کمبود فرهنگ و اخلاق درفوتبال ایران

ده‌نمکی: فقر فرهنگی پرطرفدارترین ورزش ایران فاجعه است

گروه ورزش- دومین همایش فوتبال و رسانه دوشنبه‌شب با موضوع «بررسی نقادانه مدیریت فوتبال در ایران» در فرهنگسرای رسانه به همت انجمن ورزشی‌نویسان جوان و فرهنگسرای رسانه برگزار شد. اگرچه با بدقولی تعدادی از سخنرانان از جمله هوشنگ نصیرزاده، امیر عابدینی و کیومرث‌هاشمی، بحث از حوزه بررسی مدیریت فوتبال دور شد، اما صحبت‌های عبدالرحمان شاه‌حسینی، مسعود ده‌نمکی، صادق درودگر، علیرضا دبیر، کاظم اولیایی، مازیار ناظمی و محمد مایلی‌کهن فضای ملتهبی را برای مراسم ایجاد کرد. اولین سخنران عبدالرحمان شاه حسینی، رییس مستعفی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به ذکر داستانی تاثربرانگیز بسنده کرد. او پناه دادن به خانواده‌ای مستضعف را با شاغل کردن دختر آنها در کمیته انضباطی فدراسیون، یک موهبت الهی دانست؛ اما در ادامه صحبت‌هایش وقتی به برخورد دور از جوانمردی برخی از افراد در مواجهه با این دختر بی‌پناه و آبرومند اشاره کرد، بغضش ترکید و به سخنرانی کوتاهش پایان داد.

اما مسعود ده‌نمکی که با ساختن فیلم‌های مستندی چون «کدام استقلال،کدام پیروزی؟»، «فقر و فحشا» و از همه مهم‌تر کارگردانی فیلم پر سر و صدای «اخراجی‌ها» نامش بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد، میهمان ویژه و غیر فوتبالی برنامه بود. او به سبک فیلم‌هایش، بدون کوچکترین تعارفی به انتقاد از فوتبال پرداخت و در اشاره به جریان ساخت مستند «کدام استقلال، کدام پیروزی؟» از فقر فرهنگی پرطرفدارترین ورزش ایران به عنوان فاجعه‌ای غیر قابل انکار یاد کرد. ده‌نمکی اعتراف کرد که فعلا در دنیای سیاست قادر به شکستن خطوط ممنوعه نیست؛ اما در فوتبال این کار را با ساختن مستند یاد شده انجام داده است. او در پردازش به حواشی فوتبال، صراحتا مشکلات دخترکی که در محوطه بیرونی استادیوم آزادی تخمه می‌فروشد را بسیار مهم‌تر از نتایج فوتبال یا بحث‌های حاشیه‌ای مثل منع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها دانست و تعجبش را از تشویق حضار ابراز کرد؛ چرا که معتقد بود فوتبال را کوبیده، اما اهالی این رشته او را تشویق می کنند. البته ده‌نمکی خبر نداشت که کاظم اولیایی در سخنرانی‌اش چه آش پر روغنی برای او خواهد پخت! نفر بعدی که دل پر دردش دستور به ایراد یک سخنرانی تاثر برانگیز را صادر کرد، صادق درودگر رییس پیشین کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال بود. او در بررسی مشکلات بابک معصومی، فوتسالیست ملی پوش کشورمان که چند صباحی است با سرطان خون دست و پنجه نرم می‌کند، به کنایه گفت: فوتبال ما کلی «سلطان» دارد. همه آنها با بابک عکس یادگاری گرفتند؛ اما هیچ‌یک از آنها حتی یک کمپوت هم در ملاقات با او به بیمارستان نیاوردند. خرج آمپول‌های او روزی یک میلیون و دویست هزار تومان است که برادرش را مجبور کرده تا برای پرداختن این هزینه سنگین ماشین زیر پایش را بفروشد. فدراسیون هم به‌رغم قول‌هایی که به خانواده معصومی داده، هنوز کمکی به این ملی‌پوش نکرده است. تنها چند بازیکن تیم ملی فوتسال به همراه مربیان توانسته‌اند خرج مداوای سه روز درمان او را تقبل کنند. از علی کریمی هم تشکر می‌کنم که هزینه تخت و بستری او را برعهده گرفته است. درودگر با اشاره به قضیه وعده‌هایی که به خانواده مرحوم اکبر قاسمی یکی از زحمتکشان عرصه فوتبال داده شده و هیچ وقت محقق نشد، صحبت‌هایش را به پایان رساند. او در این خصوص گفت: چهره‌های سرشناس طوری برای کمک به خانواده مرحوم قاسمی برای درمان او صحبت می کردند که مردم با خود می گفتند که حداقل صد میلیون تومان به او و خانواده‌اش کمک شده است؛ اما به شخصه می‌دانم که هیچیک از وعده‌های آقایان در این خصوص عملی نشد. علیرضا دبیر دومین میهمان سرشناس غیر فوتبالی برنامه بود. او در اشاره به داستان کنار گذاشتن عکسش در فدراسیون کشتی که منجر به ایجاد سر و صدای زیادی در رسانه‌ها شده بود گفت: محمد دادکان هم مدیر بود و هم ورزشی. حالا هم که کنارش گذاشته‌اند، آنقدر در این ورزش اعتبار داشته که هیچکس نمی‌تواند منکر اصالت ریشه دارش در ورزش شود. داستان من هم شاید به همین نحو باشد. امیدوارم اصلم فراموش نشود؛ وگرنه کنار گذاشتن قاب عکسم که مهم نیست!

در اواسط برنامه مسعود ده نمکی عطای ماندن در جمع فوتبالی‌ها را به لقایش بخشید و البته چه خوب شد که رفت؛ چرا که اگر می‌ماند، قطعا در مقابل صحبت‌های تند و بدون ملاحظه اولیایی دستانش را به علامت تسلیم بالا می‌برد! کاظم اولیایی مدیرعامل باشگاه پاس همدان در خصوص صحبت‌های ده‌نمکی گفت: متاسفم که هر کس به خودش اجازه می‌دهد تا در خصوص همه زوایای فوتبال اظهار نظر کند. ای کاش ده‌نمکی اینجا بود و این موضوع را به عرض خودش هم می‌رساندم! تشویق حضار بر حسب «عادت» آنها بود؛ نه «تایید» گفته‌های او! وی در پایان با لحنی قاطعانه شایعه حضور فتح‌ا...زاده در تیم پاس همدان را رد کرده و گفت: از همین جا به دوستم آقای فتح‌ا...زاده می گویم که او هیچ جایی در تیم پاس ندارد! کلاف مدیریتی این تیم را طوری پیچانده‌ام که جز خودم کسی نمی‌تواند آن را باز کند! متاسفانه دوستانم در تیم استقلال دائم در حال زیرآب‌زنی یکدیگر هستند و سعی دارند که دعوای خانوادگی خودشان را به خانه دیگران بکشند! شایعه‌هایی چون حضور فتح‌ا...‌زاده در همدان هم از داخل باشگاه استقلال به بیرون درز پیدا می کند.فتح‌ا...زاده کار بزرگ خود در استقلال را پیگیری کند و من هم کار کوچک خودم در پاس را...!

اما جنجالی‌ترین بخش مربوط به برنامه، مناظره محمد مایلی‌کهن، سرمربی سابق تیم ملی و مازیار ناظمی، مجری اخبار ورزشی سیما بود، آنجایی که این دو پیرامون انتشار مکالمه تلفنی دایی و ناظمی (که در آن دایی به طرز غیرمودبانه‌ای مایلی‌کهن را مورد خطاب قرار داده بود) با یکدیگر به مجادله پرداختند.

اما سرمربی اسبق تیم ملی در ابتدا به تحسین اروپایی‌ها و فرهنگ والای آنها در فوتبال پرداخت و مشکلات حاشیه‌ای فوتبال ما را ناشی از برهنگی فرهنگی خودمان دانست، سپس اعلام کرد که برخی از صحنه‌های زیبای پایان فوتبال‌های خارجی را با کمک همسایه‌اش که ماهواره دارد می‌بیند. پس از آن از وزارت نیرو و سازمان تربیت بدنی ایراد گرفت که چرا لامپ‌های اضافی خودشان را خاموش نمی‌کنند! مایلی‌کهن که به مشکلات اجتماعی و ورزشی ما را برمی‌شمرد، وقتی چشمش به ده‌نمکی افتاد، خطاب به او گفت: آقای ده‌نمکی! یادت هست که چگونه در نشریه شلمچه ات پشت من را پس از حمایت کوتاهت در مقابل انتقادهای تند و بی رحمانه خالی کردی؟!

وی عصبانی شده بود و در حالی‌که اصرار داشت لحن صحبتش هیچ ربطی به عصبی بودن یا نبودنش ندارد، تلنگری هم به برادران شفیع زاده که به قول او مجید جلالی را «بیمار روانی» خطاب کرده بودند، زد و برای چندمین بار یادآور شد که آنها زمانی‌که «تاتی تاتی» می‌کرده‌اند، جلالی یک معلم آبرودار بوده است.

قربانی بعدی اظهارات سرمربی سابق تیم ملی، مازیار ناظمی بود که با پخش صدای علی دایی در وبلاگش حاشیه‌ساز بزرگ این روزهای فوتبال ایران لقب گرفته است. مایلی کهن به ناظمی گفت: اگر چه از شما دلگیرم؛ اما کاری که شما کردید، به مردم نشان داد که دایی در مورد من خود چه ادبیاتی زشتی را به کار برده است. همه می‌دانند که آقا قلدره (منظورش علی دایی است) زمانی در تیم ملی شاگرد من بوده است و به کار بردن این ادبیات درباره یک معلم اصلا صحیح نیست.

مشکلات مردم مستضعف گیلان در تهیه مسکن موضوع دیگری بود که این مربی به آن اشاره کرده و البته به سرمربی فعلی تیم ملی ربطش داد! وی در این باره گفت: برخی از مردم محروم در شهرستان‌ها یک وجب جا برای زندگی ندارند؛ اما آقا قلدره در برنامه تلویزیونی قرارداد یک و نیم میلیاردی‌اش با فدراسیون را ناچیز می‌داند! خلاصه پر محمد مایلی کهن به هر کسی گرفت و او به سنت همیشگی در مواضعش چند سانتی متر هم عقب نشینی نکرد.

پس از مایلی کهن نوبت به مازیار ناظمی مجری توانمند سیما رسید که برای حضار سخنرانی کند. نیما نهاوندیان، مجری مراسم که سعی می‌کرد فضای نشست را اخلاق‌گرایه جلوه دهد، اصلا گمان نمی‌کرد که پیشکسوتش به بدترین شکل ممکن از میزبانان مراسم گله کند! نهاوندیان در تدارک اعلام پخش فایل صوتی گفت‌و‌گوی دایی با ناظمی بود که البته ناظمی به یکباره از کوره در رفته و گفت: این رسمش نیست که به من زنگ زده و هندوانه زیر بغلم بگذارید و درخواست کنید که به عنوان کارشناس در برنامه حضور پیدا کنم، و حالا آن فایل صوتی را برای حضار پخش کنید. آقای نهاوندیان! شما با یک مجری با تجربه‌تر از خودتان طرف هستید و من از شما گله‌مندم که چرا این مساله را پیش از حضور در برنامه به عرض من نرسانده‌اید.

در این لحظه مایلی کهن از ناظمی خواست که اجازه پخش فایل صوتی را بدهد و ناظمی هم با شنیدن این موضوع به اعتراف تلخی تن در داد.او به مایلی کهن گفت:آقای مایلی کهن!من می‌توانستم فایل مربوطه را به هزار طریق و بدون سر و صدا در وبلاگ‌های مختلف پخش کنم؛اما این موضوع را قبول دارم که نباید گفت و گوی دوستانه ام با دایی را در اختیار کاربران می گذاشتم.شیطان وسوسه ام کرد و فقط برای مدت ۱۰دقیقه آن را در وبلاگ خودم گذاشتم!و...

البته بعد از این مجادله‌ها و به پیشنهاد ناظمی قرار بر این شد که از حضار برای پخش یا عدم پخش صدای دایی که علیه مایلی کهن جملاتی را به زبان رانده بود، نظرسنجی شود که نهاوندیان جلوی این کار را گرفت. گمان‌ها بر این بود که حاضرین به اتفاق آرا با پخش آن دیالوگ جنجالی موافقت کنند!شایان ذکر است که در بخشی از مراسم از «علی‌اصغر فیض‌آبادی» از پیشکسوتان عرصه روزنامه‌نگاری ورزشی تقدیر به عمل آمد. ضمن اینکه مراسم تقدیر از «ناصر حجازی» و «حبیب کاشانی» به دلیل عدم حضور آنها برگزار نشد.

رضا غیاثی، مسعود عنایت، علی تاجرنیا، هاشم ساعدی، غلامحسین زمان‌آبادی، عبدالمجید رمضانی و عبد‌الحمید احمدی از جمله میهمانان این مراسم بودند.