افشارزاده: خمیر مایه ورزش از ابتدا کوچک گرفته شد

ایسنا- دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: در ساختار مشکل نداریم، مشکل ورزش در اجراست.

بهرام افشارزاده تصریح کرد: بعد از انقلاب، در ورزش هم دچار انقلاب شدیم. ورزش کمترین مقوله‌ای بود که از حوادث ناشی از انقلاب و جنگ آسیب دید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۸۲ در نهمین دوره بازی‌های آسیایی با ۷۰ ورزشکار شرکت کردیم. بعد از آن جنگ باعث شد تا نتوانیم از توانایی‌های لازم بهره ببریم. با پایان یافتن جنگ فدراسیون‌های زیادی به ورزش کشور اضافه شدند و کمیته ملی المپیک شکل واقعی خود را پیدا کرد. در سال ۶۰-۵۹ نخستین دوره مسابقات دهه فجر برگزار شد و بعد از پیروزی انقلاب ورزشکاران کشورهای مختلف به ایران آمدند و به تدریج شور و حال زیادی در این مسابقات ایجاد شد. با پیروزی انقلاب در بسیاری از رشته‌های ورزشی همچون تکواندو، جودو و وزنه‌برداری در کشور رشد چشمگیری داشتیم و فوتبال نیز با فراز و نشیب بسیاری مواجه بود.

وی افزود: بعد از انقلاب توانستیم بسیاری از کرسی‌های بین‌المللی را صاحب شده و از نظر ساخت‌وساز گسترش یافتیم، به طوری که امکانات بسیار زیادی به ورزش کشور اضافه شد، نیروی انسانی بسیاری نیز در میادین ورزشی حاضر شدند و در تمام بازی‌های آسیایی و المپیک شرکت کردیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک کمبود نیروی انسانی و به خصوص مربی را یکی از نقاط ضعف ورزش دانست و گفت: برای رفع این مشکل باید اهمیت ویژه‌ای برای مربیان قائل شده و مربیگری را شغل قلمداد کنیم. در حال حاضر برای اکثر مربیان ورزش کشور، مربیگری شغل دوم و سوم محسوب می‌شود. در حال حاضر مربیان خارجی که وارد کشور

می‌شوند در قبال مربیگری مبالغ هنگفتی دریافت می‌کنند و این تفاوت دستمزد بین مربیان داخلی و خارجی باعث دلسردی مربیان خواهد شد.

وی تاکید کرد: ساختار ورزش مشکل ندارد و مشکل اصلی در اجراست. حالا رییس سازمان چندین معاون دارد و چارت سازمانی فدراسیون‌ها هم مشخص است، اما در اجرا باید دقت کرده و نیروهای متخصص را به کار بگیریم.

افشارزاده به لزوم افزایش بودجه اشاره کرد و گفت: خمیر مایه ورزش از ابتدا کم گرفته شد. اگر می‌خواهیم ورزش کشور و به خصوص ورزش همگانی توسعه یابد، باید نگاه ویژه‌ای به بودجه ورزش کشور داشته باشیم.