برنامه معیار انتخاب «اصلح» اعضای مجمع

گروه ورزش- دهمین مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک در شرایطی روز هفتم آبان ماه برگزار می‌شود که انتظار جامعه ورزش برگزاری انتخاباتی سالم از سوی مسوولان و انتخاباتی «اصلح» و «برنامه محور» از سوی ۶۸ عضو مجمع برای گزینش بهترین‌ها است. انتخاباتی بودن گزینش مدیران ورزشی برای قرار گرفتن در مسوولیتی که ماموریت اصلی آن تدارک، پشتیبانی و آماده‌سازی تیم‌های ملی برای حضور در آوردگاه‌های المپیک، بازی‌های آسیایی و رویدادهای ورزشی قاره ای است، فرصتی را فراهم آورده تا خرد جمعی در قالب مجموعه‌ای از مدیران ارشد و نخبگان ورزش کشور پیرامون انتخاب بهترین‌ها برای راهبری کمیته ملی المپیک به تصمیم‌گیری بپردازند.

انتخابی که حاصل آن ارتباط مستقیم با عملکرد آینده ورزش کشور دارد و گزینش افراد واجد شرایط و صاحب ایده و طرح و برنامه می‌تواند با سیاستگذاری و جهت‌گیری مناسب افق‌های موفقیت در بازی‌های آسیایی و المپیک و ارتقای جایگاه ورزش ایران در این دو عرصه مهم بین‌المللی را به همراه داشته باشد و در مقابل انتخاب نامناسب و به‌دور از تدبیر می‌تواند خسارت‌ها و عقب‌ماندگی‌های جبران ناپذیری را متوجه ورزش کشور کند.

از این منظر «دموکراتیک» بودن انتخابات کمیته ملی المپیک را باید موقعیتی بی‌بدیل برای گردهمایی و هم اندیشی جمعی از مدیران آشنا به تنگناهای موجود و ضعف‌های ساختاری ورزش کشور تلقی کرد و از این فرصت ارزشمند برای روی کارآمدن مدیرانی «استراتژیک و برنامه محور» که بتوانند با موجودیت فعلی جایگاه کنونی ورزش ایران را در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو حفظ و ارتقا دهند و در المپیک ۲۰۱۲ لندن ضمن جبران ناکامی‌های المپیک پکن به دنبال کسب اعتباری تازه برای ورزش کشور باشند، به شایسته ترین نیروهای اجرایی رای اعتماد بدهند. با چنین رویکردی به انتخابات کمیته ملی المپیک بی‌تردید باید گفت مسوولیتی بس حساس و انتخاباتی دشوار پیش روی تک‌تک اعضای مجمع قرار دارد، چرا که رای اعتماد مجموعه مدیران ارشد ورزش کشور، با سرنوشت چهار سال آینده ورزش قهرمانی عجین شده است و انتخاب درست امروز بی‌شک موفقیت‌های آینده ورزش ایران در میادین بازی‌های آسیایی و المپیک را دست‌یافتنی‌تر از همیشه خواهد کرد. ناگفته پیدا است که هر «رای» امانتی است که هر بخش از ورزش کشور به نمایندگی آن را به اعضای مجمع سپرده و انتظار عمومی ‌جامعه ورزش از اعضای مجمع انتخابی است که در پایان دوره چهار ساله آینده بتوان با افتخار از آن دفاع کرد و حسرت روزهای از دست رفته را نکشید. مطابق اساسنامه کمیته ملی المپیک، پست «دبیرکلی» اجرایی‌ترین و کلیدی‌ترین مسوولیت در میان ۵ پست کمیته ملی المپیک است که به نظر می‌رسد، رقابت اصلی و توجه ویژه اعضای مجمع انتخابات روز ۷ آبان ماه به نامزدهای این بخش معطوف خواهد شد.

این مسوولیت به لحاظ ارتباط مداوم با سازمان‌ها، نهادها و فدراسیون‌های بین‌المللی، یک مسوولیت استراتژیک درکمیته ملی المپیک محسوب می‌شود که ویژگی‌های منحصر به‌فردی را برای قرار گرفتن در این مسوولیت طلب می‌کند.

آشنایی و تسلط لازم به زبان انگلیسی، شناخت مناسبات بین‌المللی، توانایی برقراری ارتباط با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، شناخت و تحلیل مناسب از وضعیت داخلی ورزش کشور، برخورداری از تجربه لازم در بخش مدیریت فدراسیون‌های ورزشی، تعامل مناسب با سازمان تربیت بدنی، توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت، شناخت لازم از نقاط ضعف و قوت ورزش کشور و بین‌المللی بودن از مهم‌ترین شاخصه‌های شخص اول اجرایی کمیته المپیک است.

در این دوره از انتخابات درمیان نامزدهای این پست طیف‌های مختلفی از مدیران سنتی، نوگرا، مدرن و دانشگاهی به چشم می‌خورد که هریک از ویژگی‌های منحصر به فردی در حوزه مدیریت ورزشی برخوردارند.

اینکه توانمندی‌های کدام طیف از مدیران نامزدی پست دبیرکلی کمیته ملی المپیک در شرایط کنونی و با توجه به مقتضیات و موجودیت ورزش کشور می‌تواند به پیشبرد اهداف ورزش کشورکمک کند، پرسش اساسی است که قطعا ذهن اعضای مجمع را در فاصله ۶ روز باقی مانده تا انتخابات کمیته ملی المپیک دستخوش چالش‌های جدی خواهد کرد.

در این میان به نظر می‌رسد آنچه که می‌تواند معیار و ملاک مناسبی باشد تا اعضای مجمع را به سوی «انتخاب اصلح» سوق دهد، «بررسی و مقایسه تطبیقی» برنامه‌ها و دیدگاه‌های ارائه شده از سوی نامزدهای این پست است که چنین ارزیابی می‌تواند بخش عمده ای از تفکرات و اهداف کاندیداها را در معرض قضاوت و ارزشیبابی اعضای مجمع قرار دهد.

بدون تردید پیشبرد مجموعه‌ای به وسعت کمیته ملی المپیک که با قریب ۳۸ فدراسیون در بخش قهرمانی ارتباط نزدیک و مستقیم دارد در کنار ماموریت‌ها و وظایف ذاتی این بخش بدون داشتن برنامه‌ای مدون و استراتژیک که در آن مسوولیت‌ها و وظایف هر بخش تفکیک شده و اهداف و چشم‌اندازهای آن مشخص باشد، امکان‌پذیر نیست و برنامه کاندیداها در بخش قهرمانی و موفقیت در بازی‌های آسیایی و المپیک می‌تواند ملاک مناسبی برای انتخاب بهترین فرد برای دبیرکلی کمیته ملی المپیک باشد.