حمید رجبی

فوتبال ما اتفاقات عجیب و غریب زیاد دارد. اگر کمی فکر کنید این اتفاقات را به یاد می‌آورید و متوجه می‌شوید که برخی از آن‌ها فقط می‌تواند در فوتبال ایران رخ دهد. مجتبی شریفی رییس کمیته انضباطی طی چند روز گذشته یکی دیگر از این عجایب فوتبالی را رقم زده که در نوع خود جالب است.

وی که در بدو ورودش به فوتبال گفته بود ریشه بی‌انضباطی را می‌زنم درباره اتفاقات مربوط به خداداد عزیزی گفت: من از محمدی (خبرنگار مضروب) می‌خواهم که رضایت دهد.! حکایت عجیبی است، چرا که این حرف رییس کمیته انضباطی که باید با احکامش نظم و انضباط را به فوتبال تزریق کند می‌تواند سر منشاء یک آنارشیست فوتبالی شود.

این ذهنیت می‌تواند برای هر فوتبالیستی شکل بگیرد که چون رییس کمیته انضباطی در مورد مسائل ضداخلاقی نرمش نشان می‌دهد می‌توان باز هم به زمین و زمان اعتراض کرد یا درگیری‌های فیزیکی را ایجاد نمود و با یک عذرخواهی همه چیز تمام شود.

آیا در مورد این گفته شریفی روح قانون به خطر نمی‌افتد؟

آیا این درست است که رییس کمیته انضباطی به جای این که با اعمال قانون و صدور حکم برای افراد خاطی ریشه هرج و مرج را بخشکاند وقت و انرژی خود را صرف گرفتن رضایت از طرفین درگیری کند.

آقای شریفی، با این شکل قضاوت کردن، انضباط فوتبال ما به بیراهه خواهد رفت همان قدر که سال قبل از سخت‌گیر‌های شاه حسینی (رییس سابق کمیته انضباطی) ایراد و اشکال گرفته می‌شد می‌شود از شما هم به خاطر طرح مسائل این چنینی ایراد گرفت.

مشکلات فرهنگی و انضباطی این فوتبال نباید با مسامحه کاری‌ها و گذشت‌ها حل شود.

کمیته انضباطی باید آنقدر در صدور احکامش قاطع باشد تا هیچ‌کس دیگری به خود اجازه ندهد قانون را زیر پا گذارد.

این مشکل، موضوع خداداد عزیزی یا صنف خبرنگاران نیست بلکه این است که رییس کمیته انضباطی به جای صدور حکم، از شخص مضروب می‌خواهد که رضایت دهد.

امیدواریم حکمی که قرار است روز پنجشنبه در این خصوص صادر شود، باعث شود ذهنیتی شکل بگیرد که تا برخی اهالی فوتبال، به جای قانون‌گریزی، به سمت قانون سوق پیدا کنند.