پیراهن تیم ملی یا بیلبورد تبلیغاتی؟!

ایسنا- سرانجام پیراهن تیم ملی مانند نیکمت‌اش به علی دایی رسید و آرم کمپانی دایی سمت چپ پیراهن سفید تیم ملی نقش بست. شایعه تولید پیراهن تیم‌های ملی درست از روزی مطرح شد که با انتخاب ناگهانی فدراسیون فوتبال، علی دایی روی نیمکت تیم ملی نشست.

با این حال در آن زمان چند تن از مسوولان فدراسیون فوتبال این خبر را تکذیب کردند. به هر حال برای رد تکذیب آنها راهی نبود. نه تیم ملی تمرین داشت و نه کسی هم نمونه‌ای از پیراهن‌های تیم ملی با مارک کمپانی دایی را دیده بود؛ اما اردوی اردبیل که شروع شد، دیگر مطمئن شدیم که شایعه‌ها درست بوده و سرمربی تیم ملی دستور تولید لباس‌های تیم ملی را به کارگران تولیدی بزرگ‌اش داده.

جالب است نام دایی سرمربی روی پیراهن تیم ملی! چیزی که البته پیش‌تر هم سابقه داشته. زمانی که تیم ملی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ شرکت می‌کرد، نام کمپانی کاپیتان تیم ملی روی پیراهن بازیکنان حک شده بود. با این حال در آن دوره اعتراض‌ها تا این حد نبود؛ چرا که نه فدراسیون دادکان مشکلات مالی فدراسیون کفاشیان را داشت و نه اینکه دایی قدرت امروز را در آن زمان داشت.

در حالی که فدراسیون فوتبال فعلی با مشکلات فراوان مالی روبه رو است و بارها رییس فدراسیون دلیل اصلی پیش نرفتن برنامه‌های تیم ملی را مشکلات مالی عنوان کرده، فدراسیون فوتبال برای پوشاندن پیراهن بر تن بازیکنان تیم ملی به کمپانی دایی پول داده است! البته این چیزی نیست که ما از خودمان بگوییم. این حرف رییس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال است که علاقه چندانی برای صحبت با خبرنگاران فوتبال رسانه‌ها از خود نشان نداده است.

درخشان که به غیر از ریاست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال، عضو کمیسیون بازاریابی کمیته ملی المپیک هم هست و در فدراسیون جهانی جودو هم عضویت دارد گفت: «من تکذیب می‌کنم. ما هیچ صحبتی برای عقد قرارداد با شرکت دایی نداشته‌ایم.»

وقتی از درخشان می‌پرسیم در حالی که بازیکنان تیم ملی در اردوی اردبیل از پیراهن‌های این شرکت استفاده کردند و در دیدار با سایپا هم همین پیراهن‌ها را پوشیده‌اند پس شما چه چیز را تکذیب می‌کنید؟ با چنین جوابی روبه رو شدیم: «یک سری اردوها هست که به صورت فوری برگزار می‌شود مثل اردوی اردبیل و این قضیه با اسپانسرینگ متفاوت است. در چنین اردوهایی که به صورت فوری برگزار می‌شود مجبور می‌شویم که برویم از یک شرکت مثلا بیست عدد پیراهن بخریم؛ بنابراین فدراسیون فوتبال هیچ قراردادی را با شرکتی امضا نکرده است.» به هر حال در شرایطی افتخار تولید لباس تیم‌های ملی به شرکت سرمربی تیم ملی بزرگسالان ایران رسیده که کمپانی مجید و شرکت آلمانی «آل اشپورت» پیش از این اعلام کرده بودند که حاضرند به صورت رایگان پیراهن تیم ملی را تولید کنند. حتی شرکت مجید چند ماهی البسه تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال را به دلیل مشکلات مالی فدراسیون به صورت رایگان در اختیار فدراسیون قرار داد.

این در حالی است که بنا به گفته رییس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال لباس‌ها را از کمپانی علی دایی به صورت تعداد خریداری می‌کنند و این یعنی نادیده گرفتن اساسنامه فدراسیون فوتبال.

براساس بند ۵ ماده ۶۹ اساسنامه یکی از منابع مالی مهم فدراسیون فوتبال عواید حاصل از ساخت، تولید، توزیع و فروش لوازم و وسایل ورزشی است که با گذشت حدود پنج ماه از عمر فدراسیون جدید همچنان نادیده گرفته شده است.

با وجود این درخشان از مذاکره با چند کمپانی خارجی برای تولید لباس‌های تیم ملی خبر می‌دهد: «ما با تمام شرکت‌های خارجی از جمله پوما، آدیداس، یک شرکت ترکیه‌ای، آلمانی و یک شرکت ایتالیایی (برای فوتسال) در حال مذاکره هستیم. در دوره گذشته پوما به تمام تعهدات خود عمل نکرد و به همین خاطر قراردادش فسخ شد، در حال حاضر با هر کدام از این شرکت‌ها که به توافق برسیم با آنها براساس آیین نامه و مقررات عمل خواهیم کرد. پیشنهادهایی به ما شده که تا سال ۲۰۱۴ تولید پیراهن تیم ملی را به یک شرکت بدهیم.»