محمدجواد زمان‌آبادی

«به هر حال مدیرعامل باشگاه به عنوان مسوول اول تصمیم‌گیری‌ها بایستی بیلان کاری خود را ارائه دهد. استقلال از زمان حضور کادر جدید هیات‌مدیره به هر حال فعالیت‌های زیادی برای حل مشکلات مالی داشته است و البته در این راه حمایت‌های سازمان را هم باید اضافه کنیم. با ارقامی که از سوی مدیران ارشد استقلال اعلام می‌شود، احساس ما این است اگر سازمان کمکی به استقلال نمی‌کرد، این تیم حالا ورشکست شده بود...» یک عضو ارشد سازمان در حالی که جاده تندرستی مجموعه انقلاب را به عنوان محلی برای گپ‌های دوستانه انتخاب کرده بود، با این ادبیات نوع عملکرد مدیران باشگاه را زیر سوال می‌برد. زمانی که وی با طعنه استقلال بدون سازمان را باشگاهی ورشکسته خطاب می‌کرد، دو خبرنگار این جمع دوستانه فقط اوج جدی بودن مطلب را تصور کردند و انگار قرار بود همین اتفاق هم بیافتد.

استقلال فتح‌ا...‌زاده اندک تفاوتی با استقلال قریب و اولیایی و نجف‌نژاد و ... دارد که آن هم بعید است به نوع مدیریت بازگردد که اگر اتفاقی هم در این مدت افتاده مربوط به کادر فنی بوده و نتیجه‌گیری‌های تاریخی‌اش!

موضوع را نوع دیگر نقل می‌کنیم. فتح‌ا...‌زاده با حکم رییس سازمان تربیت‌بدنی به عنوان سرپرست باشگاه استقلال تهران معرفی شد؛ علی فتح‌ا...‌زاده خویی دانشجوی دکترا از دانشگاه باکو و البته دارای سوابق متعدد فعالیت در باشگاه استقلال. آن زمان تحلیل‌ها نشان می‌داد علی‌آبادی با انتخاب این مدیر که با توجه به پتانسیل بالای رسانه‌ای‌اش و همچنین اظهارنظرهای گاه‌به‌گاه خود، چهره محبوب هواداران بود، هم‌تلاش در جهت بهبود وضعیت روحی باشگاه را مدنظر قرار داد و هم اشتباه خود درخصوص حضور بهمنی را جبران کرد. (بهمنی همان مدیری است که در بدو ورود نخستین اشتباه مدیریتی‌اش را با این جمله آغاز کرد: دوستی من و آقای علی‌آبادی به دوران نوجوانی بازمی‌گردد و حالا هم اطمینان دارم ایشان هوای من را خواهد داشت!) و در ادامه مدیریتش هم انواع و اقسام مشکلات را به همراه داشت و در نهایت با یک مجروحیت ساختگی از استقلال خداحافظی کرد.

در بدو ورود سرپرست جدید باشگاه طبیعی بود که حواشی هم دردسر زیادی را برای استقلال به‌وجود بیاورند. فتح‌ا...‌زاده این بار هم در نقش مدیر حرفه‌ای، این اخبار و اطلاعات را متولد شده از دشمنان استقلال خطاب کرد و اینگونه آنها را از متن به حاشیه برد؛ به جز یک مورد!

بله؛ همین یک مورد از همان روز اول تا امروز که یک سال از مدیریت رسمی فتح‌ا...‌زاده می‌گذرد، بدون جواب ماند و وعده وعید مدیریتی‌اش به همان مدل‌های ریاستی شبیه شد. بهمنی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها آخرین تلاش خود را برای برگرداندن جریان موافق فتح‌ا...‌زاده به کار بست: در دوران گذشته که ایشان (فتح‌ا...‌زاده) مدیرعامل استقلال بودند، بسیاری از موارد مالی بدون پاسخ ماند. حتی ده‌ها سند مالی باشگاه هنوز بررسی نشده است و اگر این موارد باز شود قطعا تخلفات بزرگی از استقلال به دست می‌آورید. این اخبار را به اطلاع ریاست محترم سازمان هم خواهم رساند!

فتح‌ا...‌زاده البته در پاسخ به این ادعا نتوانست شرایط حرفه‌ای را نگه دارد و موضع‌گیری تندی علیه منتقدش انجام داد:«تمامی موارد مالی باشگاه در زمان من حساب و کتاب شده است و ریالی اضافه بر نیاز هزینه نشده است. این آقا که شنیده‌ام مسوول یک بنگاه املاک است، بهتر است پا را از گلیم خود درازتر نکند و اجازه دهد استقلال روزهای آرام‌اش را ادامه دهد.»

اما فتح‌ا...‌زاده اشتباه دوم در این موضوع را زمانی انجام داد که در گفت‌و‌گو با دبیران سرویس رسانه‌های ورزشی که انجمنی به نام «اوج» را پایه‌گذاری کرده بودند، از استقلال جدید به عنوان باشگاهی بدون مشکل مالی نام برد. آنجا که نمایندگان انجمن اوج، استقلال را تیمی با مشکلات و بدهی‌های فراوان نام‌گذاری کردند، فتح‌ا...‌زاده با خنده این شرایط ایده‌آل را برای استقلال جدید توصیف کرد: ببینید دوستان من! البته من به حساسیت شما نسبت به استقلال و دغدغه‌هایتان واقفم اما واقعیت این است که بدهی‌های باشگاه که رقم بالایی هم هست را با کمک سازمان و برنامه‌های متعددی که دارم حل خواهم کرد و اجازه نمی‌دهم استقلال با همین شرایط، لیگ جدید را آغاز کند.

فتح‌ا...‌زاده که از بحران مالی و ویران‌کننده بودن این مشکل برای مدیرعامل یک مجموعه باخبر بود، خبر خوش این مهمانی ناهار را هم به مسائل مالی ارتباط داد: طرحی آماده کرده‌ام که براساس آن، استقلال در طول فصل کوچک‌ترین لطمه‌ای از لحاظ مالی نخواهد خورد. (اوجی‌ها اصرار کردند که قسمت‌های تشریحی این طرح را مطلع باشند و فتح‌ا...‌زاده با خنده) خیر؛ باور کنید این طرح آن قدر ساده و باورنکردنی است که اگر عنوان کنم مدیران همه باشگاه‌ها آن را انجام می‌دهند و آن وقت سر استقلال بی‌کلاه می‌ماند اما در همین حد عرض کنم که این طرح ساده، با انجامش مشکلات مالی یک‌ساله ما را از میان می‌برد. (مشکلی که البته همچنان باقی است؛ بعد از یک سال از طول عمر مدیریتی علی فتح‌ا...‌زاده خویی)

به ابتدای گزارش بازگردیم؛ محتمل دانستن ورشکستگی باشگاه استقلال در صورت عدم‌حمایت از سوی سازمان تربیت‌بدنی از زبان یکی از مدیران ارشد سازمان ورزش. سازمان تربیت‌بدنی در شرایطی به نقل از برخی رسانه‌ها ناعادلانه، استقلال را پسر خود می‌دانست و پرسپولیس را پسرخوانده ،چه اینکه در تمامی موارد کمکی سازمان، استقلالی‌ها نفع بیشتری بردند. برخلاف نزدیکان به جریان حفظ مدیرعامل فعلی در باشگاه که رفاقتی برای رییس سازمان ورزش و فتح‌ا...‌زاده قائل می‌شدند، تحلیلگران اختلاف نظر عضوی از شورای اسلامی شهر تهران را که حالا مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شده بود با رییس فعلی سازمان ورزش را دلیل محبت‌های بی‌شمار این سازمان به استقلال عنوان کردند.

اما موردی که در این میان جای هیچ بحث و اصراری ندارد اینکه سازمان تربیت‌بدنی مبالغ زیادی را به عنوان کمک مالی در اختیار استقلالی‌ها قرار داد که از جمله آن می‌توان به اظهارات یکی دیگر از اعضای ارشد سازمان ورزش اشاره کرد: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تربیت‌بدنی اعلام کرد که از سوی سازمان تربیت‌بدنی در سال‌های ۸۵ و ۸۶ بالغ‌بر سی میلیارد ریال کمک مالی به باشگاه استقلال شده است.

ارشدی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه‌بر کمک‌های مالی اعلام شده از سوی سازمان تربیت‌بدنی مجموعه ورزشی بسیار کامل شهید مرغوبکار در اختیار تیم استقلال قرار داده شده است که با برنامه‌ریزی مناسب، پشتوانه و محل درآمد بسیار خوبی برای این تیم به شمار می‌آید و در نمونه‌ای دیگر نیز سازمان تربیت‌بدنی از مسوولان باشگاه استقلال خواست تا با ارائه برنامه‌ها و موارد مالی خود، از کمک پنج میلیارد ریالی سازمان بهره‌مند بشود. در گزارش روابط عمومی سازمان تربیت‌بدنی آمده است: قرار است علی فتح‌ا...‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال فهرستی از هزینه‌ها و درآمدهای جاری باشگاه را تهیه کند تا سازمان تربیت‌بدنی براساس آنها کمک‌های مالی خود را در اختیار آبی‌پوشان قرار دهد. این کمک‌های مالی چیزی در حدود ۵میلیارد ریال خواهد بود.

به نظر می‌رسد مسوولان باشگاه بزرگ استقلال فراموش کرده‌اند که درخصوص مسائل مالی نیاز به شفاف‌سازی در لحظه‌لحظه کارشان دارند. شاید بهتر است حالا که سازمان ورزش عهده دار بسیاری از هزینه‌های این مجموعه شده است،‌ استقلالی‌ها واضح‌تر از گذشته تلاش‌های خود را در جهت رفع موانع و مشکلات مالی باشگاه اعلام کنند. در گزارش آینده به بررسی نقش هیات‌مدیره باشگاه استقلال در حل این مشکلات می‌پردازیم.