و به غنای مالی لازم رسیده‌اند. سبد هزینه‌ها برای تمام باشگاه‌ها ثابت و تغییر‌ناپذیر است اما سبد درآمد باشگاه‌ها شامل حق پخش تلویزیونی، تبلیغات، انحصار برند و کپی رایت، اسپانسر شیت و لوایح حمایتی (پکیج حمایتی دولت) همچون لوایح حمایتی دولت شامل وام‌های بلندمدت کم‌بهره، معافیت‌های مالیاتی، زمین رایگان در طرح جامع شهری، پروانه ساخت رایگان، رایگان نمودن درصدی از زیرساختارهای تجاری باشگاه‌ها و معافیت‌های گمرکی متغیر است. مهم‌ترین اقدامی که دولت می‌تواند در حمایت از خصوصی‌سازی باشگاه‌ها انجام دهد ایجاد کمپ‌ها، مجتمع‌های ورزشی و پروژه‌های فیزیکی ورزشی و اداره و مدیریت این بخش‌ها توسط خود باشگاه‌ها است. دولت‌ها به دلیل اهمیت ورزش نمی‌توانند از ورزش غافل شوند و سرمایه‌گذاری در این بخش در اصل سرمایه‌گذاری در سلامت و شادابی جامعه است، اما در عین حال یکی از مسیرهای سرمایه‌گذاری دولت در ورزش، رساندن باشگاه‌ها به خودکفایی مالی و تعریف حقوق حقه آنها است. باشگاه فولاد مبارکه سپاهان نخستین گام در مسیر خصوصی‌سازی را برداشته و با استقبال از خصوصی‌سازی در این مسیر حرکت می‌کند. متولی خصوصی‌سازی سازمان تربیت‌بدنی است و این مهم کمک و همکاری مجلس، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضائیه را می‌طلبد، بنابراین باکمک دولت می‌توان خصوصی‌سازی در باشگاه‌ها را اجرایی نمود.

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان