تجلیل فدراسیون فوتبال آلمان از سه پروژه‌ ضد نژادپرستی

گروه ورزش- تماشاچیان به عنوان یار دوازدهم تیم‌های فوتبال شناخته می‌شوند، اما گاهی یارانی هستند آزاردهنده و پر دردسر، مخصوصا زمانی که «نژادپرست» باشند. فدراسیون فوتبال آلمان، از پروژه‌های ضدنژادپرستی تقدیر می‌کند.

اوایل ماه نوامبر بود که وردربرمن در چارچوب رقابت‌های بوندس‌لیگا در شهر بوخوم به مصاف تیم میزبان یعنی بوخوم رفت. در همان زمان راست‌های افراطی شهر بوخوم از پیش، خبر از برگزاری یک تظاهرات نژادپرستانه داده بودند. هواداران برمن هم که از این موضوع باخبر شده بودند، دست به تجمعی اعتراض‌آمیز زدند و فریاد «نازی‌ها بیرون!» سر دادند. کلاوس دیتر فیشر(Klaus Dieter Fischer)، رییس باشگاه برمن، هنوز هم این واقعه را به خوبی به خاطر می‌آورد و از آن به عنوان «شهامت مدنی» طرفداران باشگاه‌اش یاد می‌کند.

وردربرمن در یک پروژه مشترک همکاری با باشگاه هواداران این تیم کارزاری علیه تبعیض به راه انداخته است. از نظر فیشر، وردربرمن توانسته باشگاه‌های هوادارانش را به سوی این برداشت سوق دهد که آنها مخالف نژادپرستی و تبعیض هستند. اما نکته غرورآمیز برای او این است که هواداران، این اعتقاد و برداشت را به طور عملی هم به کار می‌گیرند، درست همانند واقعه‌ای که در شهر بوخوم روی داد.

این اقدام مبتکرانه‌ باشگاه وردربرمن آنچنان به مذاق فدراسیون فوتبال آلمان خوش آمد که از آن با جایزه‌ «یولیوس هیرش»

(Julius Hirsch) تقدیر کرد. جایزه‌ «یولیوس هیرش» در سال ۲۰۰۵ به یاد بازیکن ملی‌پوش یهودی به همین نام پایه‌گذاری شده است که در سال ۱۹۴۳ جان خود را در اردوگاه آشویتس از دست داد. این جایزه از سوی فدراسیون فوتبال آلمان به افراد یا سازمان‌هایی تعلق می‌گیرد که از موقعیت اجتماعی خود برای پیشبرد آزادی، تساهل و انسان‌دوستی استفاده می‌کنند.

اما دریافت‌کننده‌ اصلی جایزه‌ امسال، تشکلی است با نام «باشگاه‌های فوتبال مخالف تبعیض نژادی» از شهر دورن آلمان. این تشکل در سال ۲۰۰۱ از سوی جو اکر (Jo Ecker)، که در آن زمان سرپرست تیم FC Niederau ۰۸ بود، راه‌اندازی شد. دلیل تاسیس چنین مرکزی از سوی اکر، بیشتر واکنشی بود نسبت به تجربیاتی که تیم او در زمینه‌ «خارجی‌ستیزی» با آن روبه‌رو شده بود.

اکر از زمانی یاد می‌کند که یک گروه نئونازی در مسابقات به جایگاه تماشاچیان می‌آمدند و از ابتدا تا انتهای مسابقه به بازیکن خارجی این تیم دشنام می‌دادند. او وب‌سایتی را به راه انداخت که در آن بیش از ۷۰۰ باشگاه ورزشی و باشگاه‌های طرفداران، نام خودشان را جزو مخالفین نژادپرستی ثبت کردند.

از شهر لایپزیک هم یک تشکل هواداران به اسم «منحنی رنگی» برنده‌ دیگر جایزه «یولیوس هریش» امسال شناخته شد. این تشکل در سال ۲۰۰۶ و در پی خصومت‌های نژادی علیه یک بازیکن نیجریه‌ای به راه افتاد. اما با این همه نکته مهمی که رییس این تشکل به آن اشاره دارد، این است که تک تک باشگاه‌ها به این تشخیص برسند که هنوز هم در استادیوم‌ها نژادپرستان افراطی حضور دارند، زیرا از نظر او تنها در این صورت است که می‌توان جلوی این معضل را گرفت.