فریبرز وادی‌پور

صنعت اسب مجموعه فعالیت‌های حول سه محور تولید پرورش و بکارگیری اسب در فعالیت‌های آموزشی، تفریحی و علمی است که نه تنها خود باعث به‌وجود آمدن صنایع وابسته شده بلکه در ارتباط پویا و بسیار قوی با صنایع بزرگ دیگر است.

صنعت اسب صنعتی بسیار قوی و مبتنی بر علوم مختلفی چون ژنتیک، فیزیولوژی ورزشی، آناتومی دامی، دامپزشکی و ... است البته در بسیاری از کشورهای دنیا، رشته پرورش اسب و علوم مربوط به اسب به عنوان رشته‌های رسمی و کارآمد در سیستم آموزشی مطرح است و حتی کشورهایی چون فرانسه و انگلستان و ... خود دارای دانشگاهی مجزا در زمینه علوم صنعت اسب هستند که به صورت بسیار تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند و از این جمله می‌توان به کالج دانکستر انگلستان و دانشگاه موسور فرانسه اشاره کرد که مقاطع مختلف آموزشی را تا سطح مقطع دکترای تخصصی پوشش می‌دهند. کالج دانکستر تنها مخصوص رشته‌‌های مربوط به مسابقات اسبدوانی است و کادر پژوهشی و علمی در خصوص مسابقات اسبدوانی (کورس) را پشتیبانی می‌کند.

مسابقات اسبدوانی (کورس) یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی دنیا و در ضمن از پرطرفدارترین آنها است که بسیار پرهزینه و در ازای آن بسیار هم درآمدزا است. قسمتی از آمارهای اقتصادی این مسابقات در کشورهای جهان مبین این ادعا است.

کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، ژاپن، ایرلند و امارات متحده عربی جزو کشورهای مطرح در این زمینه هستند. بزرگ‌ترین جایزه این مسابقات در کشور ژاپن و در دربی ماه آخر سال، به مبلغ ۱۰میلیون دلار به اسب برنده اهدا می‌شود. استادیوم کوکورا نیز یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین استادیوم‌های اسبدوانی جهان است که پذیرای ۱۸۰۰۰۰تماشاگر از اقصی نقاط دنیا است. جایزه ۷میلیون دلاری بلموندپارک دربی آمریکا نیز از بزرگترین جایزه‌های ورزشی است و مکان سوم مربوط به مسابقات جام جهانی اسبدوانی در دبی است. امارات متحده عربی، همه ساله میزبان بسیاری از فعالان صنعت اسب جهان است و در حال حاضر یکی از قوی‌ترین قطب‌ها در تمامی رشته‌های سوار کاری محسوب می‌شود.

مسابقات جام جهانی اسبدوانی همیشه بزرگترین رویداد اجتماعی سال در دبی و شاید تمامی شیخ‌نشینان حاشیه خلیج‌فارس است و قابل توجه است که از تمامی اقشار جامعه دبی، از شیوخ گرفته تا کارگران هندی، پاکستانی و ... از آن به عنوان یک مرکز بسیار مجلل تفریحی و یک جشن سالانه استقبال می‌کنند جایزه اسب اول در این مجموعه مسابقات ۶میلیون دلار آمریکا است و جایزه کل مسابقات بالغ بر ۱۵میلیون دلار آمریکا است.

ترکیه هم به یکی از شگفتی‌های صنعت اسب حال حاضر دنیا تبدیل شده است و ترک‌ها فعالیت خود را در این زمینه در کمتر از ۳دهه اخیر شروع کرده‌اند.در سال ۲۰۰۷ جایزه دربی ترک‌ها ۶۰۰۰۰۰دلار آمریکا، اسب دوم ۴۰درصد جایزه اول و سوم ۲۰درصد و چهارم ۱۰درصد جایزه اول بود و این جایزه در سال ۲۰۰۸ به ۹۰۰۰۰۰دلار آمریکا رسید.

مسابقات اسب‌دوانی در ترکیه در ۳۶۴ روز سال در چندین شهر به صورت همزمان در جریان است به طوری که این مسابقات فقط در روز عید قربان تعطیل است. کمترین جایزه مسابقات ترکیه ۱۰۰۰۰دلار آمریکا در سال ۲۰۰۷ و ۱۴۰۰۰دلار آمریکا در سال ۲۰۰۸ بوده است. ترک‌ها نیز بسیار از این مسابقات استقبال نموده و آن را بسیار مستمر دنبال می‌کنند و به این دلیل نمی‌توان از نقش فرهنگی، تفریحی این صنعت در این کشور به راحتی گذشت.

کانال تلویزیونی TJK که تحت حمایت شرکت چابکسوران (شرکت برگزار کننده کورس‌های ترکیه و همین طور متولی امور کلی مربوط به اسبدوانی ترکیه) قراردارد، به صورت ۲۴ ساعته و مستقیم تمام مسابقات را پوشش می‌دهد و تشکیلات گرداننده مسابقات از محل فروش حق پخش مستقیم سودی سرشار را به دست می‌آورند، چندین نشریه به صورت روزانه پوشش خبری تمامی مسابقات را به عهده دارند.علاقه شدید مردم ترکیه باعث رونق فراوان صنعت سوارکاری در این کشور شده است. باید بررسی کرد که چرا صنعت اسب در ایران از چنین رونقی برخوردار نیست.