خبرگزاری فارس- رییس هیات‌مدیره شرکت تعاونی آبادگران ورزش ایرانیان تاسیس این مجموعه را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان کرد. تاسیس شرکت تعاونی آبادگران ورزش ایرانیان از سوی برخی مدیران سازمان تربیت بدنی حرف‌های فراوانی در محافل ورزشی ایجاد کرد.

محمدتقی خزایی، رییس صندوق حمایت از ورزشکاران و رییس هیات مدیره این شرکت تعاونی توضیحاتی را ارائه کرد.

تاسیس شرکت در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی

تاسیس این شرکت تعاونی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی که شاخص‌ترین آن تاسیس تعاونی‌ها بود، انجام شد. مطابق این اصل، تقویت بخش تعاونی و واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی، طبیعی است. به دلیل کاهش هزینه‌ها در نگهداری اماکن و ورود بخش خصوصی به ساخت و سازها و اداره بهتر ورزش و توسعه امور، باید بخش تعاونی فعال شود.

کمیته‌ای برای تشکیل اساسنامه

کمیته‌ای برای تدوین اساسنامه

پیش بینی شد که اعضایی از وزارت تعاون، سازمان تربیت بدنی و صندوق حمایت از قهرمانان در آن حضور داشتند تا آیین‌نامه‌های اجرایی، واگذاری کارها به تعاونی‌ها، تشکیل این‌گونه شرکت‌ها و نوع همکاری که باید با سازمان تربیت بدنی انجام دهند، مشخص شود.

تعاونی اکنون فعالیتی انجام نداده است

این تعاونی در حال ثبت است و فقط اعضای هیات مدیره آن مشخص شده است. تمام کارکنان سازمان و ادارات کل تربیت بدنی و حتی جامعه مطبوعات ورزشی می‌توانند در آن عضو شوند تا تعاونی تشکیل شده و به بورس برود و سهام آن عرضه شود.

۷۵۰۰ قهرمان ورزشی عضو این شرکت می‌شوند

از طریق تابلو اعلانات حمایت از ورزشکاران، موضوع اساسنامه را اعلام کرده‌ایم تا هر کس که مایل است، عضو آن شود؛ حتی می‌خواهیم ۷‌هزار و ۵۰۰ نفر قهرمان ورزشی را عضو کنیم. هر چه تعداد اعضا بیشتر شود، پتانسیل ما بیشتر خواهد شد.

با یک‌میلیون تومان هیچ کاری نمی‌توان انجام داد

تمام بودجه دولتی صندوق حمایت از ورزشکاران یک و نیم میلیارد تومان است که ۱۰۰/۱‌میلیون از آن صرف هزینه‌ها شده و ۹۰۰‌میلیون تومان آن را نیز حقوق می‌دهیم. ۵۰۰‌میلیون تومان هم کم داریم. باید طرحی داد تا از این طریق بتوان ورزش را حمایت کرد. با یک‌میلیون تومان در این جامعه نمی‌توان کاری انجام داد؛ اما اگر یک‌میلیون نفر هر کدام یک‌میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنند، ‌هزار میلیارد تومان سرمایه می‌شود که رقم قابل توجهی است.

بدون چشمداشت خدمت ارائه کردیم

۷۰ نفر از اعضا که کارمندان سازمان تربیت بدنی و صندوق حمایت از ورزشکاران هستند، سرمایه اولیه ۱۵۰‌میلیونی را تامین کرده‌اند. این سرمایه اکنون در بانک است و کاری انجام نشده است. حداقل باید ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ عضو بگیریم. اگر موسسین می‌گفتند سهام را ابتدا ۱۰۰ تومان بدهیم و سپس به افرادی که جدید می‌آمدند، این سهام را ۲۰۰ تومان می‌فروختند، آن موقع می‌توانستیم بگوییم رانت ایجاد شده است.

دلیل ایجاد شبهه

شاید یکی از دلایلی که تاسیس این شرکت باعث شبهه شد، تصور این موضوع بود که این شرکت تعاونی، خاص و با افراد محدودی تشکیل شده است؛ در حالی که اطلاع‌رسانی گسترده‌ای انجام داده‌ایم و در سطح کشور اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. اکنون کلیه واحدهای ورزشی وزارتخانه‌ها از این موضوع مطلع‌ هستند و هیچ کار محرمانه‌ای انجام نشده است. شاید به دلیل آنکه این افراد از مدیران سازمان هستند، ایجاد شبهه کرده است.

نمی‌توانیم کار عمرانی انجام بدهیم

برای انجام کارهای عمرانی از سوی این شرکت باید رتبه داشته باشیم؛ در غیر این‌صورت دیوان محاسبات روی آن دست می‌گذارد. یک پروژه یک میلیارد تومانی به چنین تعاونی داده نمی‌شود. تعاونی‌ها رتبه‌های مختلفی از ۱ تا ۵ دارند که این رتبه‌ها را از سازمان مدیریت می‌گیرند. برای انجام فعالیت‌های عمرانی باید دو عضو موسس داشت که مهندس ساختمان باشند؛ اما فقط یکی از اعضای ما مهندس ساختمان است. اینکه شرکت تعاونی کنونی فعالیت بازرگانی، خدماتی، ساختمانی و .... داشته باشد، از سوی شرکت‌های مربوط مشخص می‌شود.