مرتضی ناعمه

انتقال باشگاه «صباباتری» به استان قم، گام دیگری از سیاست تمرکززدایی دولت نهم در عرصه ورزش است. قبل از پرداختن به هر بحثی باید به این نکته توجه کرد که «امتیاز باشگاه صباباتری به فروش گذاشته شده بود و شهرهایی چون گرگان و تبریز نیز تلاش داشتند تا این باشگاه به آنها واگذار شود، اما با پیگیری نمایندگان قم در مجلس و مسوولان استان، این باشگاه به عنوان هبه از سوی وزارت دفاع به قم واگذار شد». این جملات بخشی از صحبت‌های «جهان‌بین» مدیرکل تربیت‌بدنی قم است.اما بعد از انتقال پاس به همدان که آن هم در قالب هبه به مردم همدان صورت گرفت،این دومین هبه یک ارگان نظامی به شهرهایی بود که تاکنون سابقه تیمداری در سه رده اول فوتبال ایران را نداشته‌اند.

هبه باشگاه‌هایی چون پاس و صباباتری در حالی صورت می‌گیرد که در صورت ارزش‌گذاری قطعا درآمد خوبی نصیب این ارگان‌ها می‌شد.

توجه به اینکه این روزها فوتبال در تمام دنیا «صنعتی درآمدزا» است،می‌تواند نشان دهد که این نحوه واگذاری در دنیای امروز پدیده‌ای غیرقابل باور است، آن هم در حالی که مالکیت این مجموعه‌ها در اختیار ارگان‌هایی بوده که جزیی از اموالشان از اموال بیت‌المال محسوب می‌شود.

در حالی که این روزها باشگاهی چون «سپاهان نوین» با سابقه‌ای ۳ساله ارزش امتیاز تیم فوتبال خود را ده‌میلیارد تومان اعلام می‌کند، به راحتی می‌توان حدس زد که باشگاهی چون پاس یا حتی صباباتری از چه ارزشی برخوردارند. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد شهر قم آیا از لحاظ امکانات سخت‌افزاری می‌تواند قابلیت میزبانی بازی‌های بزرگی چون بازی با استقلال و پرسپولیس را بر عهده بگیرد؟به نظر می‌رسد رفتارهای شعاری در ورزش ایران نه تنها کمکی به رشد فوتبال نمی‌کند، بلکه می‌تواند مانعی بر سر راه پیشرفت گام به گام فوتبال در ایران باشد.

متاسفانه توجه به فوتبال به عنوان یک صنعت نکته‌ای است که از چشم مسوولان وزارت دفاع مغفول مانده و باعث شده «صباباتری» به جای اینکه به مشتریان دست به نقدی چون «تبریز» و «گرگان» فروخته شود، به شهر قم «هبه» شود.