ذوالقدر: روح المپیک در جامعه ایجاد نشده بود

ایسنا- حسن ذوالقدر اعتقاد دارد روح المپیک در جامعه پدیدار نشده بود و این دوره از بازی‌های المپیک به هر دلیل مانند رقابت‌های عادی دیده شد.

سرپرست تیم ملی تکواندو در بازی‌های المپیک پکن در رابطه با نتایج ضعیف کاروان ایران در این بازی‌ها گفت: مجموع مسوولان و دست اندرکاران ورزش، رسانه‌ها و متولیان برنامه‌های فرهنگی در این رابطه هر کدام دخیل هستند، زیرا حساسیت المپیک برای ورزشکاران قابل لمس نبود. در المپیک‌های آتن، سیدنی، بارسلون و... از یکسال قبل از آغاز بازی‌ها شرایط به نحو دیگری بود و حتی رسانه‌ها از شرایط آب و هوایی میزبان بازی‌های المپیک نیز خبر تهیه می‌کردند.

مدیر فنی تیم ملی تکواندو افزود: در عدم کسب نتایج مطلوب در بازی‌های المپیک پکن همه جامعه و حتی ورزشکاران مقصرند و هر کس باید به سهم خود کلاهش را قاضی کند و اینکه چند درصد در این نتایج مقصر است. هر کس باید به خود بپردازد و در ادامه با انجام یک برنامه‌ریزی ویژه به المپیک ۲۰۱۲ لندن فکر کند. هرگونه نقد و انتقاد در این شرایط نیز باید با ارایه راهکار انجام شود و انتقاد صرف بدون راه کار درست نیست.

وی با اشاره به این که باید با کنکاش و ریزبینی به دنبال عوامل ناکامی گشت و به لحاظ اقتصادی، شرایط مورد نیاز فراهم شده بود، گفت: با وجود تامین منابع مالی لازم در جهت آماده‌سازی تیم‌های المپیکی اما، امکانات بالایی در دسترس نبود؛ زیرا برای تامین امکانات کافی، نیاز به زمان و زیرساخت مناسب است. گاهی تصور می‌کنیم سالن تمرین آزادی و آکادمی ملی المپیک مجهز است، در حالی که در مقایسه با سالن‌های تمرینی چین به بضاعت محدود خود پی بردیم.

ذوالقدر تاکید کرد: ورزشکاران و دست‌اندرکاران ورزش نیاز به انگیزه و روح المپیک داشتند. ما راه را گم کرده‌ایم و باید شرایط به نحو دیگری رقم می‌خورد. زمانی که تک تک مردم شرایط را درک کنند، این انرژی به مسوول ورزش هم منتقل می‌شود.

مدیر فنی تیم ملی تکواندو در ادامه در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان اعتقاد دارند «هادی ساعی» به عنوان یک اسطوره، با تکیه بر تجربیات و خلاقیت خود به طلای المپیک دست یافت، اظهار کرد: همین گروه از کارشناسان پیش از المپیک ساعی را تمام شده می‌دانستند، ولی ساعی با طی کردن شرایط المپیک و با روحیه المپیک و تکیه بر تجربیات ارزنده خود، مسابقه‌ای منطقی را انجام داد و به مدال طلای المپیک رسید.

سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو بزرگسالان خاطرنشان کرد: به صراحت می‌گویم ساعی در کنار کادر فنی ساعی شده است و اگر با درایت خاص ارنج و کوچ نمی‌شد، این نتایج بدست نمی‌آمد. رضا مهماندوست سرمربی تیم ملی، شبانه روز در کنار ساعی بود و این موضوع انگیزه و تلاش مضاعفی را به ساعی داد تا پاسخگوی زحمات شبانه‌روزی کادرفنی تیم ملی باشد.

ذوالقدر تاکید کرد: کادرفنی و در راس آن مهماندوست به دلیل شناخت از ساعی می‌دانست وی از چه قابلیت‌هایی برخوردار است و ساعی به تنهایی نمی‌توانست به موفقیت برسد. همواره عوامل بیرونی در انگیزه یک ورزشکار برای کسب نتیجه تاثیرگذار است.

سرپرست تیم ملی تکواندو در المپیک پکن درباره اظهارات اخیر بهزاد خداداد گفت: با این بحث که اگر فرصت بیشتری داشتیم و بهزاد با بهبودی کامل در مسابقات شرکت می‌کرد، شاید نتیجه بهتری در وزن اول حاصل می‌شد، موافقم اما، در مقابل شاهد بودیم با حضور قهرمانان با تجربه‌ای به اسم راموس و چوموین و فینال بین مکزیک و دومینیکن،‌ مسابقات غیر قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود: هیچ تضمینی وجود نداشت که بهزاد خداداد بتواند نتیجه بهتری به‌دست آورد. در این شرایط و با توجه به مصدومیت خداداد، بهترین گزینه نادریان بود ولی شرایط و روح المپیک نادریان را تسخیر کرد که دیگر از دست کادر فنی و تجارب آنها کاری برنمی‌آید. حتی واعظ موسوی، روانشناس کمیته ملی المپیک نیز دائما در کنار نادریان حضور داشت، ولی همان‌طور که اشاره شد، روح المپیک نادریان را احاطه کرد و نتوانست بر آن غالب شود.

ذوالقدر یادآور شد: به دفعات اعلام کرده بودم تکواندو شاگرد ممتاز کلاس ورزش ایران است و شرایط باید به نحوی باشد تا شاگردان ممتاز زیادی در این کلاس پرورش یابند؛ زیرا تکواندو به تنهایی قادر نخواهد بود بار تمامی رشته‌ها را به دوش بکشد.

مدیر فنی تیم ملی تکواندو تصریح کرد: در المپیک پکن، شاهد کسب یک سهمیه بانوان ایران بودیم که در مقایسه با چهار سال قبل به معنی رشد و پرورش است. از طرفی مدال طلای خود را نیز حفظ کردیم که امری بسیار دشوار تلقی می‌شود. نباید صرفا نگاه نتیجه‌گرایانه داشته باشیم و با در نظر داشتن مجموع شرایط، تکواندو کار خود را انجام داده است.